امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287326
۱۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

واکنش ترامپ به توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی: بایدن ابله است

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با انتقاد از توافق تهران و واشنگتن درخصوص آزادی زندانیان، بایدن را بسیار "ابله" خواند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز دوشنبه در شبکه اجتماعی خود نوشت: من ۵۸ گروگان را از کشورهای مختلف ازجمله کره شمالی بازگرداندم و هیچ‌گاه برای‌شان هزینه نکردم. تمامی آن‌ها فهمیدند که باید اجازه بدهند این افراد به وطن‌شان بازگردند. در اواخر دوره، کار به جایی کشید که کشورها حتی گفت‌وگو درخصوص پول را آغاز نمی‌کردند چراکه می‌دانستند آن را دریافت نمی‌کنند. اگر یک بار هزینه بدهید یعنی همیشه هزینه را خواهید داد و افراد بسیار بیشتری به گروگان گرفته خواهند شد.

وی ادامه داد: "رهبر" به شدت بی‌کفایت ما برای پنج نفر ۶ میلیارد دلار پرداخت کرد. ایران برای آزادی پنج نفر صفر دلار پرداخت کرد. او (بایدن) بسیار ابله است.

بیش از یک ماه پیش در اواخر مردادماه سال جاری، ایران و آمریکا توافق کردند که بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شده و با استفاده از سوییفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی وارد ۲ بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در قطر شود.

در چارچوب همین توافق که به وساطت قطر انجام شد تهران واشنگتن پس از ۲ سال مذاکره روند تبادل زندانیان را نیز آغاز کردند و قرار شد در برابر آزادی پنج آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بودند، پنج زندانی ایرانی که بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا بازداشت و در زندان به سر می‌بردند، آزاد شوند.

بر اساس این گزارش ظهر امروز پس انجام کامل مرحله اول توافق میان ایران و آمریکا مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و در اختیار قرار گرفتن آن‌ها توسط تهران، مرحله دوم این توافق یعنی آزادسازی زندانیان بین ایران و آمریکا نیز انجام شد.

عصر امروز پنج زندانی آمریکایی توسط یک هواپیما قطری که از صبح امروز در فرودگاه مهرآباد مستقر شده بود، راهی دوحه شدند. نام سه تن از این زندانیان دو تابعیتی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی پیش از این در رسانه ها مطرح شده است و نام ۲ نفر از آنها اعلام نشده که البته برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که یکی از این ۲ نفر یک زن ایرانی-آمریکایی است.

همچنین هفته گذشته از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نام پنج زندانی آزاد شده از سوی آمریکا که عبارت از لطف‌الله افراسیابی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطار کاشانی است، اعلام شد.

انتهای پیام

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید