امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285755
۱۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

واکنش‌ها به رخدادهای روسیه / پریگوژین سخنان پوتین را «ناامید کننده» خواند

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، اقدام گروه نظامی واگنر را "شورشی مسلحانه" خواند، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) از مردم این کشور خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متحد بمانند. این در حالی است که یوگنی پریگوژین اظهارات پوتین را ناامید کننده خواند.

واکنش‌ها به رخدادهای روسیه / پریگوژین سخنان پوتین را «ناامید کننده» خواند

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، اقدام گروه نظامی واگنر را "شورشی مسلحانه" خواند، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) از مردم این کشور خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متحد بمانند. این در حالی است که یوگنی پریگوژین اظهارات پوتین را ناامید کننده خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، در بیانیه‌ای منتسب به گروه واگنر اعلام شده است: پوتین، راه اشتباهی را برگزید و روسیه به زودی رئیس جمهوری جدیدی خواهد داشت.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر نیز می‌گوید که همه اعضای این گروه حاضرند در جنگ با روسیه بمیرند. او در پیام صوتی تازه‌ای که در تلگرام منتشر کرد، گفت: همه ما آماده مرگ هستیم. همه ۲۵ هزار نفر و سپس ۲۵ هزار دیگر.

او در ادامه مدعی شده این اقدام «برای مردم روسیه» انجام شده است.

پریگوژین در یک پیام صوتی در مورد خطابه تلویزیونی پوتین گفت که رئیس‌جمهور در خائن خواندن او "عمیقاً اشتباه کرده است".

وی افزود: "هیچ کس به درخواست رئیس‌جمهور پوتین خود را تسلیم نمی کند... ما نمی خواهیم کشور در فساد و دروغ به زندگی ادامه دهد." پریگوژین در پایان گفت: "ما میهن پرست هستیم. ما نمی خواهیم روسیه بیشتر از این در سایه فساد و دروغ بماند.

وی افزود: اینکه پوتین ما را به خیانت متهم می کند یک اشتباه است.

این اولین پیام پریگوژین با خطاب مستقیم به پوتین است.

در همین حال طبق اطلاعیه کانال تلگرامی ریاست‌جمهوری بلاروس، پوتین با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود گفت‌وگو کرده و او را از اتفاقات پیش آمده در روسیه مطلع کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد، یکی از سخنگوهای کمیسیون اروپایی گفت که اتحادیه اروپا آنچه را که در روسیه در حال رخ دادن است، یک "موضوع داخلی" تلقی می‌کند.

این سخنگو به خبرنگاران در بروکسل گفت، اتحادیه اروپا وضعیت در روسیه را رصد می‌کند.

هم‌زمان تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس می‌گوید که برخی از واحدهای واگنر «از طریق استان ورونژ به سمت شمال حرکت می‌کنند و تقریباً مطمئنا هدفشان رسیدن به مسکو است».

این استان در نیمه راه بین پایتخت مسکو و روستوف- نا-دنو، شهر جنوبی روسیه قرار دارد که گروه مزدور واگنر مدعی است اکنون کنترل آن را در اختیار دارد.

وزارت دفاع انگلیس می‌گوید که واگنر «به احتمال قریب به یقین» مراکز کلیدی در روستوف-نا-دونو را اشغال کرده است.

وزرات دفاع انگلیس می‌گوید در ساعات آتی، وفاداری نیروهای امنیتی روسیه، به ویژه گارد ملی روسیه، کلید وقایع بعدی این بحران خواهد بود.

هم‌زمان رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن در پیامی گفت: آنچه نیروهای واگنر انجام دادند خنجر از پشت و یک شورش نظامی است.

قدیروف گفت که نیروهایش آماده کمک به سرکوب شورش یوگنی پریگوژین، فرمانده مزدور واگنر و در صورت لزوم از روش‌های خشن هستند. قدیروف در بیانیه‌ای رفتار پریگوژین را "خنجر از پشت" خواند و از سربازان روسی خواست که تسلیم هیچ اقدام "تحریک آمیزی" نشوند.

او با اشاره به اختلافات طولانی مدت بین یوگنی پریگوژین و وزارت دفاع روسیه گفت: جنگ "زمان ابراز نارضایتی های شخصی نیست". این یک شورش نظامی است. هیچ بهانه‌ای برای چنین اقداماتی وجود ندارد. من کاملاً از هر کلمه ولادیمیر پوتین حمایت می کنم.

وی با تهدید پایان داد: قیام باید سرکوب شود و اگر این امر مستلزم اقدامات سختگیرانه است، ما آماده‌ایم.

نخست وزیر استونی، امنیت در مرز با روسیه را تقویت کرده و از مردم خود خواسته به هیچ بخشی از روسیه سفر نکنند. او در توییتر خود نوشت: استونی از نزدیک اوضاع در روسیه و تبادل اطلاعات با متحدان خود را دنبال می کند. من می توانم اطمینان دهم که هیچ تهدید مستقیمی برای کشور ما وجود ندارد. امنیت مرزها تقویت شده است. همچنین از مردم می خواهم که به هیچ نقطه ای از روسیه سفر نکنند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید