امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287645
۱۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

وزیر افراطی رژیم صهیونیستی که خواستار بمباران غزه با بمب هسته ای شد کیست؟

وزیر افراطی رژیم صهیونیستی که خواستار بمباران غزه با بمب هسته ای شد کیست؟

آمیچای بن الیاهو (به اختصار آمیچای الیاهو) یک سیاستمدار اسرائیلی وابسته به راست افراطی است که مواضع خود را بر اساس نظریه ها و فتواهای مذهبی افراطی استوار می کند و خصومت صریح با اعراب و فلسطینیان را اعلام می کند.

در 5 نوامبر 2023، آمیچای الیاهو پس از آن که به رادیو اسرائیل اعلام کرد که بمباران نوار غزه با بمب هسته ای یکی از گزینه های قابل قبول از نظر او است، جنجال بزرگی به راه انداخت.

وی در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفت: یکی از گزینه‌ها انداختن بمب هسته‌ای به غزه است، هر چند در این صورت شهرهای اسرائیل را نیز ویران می‌کند و معتقد است: «هیچ بی‌گناهی در غزه وجود ندارد».

الیاهو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اسرائیل غزه را با بمب اتمی بمباران کند سرنوشت حدود 250 اسرائیلی اسیر شده توسط گردان های قسام در نبرد طوفان الاقصی چه خواهد شد، گفت: جان آنها با ارزش تر از جان سربازان اسرائیلی که در جنگ نوار غزه کشته شدند نیست اما بهایی برای جنگ وجود دارد که باید پرداخت شود.

اظهارات او انتقادات گسترده ای را برانگیخت. نتانیاهو مشارکت وزیر میراث در دولت خود را پس از اعلام حمایت از حمله به نوار غزه با بمب هسته ای به حالت تعلیق درآورد و اظهارات وی را غیرواقعی تلقی کرد.

همچنین پیشتر الیاهو درباره ویرانی‌های عظیم ناشی از حملات اسرائیل به شمال نوار غزه در واکنش به عملیات «طوفان الاقصی» اظهار داشت: منطقه زیباتر از گذشته شده است.

شخصیت‌های نظامی و امنیتی سابق و تحلیلگران سیاسی اسرائیل از اظهارات وزیر میراث اسرائیل که خواستار بمباران نوار غزه با بمب هسته‌ای شده بود، انتقاد کردند و گفتند که این سخنان «یهودستیزی» را در جهان دامن می‌زند و ناتوانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را در کنترل وزرای افراطی او نشان می‌دهد.

کانال 12 اسرائیل به نقل از یک تحلیلگر - که نامش ذکر نشد - گفت که "اظهارات آمیچای الیاهو، وزیر میراث اسرائیل، یهودی ستیزی در جهان را تقویت می کند" و هشدار داد که همه رسانه های اجتماعی منتشر خواهند کرد که اسرائیل می خواهد غزه را با استفاده از بمب هسته ای نابود کند."

وی افزود: اظهارات وزرایی که می خواهند به غزه بازگردند و می خواهند پرچم برافراشته و در غزه گردش کنند، این روزها به یهودی ستیزی در جهان دامن می زند.

در حالی که ژنرال عاموس ملکا اظهارات الیاهو در مورد اسکان یهودیان در غزه را که از جمعیت غزه تخلیه خواهد شد، بیانگر عدم کنترل کامل نخست وزیر برای ساکت کردن وزرای افراطی خود دانست.

ملکا در گفتگو با کانال 12 خواستار ساکت کردن کسانی شد که او آنها را افراط گرا در دولت نتانیاهو توصیف کرد و گفت: "هرکسی که نتواند افراط گرایان را ساکت کند، نمی تواند جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را نیز ساکت کند.

کارملا مناشه، تحلیلگر امور امنیتی و نظامی در توضیح این اظهارات گفت: این از شانس اسرائیل است که دنیا با وزیر الیاهو برخورد جدی نمی کند.

در مورد گیلی کوهن، خبرنگار سیاسی، وی معتقد است که انداختن بمب اتمی در مکان جغرافیایی مانند غزه، به همان اندازه که به ساکنان غزه آسیب می رساند، به شهروندان اسرائیل نیز آسیب می رساند.

در همین زمینه، شای باراک، مشاور سابق نخست‌وزیر، به کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «اظهارات وزیر الیاهو بر تلاش‌های جنگی اسرائیل تأثیر می‌گذارد و شایسته است ما سکوت کنیم، زیرا اکنون زمان صحبت نیست».

شایان ذکر است که الیاهو - که متعلق به حزب "اُتزما یهودیت" (قدرت یهود) به رهبری ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی است - در اظهاراتی از بمباران نوار غزه با بمب هسته ای و کشتار اسیران اسرائیلی ها حمایت می کند. اسیران توسط حماس بخشی از بهای جنگ است.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید