امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287482
۸۱
۱
۰
نسخه چاپی
امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ایرلند حامل پیام غرب بود/ هر گونه اقدام پیش‌دستانه در ساعات پیش رو متصور است

وزیر خارجه ایرلند حامل پیام غرب بود/ هر گونه اقدام پیش‌دستانه در ساعات پیش رو متصور است

وزیر امور خارجه گفت: ما به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم و آنها خود راسا تصمیم می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.

وی تاکید کرد: تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: امشب با وزیر امور خارجه ایرلند به صورت تلفنی رایزنی کردم، او حامل پیامی از سوی غرب برای ما بود.

وی ادامه داد: در این گفت‌وگو  به وزیر خارجه ایرلند گفتم که به طرف‌های غربی بگوید منصفانه عمل کنند.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت: من به ایشان گفتم که ما به نیروهای مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آنها راسا تصمیم می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم اگر جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی متوقف نشود، جبهه‌های جدیدی گشوده می‌شود و این موضوع اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ورود ایران به درگیری‌های اخیر در منطقه وجود دارد، و اینکه دامنه این جنگ گسترش پیدا می‌کند، گفت: هر احتمالی متصور است، من مایل هستم که بار دیگر تاکید کنم که هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایت‌ها بی‌تفاوت باشد.

وی در همین ارتباط افزود: در مورد عربستان ما شاهد بودیم که این بحث وجود داشت که عربستان به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، ولی اکنون در این مرحله ما شاهد موضعی منطقی و قابل قبول از عربستان در مورد تحولات اخیر هستیم.

وی تصریح کرد: در جریان سفر منطقه‌ای که اخیرا داشتم برخی از رهبران منطقه می‌گفتند که ما انتظار موضع دیگری از عربستان سعودی داشتیم و فکر می‌کردیم موضع دیگری اتخاذ کند.

امیرعبداللهیان گفت: در حال حاضر تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.

وی افزود: امروز وقتی از مقاومت در منطقه صحبت می‌کنیم فقط حزب‌الله نیست و شاهد فعالیت گروه‌های مختلف مقاومت در منطقه هستیم و طرف مقابل به خوبی می‌داند که گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد می‌کند که نتیجه آن تغییر جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به رایزنی اخیراش با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت گفت: حزب‌الله لبنان همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن را در برابر خود قرار داده است. رهبران مقاومت اجازه نمی‌دهند که صهیونیست‌ها هر اقدامی را که می‌خواهند در غزه انجام دهند و بعد از اینکه خیالشان در غزه راحت شد به سراغ دیگر جبهه‌های مقاومت بروند. بنابراین هر گونه اقدام پیشدستانه در ساعات پیش رو متصور است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه اتفاق رخ داده در حمله هفته گذشته در اراضی اشغالی توسط جریان مقاومت یک زلزله برای رژیم صهیونیستی بود و در واقع در هفتم اکتبر رژیم جعلی صهیونیستی فرو ریخت، ادامه داد: صهیونیست‌ها چون نمی‌توانند در صحنه جنگ با مقاومت روبه‌رو شوند و بجنگند نبرد را به عرصه غیرنظامیان کشانده‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به جنایت های رژیم صهیونسیتی علیه کودکان و کشتار آنها توسط بمب‌های فسفری و حمله آنها به بیمارستان‌های کودکان در غزه تصریح کرد: امروز اگر از غزه دفاع نکنیم فردا باید در مقابل  بمب‌های رژیم صهیونیستی در  بیمارستان‌های کودکان در یکایک شهرهای خودمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: آقای سید حسن  نصرالله تعبیر دقیقی داشتند، ایشان گفتند در جامعه لبنان نیز ممکن است عده‌ای این نظر را داشته باشند و بگویند در جریان این تحولات ما نباید وارد جنگ شویم ولی ما اگر امروز به عنوان اقدام پیش دستانه به  عنوان حزب‌الله لبنان در صورت ضرورت اقدامی نکنیم فردا باید در بیروت با رژیم صهیونیستی بجنگیم.

وی با بیان اینکه امنیت مقوله‌ای به هم پیوسته است و امنیت منطقه، امنیت ایران است، ادامه داد: «مقاومت» برای ما فرصتی است که صهیونیست‌ها در داخل خانه خودشان متوقف شوند.

وزیر خارجه با بیان اینکه افراطی‌گری نتانیاهو علیه مردم غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس یکی از دلایل اصلی این اقدام خودجوش نیروی مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی است، گفت: آمریکایی‌ها تاکید بر خویشتنداری می‌کنند، آنها به ما پیام دادند و در پیامشان تاکید بر خویشتنداری داشتند و ما به آنها پاسخ می‌دهیم که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم ولی خویشتنداری نمی‌تواند یکطرفه باشد.

وی با اشاره به رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: در اقدامات سیاسی وظیفه اصلی ما این است که در هماهنگی با طرف‌های مختلف جهان یک اقدام هماهنگ برای توقف فوری، جنایت جنگی، نسل‌کشی و قتل‌عام مردم غزه توسط صهیونیست‌ها شکل بگیرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به برگزاری نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در جده در مورد تحولات جاری فلسطین گفت: بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه عرب در مورد تحولات اخیر در اراضی اشغالی منتشر شد، بیانیه مورد انتظار نبود و ما نیازمند پیام قوی‌تر از سوی کشورهای اسلامی برای توقف کشتار مردم غزه از سوی صهیونیست‌ها هستیم و این رسالتی است که وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در روز چهارشنبه بر عهده دارند.

وی همچنین تاکید کرد: لغو محاصره غیرانسانی غزه از دیگر درخواست‌هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد. در جریان گفت‌وگویی که با وزیر خارجه مصر داشتم درخواست کردم که معبری باز شود که راه برای انتقال کمک‌های بشاردوستانه فراهم شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شد، گفت: غربی‌ها در تبلیغات خود می‌خواهند که حماس را با داعش مقایسه کنند و از این طریق می‌خواهند وجهه مقاومت را تخریب کنند. در حالی که جریان مقاومت، جریانی است که در چارچوب اصول بین‌الملل برای رفع اشغالگری از سرزمین مادری خود تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: مقایسه حماس به عنوان یک جریان قوی مقاومت با داعش یک جنایت رسانه‌ای است که توسط غربی‌ها علیه این گروه آزادی‌بخش انجام می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: در جریان گفت‌وگوهایی که با مقامات مقاومت داشتم آنها تاکید کردند که در صورتی که وضعیت فعلی تغییر پیدا کند و کشتار غیرنظامیان توسط صهیونیست‌ها متوقف شود این امکان وجود خواهد داشت که بین اسرای نظامی و غیرنظامی تفکیک ایجاد کند و این آمادگی را دارد ک براساس اصول انسانی و اخلاقی نسبت به آزادی غیرنظامیان اقدام کنند.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات کشورهای مختلف در ارتباط با تحولات فلسطین امشب و در پایان این گفت‌وگوی تلویزیونی با وزیر خارجه برزیل گفت‌وگو خواهم داشت و درصدد هستیم که مکالمه‌ای نیز برای بار دوم در چند روز اخیر با دبیرکل سازمان ملل داشته باشیم، گفت: در جریان سفر به بیروت با نماینده دبیرکل سازمان ملل در منطقه نیز دیداری داشتم و ایشان از طریق این نماینده پیامی را داده بود و از تلاش‌های خود برای توقف کشتار غیرنظامیان در غزه و جنایت‌های جنگی‌ای که در حال وقوع است، صحبت کرده بودند و از ما خواسته بودند که با توجه به نزدیکی معنوی که با جریان مقاومت داریم از گروه‌های مقاومت بخواهیم که خویشتنداری کنند.

وی با بیان اینکه ما تاکید بر این داریم که زمان رو به پایان است و هر چه زودتر اقدامات برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باید به نتیجه برسد و تا زمان هست باید در این ارتباط اقدامات به نتیجه مشخصی برسد، گفت: هیچ چیزی در منطقه تحت کنترل ما نیست. مقاومت راسا تصمیم گرفت که عملیات بزرگ و افتخارآفرین طوفان الاقصی را انجام دهد و در ادامه نیز خود مقاومت تصمیم می‌گیرد. ممکن است آنها به توصیه‌های ما چند روزی توجه کرده باشند ولی این به آن معنا نیست که فردا نیز به توصیه ما توجه کنند.

امیرعبداللهیان افزود: زمان رو به اتمام است و باید دبیرکل سازمان ملل قبل از پیچیده‌تر شدن شرایط نتانیاهو را متوقف کند و آمریکایی‌ها نیز دست از حمایت‌های خود از اقدامات رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه بردارند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند به حزب‌الله و جریان مقاومت بگویند خویشتنداری کن و بعد به نتانیاهو بگویند هر جنایتی خواستی انجام بده!

امیرعبداللهیان گفت: تمام تلاش‌های ما برای تضمین امنیت ملی کشور و امنیت منطقه است و در این چارچوب تمامی اقدامات انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر فرصت‌های مطلوب و به شدت فشرده‌ای که اکنون در اختیار سازمان ملل و کنشگران سیاسی است، استفاده نشود امکان گسترش جبهه‌های جدید علیه صهیونیست‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی تاکید کرد: مقاومت از روحیه بالایی برخوردار است و رهبران مقاومت تاکید کرده‌اند که در حوزه امکانات می‌توانیم یک درگیری و جنگ بلندمدت را علیه رژیم صهیونیستی دنبال کنیم.

وی با اشاره به کشتار غیرنظامیان در غزه توسط صهیونیست‌ها و با بیان اینکه ما در این منطقه شاهد قتل عام و نسل کشی مردم غیرنظامی هستیم، گفت: براساس آماری که امروز همکاران من در اختیارم قرار دادند در ۹ روز اخیر تاکنون بیش از ۷۴۰ کودک در غزه به شهادت رسیده‌اند، این در حالی است که در ۵۹۹ روز جنگ در اوکراین ۵۳۵ کودک کشته شده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این گفت‌وگوی تلویزیونی با انتقاد از سیاست آمریکا در برابر این تحولات گفت: آنها همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنند اما تمام قد در کنار اشغالگران رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و هیچ حرکتی برای توقف جنایت‌های جنگی سازمان یافته رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انجام نمی‌دهند. آنها باید تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه این جنایت‌های جنگی را متوقف کنند.

وی گفت: رهبران مقاومت به صراحت گفته‌اند برای جنگ رویارو با اشغالگران صهیونیستی آمادگی دارند اما جدا کردن نظامیان از غیرنظامیان و هدف قرار ندادن غیرنظامیان که جزو اصول حقوق بین‌الملل است، مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید