امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288377
۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

پاسخ جبلی به انتقادها؛ دستمزد عوامل تولید با تورم محاسبه می‌شود نه افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها

رئیس سازمان صداوسیما گفت: دستمزد عوامل تولید هیچگاه بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ و دستمزد محاسبه نمی‌شود بر اساس تورم سالیانه محاسبه می‌شود، صداوسیما اگر بخواهد با افزایش ۲۰ درصدی سالیانه کارش را جلو ببرد سال به سال ضعیف‌تر می‌شود.

پاسخ جبلی به انتقادها؛ دستمزد عوامل تولید با تورم محاسبه می‌شود نه افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها

پیمان جبلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتقادات مطرح شده به افزایش بودجه صداوسیما، گفت: مگر ما بودجه را تنظیم کردیم؟ هر دستگاهی که مسئول انجام یک وظیفه است به سادگی می‌توان رفت و بررسی کرد و ببینیم چقدر در کسب اهدافش موفق بوده است. آیا رسانه‌هایی که اعتقاد دارند صداوسیما مخاطب ندارد، جرأت دارند مخاطب امسال خودشان را با مخاطب ۱۰ سال پیش یا تیراژ خودشان را مقایسه کنند یا خیر؟ این وظیفه عمومی همه دستگاه‌ها است که به وظایفی که برای‌شان مشخص شده است، عمل کنند.

انتقادات غیرمنصفانه به بودجه صداوسیما قابل پذیرش نیست

رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: ما ادعایی نداریم در مورد این که صداوسیما مخاطبش بسیار افزایش پیدا کرده یا با کاهش مواجه بوده است. بالاخره همه شاهد وضعیت رسانه‌های برودکست در جهان هستیم رسانه‌ها در کشور ما هم به نوعی تابع آن فرآیند جهانی هستند و عوامل دیگر هم هست. اما آنچه که درباره بودجه صداوسیما گفته می‌شود جدای از سوالات و ابهاماتی که صادقانه ممکن است مطرح شود و پاسخش هم روابط عمومی سازمان به روشنی داد؛ اما انتقادات غیرمنصفانه و غیرواقع‌بینانه که به بودجه صداوسیما می‌شود واقعا شاید قابل پذیرش نباشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه صداوسیما بر اساس ۲ عنصر تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های نظارتی بر نحوه درآمدهای اختصاصی و نحوه تخصیص بودجه توسط دولت و نحوه انجام تکالیف صداوسیما نظارت دارند. ما  ۲ وظیفه عمده داریم؛ پرداخت دستمزد کارکنان خودمان و نحوه نگهداری از زیر‌ساخت‌ها اعم از فنی و ماهواره‌ای و مابقی موارد و تولید که وظیفه اصلی صداوسیما تولید است.

صداوسیما بخواهد با افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها کارش را جلو ببرد، سال به سال ضعیف‌تر می‌شود

جبلی عنوان کرد: تکالیف تولید ما در برنامه هفتم در ماده ۷۷ به روشنی قابل مراجعه است. همین امروز در سایت‌ها و وبگاه‌ها جستجو کنید، موجود و مشخص است که تکالیف صداوسیما چقدر است. هر فرد منصفی این تکالیف را با یک عدد و رقم و ضرب و تقسیم و در نظر گرفتن تورم سالیانه وقتی در نظر بگیرد که چقدر هزینه خواهد داشت، متوجه می‌شود این تکالیف بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که در سال آینده برای صداوسیما در نظر گرفته شده است. لذا ما در صداوسیما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که بتوانیم به تکالیف خودمان بر اساس بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده است، عمل کنیم.

وی ادامه داد: منتها پاسخی که به انتقادات داده می‌شود این است که اولا صداوسیما مکلف به انجام تکالیفی است که در ماده ۷۷ برنامه هفتم آمده است و حتی این تکالیف فراتر از بودجه‌‌ای است که برای صداوسیما در نظر گرفته شده است. نمی‌شود به صداوسیما بگوییم برو تولید کن، الف ویژه و تولیدات تلویزیونی داشته باش، از آن طرف بگوییم پولش را به تو نمی‌دهیم. به هر حال یک امر واضح و روشنی است شما وقتی می‌خواهید کاری انجام دهید، باید بودجه‌اش را داشته باشید.

رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: حقوق و دستمزد همکاران ما ممکن است بر اساس افزایش بودجه سنواتی ۲۰ درصد باشد؛ منتها تولید تابع افزایش بودجه نیست، تابع تورم است. ما برای سریال‌هایمان بخواهیم دکور بسازیم، قیمت سیمان، آجر و آهن را نمی‌آیند با افزایش ۲۰ درصدی برای ما محاسبه کنند، با تورم محاسبه می‌کنند. دستمزد عوامل تولید هیچ‌گاه بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزدها محاسبه نمی‌شود بر اساس تورم سالیانه محاسبه می‌شود لذا صداوسیما اگر بخواهد با افزایش ۲۰ درصدی سالیانه که به بودجه اضافه می‌شود کارش را جلو ببرد، سال به سال ضعیف‌تر از سال قبل می‌شود.

از ۵۴۰ همت باری که به دولت اضافه شده ۵ همت مربوط به صداوسیما بوده است

وی درباره انتقادات رئیس سازمان برنامه و بودجه به افزایش بودجه گفت: آقای منظور بحث‌شان صرفا صداوسیما نبود، ایشان فرمودند که ۵۴۰ همت بار اضافه بر دولت توسط مجلس تحمیل شده است، از این میان به اذعان خود ایشان ۵ همت مربوط به صداوسیما بوده است یعنی از ۵۴۰ همتی که ایشان فرمودند ۵ همت به صداوسیما اضافه شده است. بنابراین اگر هم باری بر دولت وارد شود ناشی از افزایش بودجه صداوسیما نبوده است که آن هم بر اساس قانون و برنامه هفتم تنظیم شده است.

جبلی عنوان کرد: لذا به نظرم می‌آید اگر با کمی انصاف و واقع‌بینی نگاه کنیم و بودجه سازمان صداوسیما با ۱۶۰ شبکه داخلی، استانی و بین‌المللی و حالا هم با ۲۰۰ شبکه انتخاباتی برای افزایش شور و نشاط انتخاباتی و مشارکت در نظر  بگیریم و با هزینه شبکه‌هایی که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند مقایسه کنیم به نظر می‌آید یک ذره نگاه‌ها منصفانه‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید