امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273833
۱۰۲۲۱
۷
۰
نسخه چاپی

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا از جمله چهره هایی است که پس از سپری شدن بیش از 20 سال از درگذشتش، همچنان در قلب مردم جای دارد و برای سال‌مرگش مراسم باشکوهی برگزار می کنند. وی در 31 آگوست 1997، در یک تصادف شدید رانندگی درگذشت.

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا از جمله چهره هایی است که پس از سپری شدن بیش از 20 سال از درگذشتش، همچنان در قلب مردم جای دارد و برای سال‌مرگش مراسم باشکوهی برگزار می کنند. وی در 31 آگوست 1997، در یک تصادف شدید رانندگی درگذشت.

دوران کودکی دایانا

دایانا در اواخر بعدازظهر اول ماه ژوئیه 1961 به دنیا آمد. او سومین دختر آقای آلترپ که در آن زمان ۳۷ سال داشت و خانم آلژروپ که دوازده سال از شوهرش کوچکتر بود محسوب می‌شد. وزن دایانا در هنگام تولد سه کیلو و نیم بود و گرچه پدرش از سلامتی این نوزاد خوشحال بود امّا همه این احساس را بروز می‌دادند که از دختر بودن او متعجب و ناراحت هستند زیرا مدتها بود که همه انتظار داشتند پسری به دنیا آید تا نام خانواده اسپنسر را به ارث برده و زنده نگه دارد. آن زن و شوهر آنچنان در انتظار یک پسر بودند که حتی اسم دختری را در نظر نگرفته بودند؛ آنها بعد از یک هفته، اسم او را دایانا فرانسیس گذاشتند زیرا فرانسیس اسم مادرش و دایانا اسم یکی از اجداد خانواده اسپنسر بود.

او دو خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر به نام های سارا، جین و چارلز داشت. او همچنین برادری نوزاد به نام جان داشت که حدود یک سال قبل از تولد او فوت کرده بود.

گرچه آقای آلترپ، کنت اسپنسر متوفی، یعنی پدر دایانا، به این دختر جدید به عنوان نورچشمی خود می‌بالید، امّا سخنان او در مورد سلامتی جسمی این نوزاد کنایه‌ای بود از وقایع گذشته. درست هیجده ماه قبل از آن، مادر دایانا پسری به دنیا آورده بود به اسم جان که آنقدر ناقص و مریض بود که فقط ده ساعت زنده ماند. این زوج بخاطر نداشتن پسر دوران آشفته و سختی را می‌گذراندند. بزرگترهای فامیل اصرار می‌کردند که این زن نقصی دارد و باید به پزشک مراجعه کند. آنها می‌خواستند بدانند که چرا او دخترزا است.

خانم «اکترپ» به کلینیک‌های متعدد در خیابان هارلی استریت فرستاده شد تا آزمایش هایی را طی کند. مادر دایانا زنی بود بسیار مغرور، سرسخت و ستیزه‌جو؛ این آزمایش ها برای او بسیار تحقیرکننده و دور از انصاف بود و او از آن دوران تجربه بسیار بدی داشت، به‌ویژه آنکه امروزه معلوم شده است جنسیت بچه را مرد تعیین می‌کند.

پسرش، چارلز یا کنت اسپنسر جدید،  (برادر دایانا) می‌گفت: آن دوران برای پدر و مادر بسیار سخت بود و احتمالا علت متارکه آنها همین دوره بود زیرا به نظر من آنها نتوانستند بر آن مشکل فائق آیند.

دوران کودکی او از نظر مادی بی‌نقص بود امّا از نظر عاطفی بسیار بد بود و او از نظر محبت خانوادگی بسیار در مضیقه بود.

دایانا هنوز خیلی بچه بود که در کانون عصبانیت‌های خانوادگی قرار گرفت و احساس می‌کرد که وجودش موجب رنجش خاطر است. او در این مورد اذعان می‌کرد که چون او والدین و خانواده‌اش را مأیوس کرده است گنهکار و مقصر است. دایانا اکنون آموخته است که این احساس را جدا بپذیرد.

سه سال بعد از تولد دایانا، پسری که مدتها منتظرش بودند بالاخره به دنیا آمد. برخلاف دایانا که هنگام غسل تعمید و نامگذاری در کلیسای سندرینگهام  از افراد عادی و ثروتمند به عنوان پدر و مادر تعمیدی دعوت شده بود، برادر دایانا یعنی چارلز، به صومعه بزرگ وست مینیستر  برده شد تا غسل تعمید و نامگذاری شود. ملکه به عنوان مهمترین مادر تعمیدی حضور یافت. این کودک وارث ثروتی بود که در قرن پانزدهم میلادی اندوخته شده بود و گرچه اکنون رو به اتمام بود امّا میزان آن هنوز قابل توجه بود.

پرنسس دایانا

تحصیلات و اشتغال دایانا

دایانا اگرچه در زمینه تحصیلی فرد با استعدادی نبود اما نبوغ خاصی در موسیقی داشت و به عنوان یک پیانیست جوایزی نیز دریافت کرد.

دایانا همچنین در شنا و غواصی خوش درخشید و بعد از آن به یک مربی باله در باله سلطنتی مبدل شد. سپس برای مدتی طولانی به باله پرداخت اما با افزایش سن، قد نسبتا بلندش برای این کار مناسب دیده نشد.

او در 1977 به قصد تحصیل به سوئیس رفت و در 1978 به لندن بازگشت و برای زندگی به آپارتمان مادرش رفت. او در لندن، بنا به درخواست مادرش، پخت‌وپز پیشرفته را آموخت در حالی که هیچ وقت یک آشپز زرنگ و خبره نشد و به جای آن مربی رقص برای جوانان شد، تا زمانی که بر اثر یک حادثه در هنگام اسکی، سه ماه شغلش را رها کرد.

سپس یک کار به عنوان دستیار گروه بازی در یک مدرسه پیدا کرد و کارهایی مانند نظافت را برای خواهرش سارا و بسیاری از دوستانش انجام داد و همچنین به عنوان میزبان و مهماندار در مهمانی ها کار کرد. دایانا همچنین مدتی به عنوان پرستار بچه، برای یک خانواده آمریکایی که در لندن زندگی می کردند، کار کرد.

       

ازدواج دایانا با چارلز

ازدواج دایانا با شاهزاده چارلز

شاهزاده چارلز در گذشته با خواهر بزرگتر دایانا، یعنی سارا، ارتباط داشت، بنابراین دایانا و چارلز از سال ها با یکدیگر آشنایی داشتند.

برای اولین بار در تابستان 1980 چارلز به صورت جدی به ازدواج با دایانا فکر کرد. در آن زمان آن ها در یک آخر هفته در دهکده ای مهمان بودند و در آن جا با هم بازی چوگان تماشا کردند. این رابطه ادامه یافت تا جایی که چارلز، دایانا را برای مسافرت با کشتی در یک آخر هفته دعوت نمود. سپس او را به قلعه بالمورال (مقر خاندان سلطنتی در اسکاتلند) دعوت کرد تا با خانواده اش ملاقات کند.

دایانا به وسیله ملکه الیزابت دوم، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا و ملکه الیزابت، ملکه مادر مورد خوش آمد گویی واقع شد. سرانجام آن ها به لندن رفتند و شاهزاده در 6 فوریه 1981، از دایانا خواستگاری کرد که با جواب مثبت وی همراه بود.

نامزدی دایانا و شاهزاده چارلز در 24 فوریه 1981 رسما اعلام شد و بعد از آن لِیدی دایانا حلقه ای معروف را که دارای 14 الماس بسیار زیبا در اطراف و یک یاقوت کبود 12 قیراطی بیضی شکل در وسط بود را دریافت کرد.

حلقه دایانا بعدها و در سال 2010 به عنوان حلقه نامزدی کاترین میدلتون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از این حلقه، نسخه های مشابه بسیاری در سراسر جهان ساخته شد.

بر اساس بر خی روایت ها دایانا دو روز قبل از رفتن به مراسم عروسی در کلیسای سن‌پُل جدا قصد داشت آنرا بر هم زند، زیرا فهمیده بود که چارلز می‌خواست دستبندی به کامیلا(معشوقه سابق اش) بدهد که اسم خودمانی آنها به صورت فرد و گلیدیس روی آن حک شده بود. دایانا چند هفته قبل‌تر از این تاریخ، یعنی هنگامی که کامیلا مریض شده بود پی به راز این اسامی برد زیرا در آن زمان چارلز دسته‌گلی بسیار زیبا برای کامیلا فرستاد که روی آن نوشته شده بود از فرد به گِلیدیس.

دایانای بیست ساله با ازدواجش با شاهزاده چارلز در تاریخ 29 ژوئیه 1981 در کلیسای جامع سنت پل شاهدخت ولز شد. علت انتخاب سنت پل به جای کلیسای وست‌مینستر به خاطر فضای بیشتر بود که مناسب تعداد زیاد مهمان ها باشد و این ازدواج هم ازدواجی شاه و پریان”مانند تلقی شد و با تماشای عده ای نزدیک به هفتصد و پنجاه میلیون از پای تلویزیون و صف کشیدن ششصد هزار نفر در بیرون کلیسا و خیابان ها همراه گردید.

بر اساس روایت های دیگری دایانا در روز عروسی‌اش آنچنان افکار آشفته‌ای داشت که هرگز در زندگیش تجربه نکرده بود. در ماه عسل، دایانا عکس‌هایی از کامیلا را که از لای سررسید نامه چارلز بیرون افتاد دید؛ چند وقت بعد چارلز با دکمه سردست‌هایی که روی آنها حرف «C» در یکدیگر حک شده بودند سر میز شام حاضر شد. چارلز پذیرفت که این دکمه‌ها هدیه‌ای از جانب زنی بوده است که وی او را قبلاً دوست داشته اما دیگر او را از دست داده است.

ازدواج آنها با این آغاز دروغین، فراز و نشیب‌های فراوان داشت؛ تا اینکه دیگر آنها به جایی رسیده بودند که تقریبا با یکدیگر حرف نمی‌زدند. فشار روحی زندگی درباری و ازدواج دایانا باعث بروز بیماری روحی خطرناکی به نام بولیمیا نروسا شد که آشفتگی و بی‌نظمی در غذا خوردن او به وجود آورد. این بیماری در تمام دوران زندگی درباری‌اش او را رنج می‌داد. گاه دایانا به دلیل تنهایی تا آستانه ناامیدی کشیده می‌شد و دست به خودکشی می‌زد؛ بعضی از این خودکشی‌ها جدی نبودند امّا برخی بسیار خطرناک بودند. دایانا از اغلب دوران زندگی درباری خود با عنوان «روزگار سیاه» یاد می‌کرد.

پس از شاهدخت ولز شدن، دایانا به طور خودکار به سومین زن عالی رتبه بریتانیا (پس از ملکه و ملکه مادر) مبدل شد و به عنوان چهارمین یا پنجمین شخص در رتبه بندی سایر قلمروهای همسود پس از ملکه، دوک ادینبرا، ملکه مادر و شاهزاده ولز در نظر گرفته شد. پس از چند سال، ملکه به دایانا نشان های سلطنتی مختلف را برای واضح کردن عضویت او در خاندان سلطنتی اهدا نمود. نیم‌تاج های مختلف به او هدیه کرد و مدال عضویت در خاندان سلطنتی الیزابت دوم را به او اعطا نمود.

 وی به عنوان همسر ولیعهد او را در سفرهای کاری همراهی می کرد. او با چارلز به کشورهای ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، قلمروهای همسود و برخی از کشورهای آفریقایی و آسیایی سفر کرد. او همچنین برخی از سفرهای خود را به تنهایی انجام می داد و از بیمارستان ها و مکان های عمومی بازدید می کرد. همچنین وی به عنوان همسر ولیعهد از وظایف ویژه ای نیز برخوردار بود.

فعالیت های خیرخواهانه دایانا

جدایی از شاهزاده چارلز

شهرت و محبوبیت دایانا و چارلز باعث شد تا کوچک‌ترین کارهای آنان نیز توسط رسانه‌ها و پاپاراتزی‌ها پوشش داده شود و بسیاری از مسائل خصوصی آنان در مطبوعات منعکس گردد. از جمله آنان روابط نامشروعی که چارلز پیش از زندگی با دایانا داشت.

 دایانا معتقد بود که چارلز هنوز با معشوقه قبل از ازدواج اش رابطه دارد. اسم آن زن کامیلا پارکربولز، همسر یکی از اعضای دربار ملکه و از دوستان دایانا بود. در طول این سال ها، دایانا اتفاقی به مکالمات تلفنی آنها گوش داده بود، از مکاتبات محبت‌آمیز او با چارلز آگاه شده بود و در تمام این مدت رفتار آن دو را با یکدیگر در انظار با شیفتگی هراسناکی مشاهده کرده بود.

چارلز و دایانا  از سال 1992 جدای از هم زندگی کردند اما سرپرستی فرزندانشان را بصورت مشترک برعهده داشتند. در همین حال چارلز نیز مجددا رابطه‌اش را با کامیلا آغاز کرد و بعدها هم به داشتن رابطۀ عاشقانه با کامیلا اعتراف نمود.

پرنسس دایانا در سال 1995 در یک برنامه تلویزیونی در بی بی سی پرده از نگرانی‌ها و مشکلات درونی خانواده برداشت و از فشارهای رسانه‌ای و اجتماعی که بر وی بود گلایه کرد. وی علت به وجود آمدن این مشکلات را کامیلا پارکر بیان کرد و گفت که در این ازدواج سه نفر حضور داشتند.

وی همچنین چارلز را در مورد این مسئله مقصر دانست. به همین خاطر کامیلا از شوهرش جدا شد. این موجب دشمنی بیشتر دایانا و کامیلا شد و سرانجام کتابی با عنوان دایانا:داستان واقعی اش و به دنبال آن دروازۀ کامیلا، غارتگر خانه ها منتشر شد که در آن به بدگویی و روابط عاشقانه و مشکلات زندگی این دو نفر پرداخته شده بود.

سرانجام دایانا و چارلز در 28 اوت 1996 با پیشنهاد ملکه رسما از هم طلاق گرفتند. با این کار عنوان سلطنتی دایانا قدری پائین آمد اما چون وی مادر دو تن از شاهزادگان بود تا آخر عمر به عنوان یکی از اعضای خانواده سلطنتی باقی‌ماند و لقب پرنسس ولز را حفظ کرد.

مرگ دایانا

مرگ دایانا

پرنسس دایانا پس از ازدواج روابطی را تجربه کرد که معروفترین آنها رابطه با یک جراح پاکستانی به نام حسنات خان بود. اما در نهایت وی با دودی الفاید پسر محمد الفاید، میلیادر معروف مصری نامزد کرد. خبر نامزدی دایانا حتی از ماجرای رابطۀ دوبارۀ چارلز و کامیلا داغتر بود زیرا اگر این ازدواج صورت می گرفت دایانا القاب سلطنتی اش را از دست می داد و دیگر عضو خانوادۀ سلطنتی محسوب نمی شد. هر چند که این ازدواج هیچ وقت صورت نگرفت زیرا در 31 آگوست 1997، دایانا در یک تصادف شدید رانندگی درگذشت. وی آن شب به همراه نامزدش دودی الفاید و راننده‌اش برای فرار از دست عکاسان از درب پشتی هتل خارج شد و قصد خروج از پاریس را داشت.

آن ها در یک بنز لیموزین در تونلی در پاریس مشغول به حرکت بودند که ماشینشان به دلیل سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با دیواره تونل الما پاریس برخورد کرد و راننده و الفاید به سرعت جان باختند. بعد از تصادف به نظر نمی آمد دایانا صدمه ای جدی دیده باشد اما وی یک بار در آمبولانس دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان هم بر اثر خونریزی ریوی و مغزی درگذشت. تنها کسی که در این میان جان سالم به در برد محافظ شخصی دایانا بود. بعدها معلوم شد که نه دایانا و نه الفاید هیچکدام کمربند ایمنی نبسته بودند. همچنین گفته شد که راننده سه برابر بیشتر از اندازه مجاز نوشیدنی الکلی مصرف کرده بود.

انتشار خبر مرگ دایانا موجی از غم و اندوه را نه تنها در بریتانیا بلکه در سراسر جهان ایجاد کرد و میلیون ها نفر به دایانا پرنسس مردم ادای احترام کردند. مراسم خاکسپاری دایانا با تشریفات سلطنتی برگزار شد.در تشییع جنازه پرنسس دایانا حدود ۵ میلیون حضور داشتند و ۲/۵ میلیارد نفر از تلویزیون این مراسم را تماشا می کردند.

فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه دایانا

دایانا هرچند جنجالی ترین فرد خانواده سلطنتی و از مشهورترین چهره ها در زمینه مُد بود اما آنچه او را محبوب قلب میلیون ها انسان در سراسر جهان کرد، فعالیت‌های عام المنفعه و اجتماعی بود. وی با تأسیس و یا همکاری با چندین موسسه خیریه، به مدرسه سازی، خانه سازی و کمک به بینوایان و دردمندان پرداخت. وی کمکهای شایان توجهی به جذامیان، مبتلایان به ایدز و آسیب دیدگان از مین در کشور آنگولا انجام داد. وی در سفر به مناطق بحران زده و محروم مانند آفریقا و بوسنی و هرزگوین با جدیت به دلگرمی دادن به محرومان و آسیب دیدگان پرداخت و با کسانی چون نلسون ماندلا، مایکل جکسون و مادر ترزا دیدار کرد.

مادر ترزا به دایانا که به رُم سفر کرده بود گفته بود: برای دردمندی با دیگران باید خود دردمند باشی، و دایانا کاملاً با این گفته موافق بود.

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

پرنسس دایانا | ازدواج دایانا با چارلز | فعالیت های خیرخواهانه دایانا | مرگ دایانا

 

  • منبع
  • کوکا
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید