امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268118
۵۲۱
۱
۰
نسخه چاپی
دادستان کل کشور

پرونده اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در اولین فرصت به رأی نهایی منتهی شود

دادستان کل کشور گفت: به دادستان تهران و بازپرس پرونده سفارش کرده‌ام در اولین فرصتی که قانون اجازه می دهد، پرونده واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به رای نهایی منتهی شود

پرونده اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در اولین فرصت به رأی نهایی منتهی شود
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

دادستان کل کشور گفت: به دادستان تهران و بازپرس پرونده سفارش کرده‌ام در اولین فرصتی که قانون اجازه می دهد، پرونده واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به رای نهایی منتهی شود.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه در نشست ویژه به منظور بررسی حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به این پرونده اکنون نمی‌توان میزان تقصیر را اعلام کرد زیرا پلیس و پزشکی قانونی نظر خود را اعلام کرده و این نظرات باید به دادگاه ارسال شود و کارشناسی ها صورت گیرد و تمام اعلام نظرها در موقعیت کنونی به صورت تخمینی است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تقصیر و قصور و نظر نهایی را زمانی می توان اعلام کرد که رای دادگاه صادر شود. 
دادستان کل کشور با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان گفت: رسانه‌ها در التیام بخشی خانواده های آسیب دیده و آرام نگه داشتن جو جامعه نقش موثری دارند.
منتظری گفت: امیدوارم با بررسی دقیق و در چارچوب قوانین و مقررات اگر کسانی یا کسانی در پدید آمدن این حادثه قصور یا تقصیر داشته میزان آن مشخص و متناسب با قانون با آنان برخورد شود.
وی افزود: امیدوارم این حادثه عبرت و تجربه باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود و مسئولان دانشگاه آزاد و دیگر بخش ها از این حادثه درس بگیرند.
دادستان کل کشور گفت: از دست دادن یک جوان که دوره دانشگاهی را به اتمام رسانده یا در شرف اتمام است، به عنوان ذخایر کشور محسوب می‌شود و همه شهروندان به ویژه جوانانی که در راه اعتلای کشور در مراکز علمی تلاش می کنند همه عزیز هستند و باید برای حفظ این سرمایه ها تلاش کرد.
وی تاکید کرد: مدیران و مسئولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اگر کوتاهی هایی در دوره های قبل وجود داشته و کارهایی که باید از لحاظ فنی و ساخت و ساز انجام می‌شده تاکنون انجام نشده یا ناقص بوده است، جبران کنند.
منتظری افزود: یکی از معاونان دادستانی کل نقل می کرد که در یکی از استان‌ها دانشگاهی در نقطه ای قرار گرفته که شرایط آن اگر بدتر از واحد علوم و تحقیقات نباشد، بهتر از آن نیست.

 حقوق حادثه دیدگان استیفا خواهد شد
داستان کل کشور افزود: عده‌ای که در این حادثه آسیب دیدند، حقوقی دارند که طبق موازین قانونی باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه قضایی اطمینان می‌دهد و این آمادگی را دارد که حقوق آسیب دیدگان این حادثه را اعم از کسانی که جانشان را از دست دادند یا در این حادثه آسیب دیدند، استیفا کند.
وی افزود: در دیداری که از محل حادثه داشتم به نظرم برخی از مطالبات آنان به حق است که در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته هم دانشگاه هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

 برخی به دنبال بهره برداری سیاسی از این حادثه هستند
منتظری گفت: من در این بازدید نشانه‌هایی دیدم که عده‌ای به دنبال آن هستند تا پلی برای اهداف سیاسی خود درست کنند و جناح‌های سیاسی یا برخی افراد خارج از کشور می‌خواهند بهره‌برداری خودشان را داشته باشند.
وی افزود: کوچکترین حادثه ای که در گوشه‌ای از کشور اتفاق می‌افتد، دشمن بلافاصله موج سواری می‌کند و از تجمع چند ده نفره جعلیاتی درست می کند و گاهی به فیلم های سال های گذشته متوسل می‌شوند و حتی خودشان هم مجبور می شوند آن فیلم ها را تکذیب کنند.
دادستان کل کشور افزود: مدیران، مسئولان، دانشجویان و خانواده‌های آنان می دانند دشمن به دنبال آن است تا از این حوادث بهره‌برداری کند و زمانی که جریان های سیاسی می بینند دشمن به دنبال سوءاستفاده است، اجازه ندهند و اگر جناح های سیاسی به بخشی از مدیریت نقدی دارند، در یک فضای آرام به آن بپردازند.

 دانشگاه آزاد برای رسیدگی بسیج شده است
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضور دادستان کل کشور در دانشگاه فرصت مناسبی به دست داد تا دانشجویان ببینند که نظام در پای احقاق حق شهروندان خود می ایستد.
وی افزود: همه در بسیج کامل هستند تا رسیدگی به مجروحان حادثه به خوبی صورت گیرد و در کنار خانواده های داغدیده هستند و در میان دانشجویان نیز در پنج روز گذشته تفاهمی ایجاد شد تا ضد انقلاب در این موضوع موج سواری نکند.
طهرانچی ادامه داد: تمام مسئولان دانشگاه وظیفه خود را در کنار قوه قضاییه حمایت از حقوق و امنیت دانشجویان می دانند و ۳۸ درصد از دانشجویان آموزش عالی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند دانشگاه ها موتور پیشرفت علمی کشور باشند.
در این جلسه که در دادستانی کل کشور برگزار شد، علاوه بر رئیس و برخی از معاونان و مسئولان دانشگاه آزاد دادیار دیوان عالی کشور، رئیس دادسرای راهور، بازپرس پرونده و جانشین پلیس راهور حضور داشتند.
سه شنبه هفته گذشته در ساعت 12 و 20 دقیقه، اتوبوس حامل دانشجویان به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد؛ طی این حادثه 10 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید