امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286129
۲۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

پیام صوتی رئیس واگنر درباره اتفاقات اخیر: به دنبال مبارزه با خائنان بودیم

یوگنی پریگوژین رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر در یک پیام صوتی کوتاه گفت، شرکت نظامی خصوصی واگنر با انجام آنچه او «راهپیمایی عدالت» خواند به دنبال مبارزه با خائنین بود.

پیام صوتی رئیس واگنر درباره اتفاقات اخیر: به دنبال مبارزه با خائنان بودیم

رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر در بیانیه‌ای کوتاه ادعا کرد، هدف «راهپیمایی عدالت» نیروهای او مبارزه با خائنین بود.

«یوگنی پریگوژین» روز دوشنبه در یک پیام صوتی کوتاه گفت، شرکت نظامی خصوصی واگنر با انجام آنچه او «راهپیمایی عدالت» خواند به دنبال مبارزه با خائنین بود.

به نوشته پایگاه نیوزیک، حدود ۱۰ روز پیش (۲۳ ژوئیه/ ۳ تیرماه) «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین است اعلام کرد از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته است.

پریگوژین در پی این اتفاق اعلام کرد که خواستار برگزاری یک «راه‌پیمایی عدالت» است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین 24 ساعت بعد از تحرکات این گروه پیمانکار نظامی، با وساطت «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین روز ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

او که از روز 24 ژوئن بعد از ترک شهر «روستوف» روسیه با خودرو دیگر در انظار عمومی دیده نشده بود، روز دوشنبه بیانیه‌ای کوتاه در قالب یک فایل صوتی 41 ثانیه‌ای را در کانال خود در پیام رسان تلگرام منتشر کرد که ادبیاتی کلی و بدون جزئیات و توضیحات داشت.

بنیانگذار شرکت واگنر در این پیام صوتی گفت:‌ «ما امروز بیش از هر زمان نیازمند پشتیبانی شما هستیم. از شما به خاطر آن تشکر می‌کنیم. می‌خواهم درک کنید که هدف راهپیمایی عدالت ما مبارزه با خائنین و بسیج عمومی جامعه کشورمان بود. و من فکر می‌کنم ما تا حد زیادی به این اهداف رسیدیم. اطمینان دارم شما در آینده شاهد پیروزی‌های بعدی ما در جبهه نبرد خواهید بود. متشکرم!»

در حال حاضر پرسشهایی درباره سرنوشت پریگوژین مطرح است؛ اینکه آیا شکراب شدن رابطه میان او و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و مقام‌های ارشد نظامی نظیر «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل ارتش روسیه به دلیل تهدید کردن این مقام‌ها، پریگوژین را گرفتار عواقب جدی خواهد کرد یا خیر.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه به تشریح دلیل شکست شورش گروه نظامی خصوصی «واگنر» در یک نشست خبری پرداخت. وزیر دفاع روسیه گفت دلیل شکست این توطئه برای بی‌ثبات کردن روسیه این بود که نظامیان ارتش روسیه به سوگند و وظایف نظامی‌شان پایبند ماندند.

اوکراین در بحبوحه تنش‌های داخلی اخیر روسیه قصد داشت حملات علیه مواضع روسیه را تشدید کند اما برخی منابع غربی گزارش کردند که متحدان اوکراین به کی‌یف هشدار داده بودند از اوضاع پرهرج و مرج روسیه برای تشدید حملات علیه خاک این کشور استفاده نکند.

«آلکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز جمعه در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان «واگنر» درخواست کرد تا ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید