امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288692
۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

پیروزی ترامپ در سه شنبه بزرگ

در رخداد معروف به «سه‌شنبه بزرگ» نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۱۵ ایالت رقابت کردند.

پیروزی ترامپ در سه شنبه بزرگ

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در «سوپر سه‌شنبه» یا «سه‌شنبه بزرگ» توانسته است به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یابد.

به گزارش «انتخاب»؛ در رخداد معروف به «سه‌شنبه بزرگ» نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۱۵ ایالت رقابت کردند.

رسانه‌های آمریکا پیش‌بینی کردند که دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس٬ ویرجینیا، کارولینای شمالی، آرکانزاس کلرادو٬ آلاباما٬ مین، اوکلاهما و تنسی برنده شده است.

در ایالت‌های باقی‌مانده نیز شمارش آرا ادامه دارد و دونالد ترامپ در این انتخابات‌ها پیشتاز است.

جو بایدن نیز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات تقریبا بدون رقیب در سه‌شنبه بزرگ یک‌تاز بود. او در ایالت‌های مین، آلاباما، ماساچوست به پیروزی رسید.

شبکه‌های آمریکایی از جمله «سی‌بی‌اس» بر اساس نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه می‌گویند که موضوع مهاجران و اقتصاد دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها در چند ایالت برگزار می‌شود، اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود.

برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند.

در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند.

راه پیش روی ترامپ برای نامزدی نهایی

پیروزهای دونالد ترامپ در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» او را در موقعیت بسیار نزدیکی برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار می‌دهد. اما پیروزی‌ها در این روز هنوز برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان کافی نیست.

بیش از یک سوم از کل نماینده نیابتی (دلگیت) جمهوری‌خواه یعنی ۸۶۵ نماینده در «سه‌شنبه بزرگ» برای نامزدهای پیروز تعیین خواهند شد. حزب جمهوری‌خواه برای تعیین کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی دارد که نامزد نهایی می‌بایست ۱۲۱۵ نماینده را در جریان انتخابات مقدماتی به خود اختصاص دهد.

با پیروزی‌های دونالد ترامپ تا پایان «سه‌شنبه بزرگ»، احتمالا او کمی بیش از ۱۰۰۰ نماینده نیابتی خواهد داشت. ناظران انتخابات پیش‌بینی می‌کنند که نامزدی نهایی دونالد ترامپ احتمالا پس از انتخابات مقدماتی در ایالت جورجیا در هفته آینده یعنی ۱۲ مارس قطعی خواهد شد.

نامزدهای نهایی دو حزب تیرماه سال آینده به طور رسمی اعلام خواهند شد و انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۱۵ آبان سال آینده برگزار شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید