امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287938
۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

چرا بنزین نباید گران شود؟

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: افزایش پلکانی قیمت‌ بنزین باید در برنامه سوم توسعه اجرا می‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغی کرد، در صورتی که اگر آن برنامه اجرا می‌شد به نقاط خوبی در مورد مصرف بنزین می‌رسیدیم.

چرا بنزین نباید گران شود؟

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره لزوم اجرای افزایش پلکانی قیمت بنزین اظهار داشت: به نظر بنده در خصوص حامل‌های انرژی و افزایش پلکانی قیمت‌ها باید برنامه سوم توسعه اجرا می‌شد اما مجلس هفتم آن را ملغی کرد، در صورتی که اگر آن برنامه اجرا می‌شد به نقاط خوبی در مورد مصرف بنزین می‌رسیدیم اما اکنون حتی اگر اجرا شود تاثیری در روند مصرف نخواهد داشت.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین تنها تاثیری که دارد تورم را بالا می‌برد و دولت درآمد حاصل از آن را در هزینه جاری به مصرف می‌رساند و سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. در نتیجه هیچ اتفاقی نمی‌افتد، ضمن اینکه تورم را بالا می‌برد.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: بنده در شرایط کنونی با افزایش قیمت پلکانی موافق نیستم ولی اگر برنامه سوم در ۲۰ سال گذشته اجرا می‌شد اکنون به نتایج خوبی دست پیدا کرده بودیم، در شرایط حاضر اجرای این برنامه تاثیر منفی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون باید انجام داد اینکه روی بحث بهینه‌سازی و خودروهای کم‌مصرف کار کنند و سوخت را متنوع کنند چون در حال حاضر ما ظرفیت استفاده از سوخت سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی را داریم و یا اینکه نفت‌گاز در خودروهای سواری مصرف شود، افزایش قیمت بنزین الزاما کاهش مصرف را بدنبال نخواهد داشت.

وی یادآور شد: هم‌اکنون اگر سی‌ان‌جی رایگان هم شود بازهم مردم بنزین مصرف می‌کنند، بنابراین راهکار اینکه باید ناوگان ریلی تقویت شود، مسافر و بار به جای جاده؛ از مسیر ریل تردد کنند، باید سوخت متنوع شود، خودروهای برقی را وارد چرخه حمل و نقل کنند، موتور خودروها را به سمت کم‌مصرف تنظیم و تولید کنند. به عبارت دیگر سیاست غیرقیمتی از قیمتی موثر و کاراتر است ضمن اینک در جامعه هم ایجاد اشتفال می‌کند و این تاثیر غیرتورمی دارد، وقتی پول در جامعه زیاد شود فقط تورم بالا می‌رود و هیچ تاثیری در کاهش مصرف ندارد، نتیجه اینکه سیاست غیرقیمتی در حمل و نقل باید دنبال شود زیرا تاثیر بیشتری دارد.

کاظمی یادآور شد: اگر ۲۰ سال پیش به صورت پلکانی قیمت‌ها را افزایش می‌دادند، منطقی بود؛ اقتصاد خود را تنظیم می‌کرد اما با وضع امروز اقتصاد، رکود و تورم افزایش قیمت فرآورده و حامل‌های انرژی تاثیری در کاهش مصرف ندارد و تنها تورم را بالا می‌برد زیرا یکباره چند صد همت پول وارد جامعه می‌شود که تورم را بالا می‌برد و مصرف را هم هیچ تغییری نمی‌دهد.

وی با اشاره به واقعی‌سازی قیمت بنزین گفت: قیمت واقعی بنزین در کشور ما بسیار بالا است اما نمی‌توان این کار را انجام داد، زیرا امکان آن وجود ندارد چراکه قیمت واقعی بنزین در شرایط اقتصادی واقعی است یک‌شبه نمی‌توان این شرایط را تغییر داد و منطق هم ندارد که فعلا قیمت را اصلاح کنیم چراکه نتیجه آن کاهش مصرف نخواهد بود، باید سیاست غیرقیمتی را به طور مستمر دنبال کنیم تا تاثیر داشته باشد. در غیر این صورت فقط تورم بالا می‌رود که اتفاقات بدتری را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه باید شرایط را هم در نظر بگیریم اقتصاد کشور ما اقتصاد پویایی نیست که بتواند افزاش قیمت حامل‌ها را تحمل کند، هرچند اگر اجرا می‌شد امروز شرایط مطلوب‌تری داشتیم اما کوتاهی کردیم و اکنون تنها راه ما سیاست غیرقیمتی است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید