امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288113
۵۶
۱
۰
نسخه چاپی
هنا نوته، کارشناس سیاست خارجی روسیه تحلیل کرد؛

چرا پوتین از حمله به یمن و افزایش تنش‌ها بین محور مقاومت و آمریکا استقبال می‌کند؟

چرا پوتین از حمله به یمن و افزایش تنش‌ها بین محور مقاومت و آمریکا استقبال می‌کند؟

هنا نوته، کارشناس سیاست خارجی روسیه، مدیر بخش اوراسیا «مرکز مطالعه منع اشاعه جیمز مارتین» در امریکا در تحلیلی درباره بازی روسیه در حمله آمریکا و بریتانیا علیه یمن  در رشته توئیتی نوشت: با توجه به جنگ اوکراین، روسیه علاقه مند به اهرم سازی و سو استفاده از "محور مقاومت" است. این تمایل روسیه البته قبل از حملات هفتم اکتبر هم وجود داشت.

وی در این باره نوشت: روسیه درخواست تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را کرده و وزارت امور خارجه، حمله را "انحراف از قطعنامه های شورای امنیت و نادیده گرفتن کامل قوانین بین المللی" خوانده است.

اما آنچه روی داده مخالف منافع روسیه نیست. با اوج گیری تنش ها در دریای سرخ در هفته های اخیر، روسیه کاملاً موضع حمایت آمیز از حوثی ها داشته است.

مسکو از عملیات «نگهبان رفاه» ایالات متحده در دریای سرخ انتقاد کرد، در حالی که تا حدودی از حوثی ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد محافظت کرد؛ در 19 دسامبر و 3 ژانویه.  

روسیه در ماجرای قطعنامه 2722 شورای امنیت که چند روز پیش تصویب شد، رای ممتنع داد، اما همزمان تلاش هایی برای اعمال اصلاحات کرد، از جمله عباراتی که اشاره می کرد که جنگ غزه علت حملات حوثی‌ها بوده است.

در همین حال، برخی از کارشناسان روس، ائتلاف دریایی جدید به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ را به سخره گرفتند.

همزمان، سایر کارشناسان روش به این نتیجه رسیدند که حمل و نقل نفتی روسیه تحت تاثیر حملات حوثی ها قرار نخواهد گرفت.

نکته کلیدی اما اینجاست: با توجه به جنگ اوکراین، روسیه علاقه مند به اهرم سازی و سو استفاده از "محور مقاومت" است. این تمایل روسیه البته قبل از حملات هفتم اکتبر هم وجود داشت.

موضوع هم فقط این نیست که این مسائل توجهات را از اوکراین منحرف می کند بلکه بحث، بحث مقاومت در برابر ایالات متحده در خاورمیانه است.

ما این بازی را در سوریه شاهد بودیم، جایی که روسیه نه تنها خود نیروهای آمریکایی را مورد آزار و اذیت قرار داد، بلکه به گروه های نزدیک به ایران نیز کمک کرد.

در بحبوحه گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه عراق به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است، برخی افراد در روسیه گفته اند که این - کاهش حضور آمریکا در منطقه - به نفع مسکو تمام می شود. 

التهاب منطقه‌ای به دنبال حملات آمریکا و بریتانیا و متقابل افزایش تنش از سوی حوثی‌ها، می‌تواند هم منابع بیشتر ایالات متحده را در منطقه پا گیر و هزینه کند یا محور مقاومت را نسبت به حضور امریکا خشمگین تر کند.

با توجه به رویارویی گسترده‌تر مسکو با غرب، هر یک از این دو مورد پیش آید، مورد استقبال روسیه قرار خواهد گرفت.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید