امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286214
۲۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه بدون کولر در خانه خنک شویم؟!

چگونه بدون کولر در خانه خنک شویم؟!

فراموش نکنید که مصرف بالای انرژی لوازم خنک کننده در تابستان منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه گرم شدن زمین خواهد شد. چند ترفند ساده وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها علاوه بر کاهش هزینه گاز و برق، از گرم شدن هوای کره زمین توسط وسایل سرمایشی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا این نکات ساده و کاربردی را به شما آموزش دهیم:

1. کشیدن پرده‌ها

با کشیدن پرده‌ها و جلوگیری از ورود آفتاب به درون منزل، می‌توانید تا حد زیادی از گرم شدن هوای منزل خود جلوگیری کنید. اگر شدت نور زیاد است و یک پرده برای این کار کافی نیست، می‌توانید از یک پارچه آستر یا همان پشت پرده‌ای برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید به خانه کمک بگیرید.

2. تنظیم ترموستات تهویه مطبوع

اگر ناچارید از دستگاه تهویه مطبوع یا همان کولر گازی استفاده کنید، سعی کنید ترموستات را در دمای بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. افزایش تنها یک درجه سانتی گراد دمای ترموستات در هوای گرم می‌تواند هزینه کارکرد دستگاه شما را تا حدود ۱۰ درصد کاهش دهد. اگر قصد دارید دستگاه تهویه مطبوع جدیدی خریداری کنید، به برچسب انرژی و میزان مصرف آن توجه داشته باشید. در نظر گرفتن این نکته می‌تواند شما را از صرف هزینه‌های زیاد قبض برق نجات دهد.

3. تنظیم پنکه سقفی

در طول تابستان، تیغه‌های پنکه سقفی شما باید طوری تنظیم شوند که خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخند. زمانی که پنکه سقفی به سرعت در این جهت می‌چرخد، هوا را مستقیماً به سمت پایین فشار داده و به خنک شدن فضا کمک می‌کند. حرکت پره‌های پنکه سقفی در زمستان باید در جهت حرکت عقربه‌های ساعت باشد. در این حالت جریانی به سمت بالا ایجاد شده و هوای گرم را در اطراف اتاق به گردش در می‌آید.

4. بستن درب‌ها و شکاف‌ها

درب اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را ببندید. این کار خنک‌تر شدن هوای اتاقی که بیشتر به آن نیاز دارید، خواهد شد. همچنین با بستن درز درب و پنجره ها، می‌توانید خروج هوای خنک به بیرون را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که اگر تمام تمام درب‌ها و پنجره‌های اتاق‌ها بسته باشد و هوا نتواند به‌راحتی جریان پیدا کند، انباشتگی رطوبت در اتاق و بسته شدن مسیر هوا می‌تواند منجر به خنک نشدن اتاق‌ها شود. از این رو توصیه می‌شود یک پنجره یا درب را کمی باز نگه دارید تا هوا جریان پیدا کند و کولر به طور موثرتری هوا را خنک کند.

5. استفاده از پنکه و ظرف یخ

اگر کولر یا دستگاه تهویه مطبوع ندارید، می‌توانید از یک پنکه و یک ظرف آب یخ برای خنک کردن محیط خود استفاده کنید. یک ظرف پر از یخ با عمق کم را در مقابل پنکه قرار دهید. این کار به خنک شدن اتاق شما تا حد زیادی کمک می‌کند.

6. تغییر لامپ‌های روشنایی

اگر در خنک کردن منزل خود دچار چالش شده اید و دلیل آن را نمی‌دانید، شاید مقصر لامپ‌های خانه شما باشند. اغلب لامپ‌های رشته‌ای گرمای زیادی تولید می‌کنند. استفاده از لامپ‌های کم مصرف به جای رشته‌ای علاوه بر خنک کردن منزل شما، موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد.

7. خنک کردن بدن

نوشیدنی‌های خنک بنوشید. با استفاده از یک پارچه نخی مرطوب گردن و سایر نقاط بدنتان را خنک کنید. دوش آب سرد بگیرید. با این روش‌ها می‌توانید بدن خود را بدون نیاز به استفاده از کولر خنک کنید. استفاده از لباس‌های نخی و گشاد یکی دیگر از نکاتی است که برای خنک نگه داشتن بدن خود در فصل گرما باید به آن توجه داشته باشید.

8. استفاده از هواکش

هوای گرم به دلیل سبک بودن در بالا قرار می‌گیرد و هوای سرد در قسمت‌های پایینی خانه جریان دارد. شما می‌توانید با کمک فن آشپزخانه، توالت و حمام هوای گرم داخل خانه را خارج کنید. اگر منزل شما خروجی هوای مناسبی داشته باشد، این کار به خنک شدن هوا کمک زیادی خواهد کرد. همچنین نصب دستگاه‌های تهویه هوا در فضایی نزدیک به سقف خانه نیز می‌تواند به خروج بهتر هوای گرم کمک کند.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید