امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287611
۲۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه طلاق عاطفی بگیریم؟

چکیده : طلاق عاطفی؛ یکی از انواع طلاق های ممکن است که زوجین می توانند نسبت به انجام آن اقدام کنند. حال ما تصمیم داریم در این مقاله در رابطه با این سبک از طلاق صحبت کنیم تا به طور کامل متوجه شرایط مربوط به آن شوید.

چگونه طلاق عاطفی بگیریم؟

بعضی افراد به دلیل مسائلی چون خیانت، دروغگویی و… در زندگی زناشویی به بن بست خورده و نسبت به همسر خود سرد می شوند. این سرد شدن به معنا قطع توافقی رابطه عاطفی و فیزیکی می‌ باشد و در مواردی حتی حرف زدن! گویا ظاهرا زن و شوهر هستند؛ اما با این حال به دلایل مختلف مانند واکنش اطرافیان این طلاق را در محضر قانونی نمی‌ کنند. بله، طلاق عاطفی در هیچ محضرخانه ثبت نمی شود و تبعا اعتبار قانونی ندارد.

این نوع طلاق در بسیاری از موارد به طلاق‌‌ قانونی‌ ختم می شود، پس‌ پیشنهاد ما به شما استخدام بهترین وکیل خانواده در تهران یا محل زندگی خودتان است تا بتوانید مشورت های لازم را انجام دهید و بهترین تصمیم را در نهایت بگیرید.

چرا طلاق عاطفی رخ می دهد؟

در ادامه مقاله «چگونه طلاق عاطفی بگیریم؟» به مهمترین عوامل طلاق عاطفی اشاره می شود:

عدم توانایی در ارتباط با همسر: بر اساس آمار، ارتباط‌های موثر بر خانم‌ها اکثرا زبانی و بر آقایان، عملی است؛ نداشتن مهارت کافی در برقراری ارتباط موثر، از شایع ترین عوامل‌طلاق عاطفی است.

خیانت به همسر: بسیاری از افراد بعد از پی بردن به روابط نامشروع همسرشان بخاطر وجود فرزند یا فشارهای اجتماعی تصمیم به طلاق عاطفی می گیرند؛ چرا که با نشخوارهای فکری درباره امکان خیانت دوباره همسرشان نمی‌ توانند کنار بیایند. در این موارد درخواست کمک از مشاور خانواده و روانشناس پیشنهاد شده است.

شک و ظن نسبت به همسر: فشارهای اجتماعی و بحران های زندگی ممکن است در طول زندگی افراد خوش خلق را به افرادی منفی نگر تبدیل کند؛ این نگرش بر زندگی زناشویی نیز می تواند تاثیر بگذارد. در مواردی نیز افرادی که پدر یا مادر شکاکی دارند، به صورت ناخوادآگاه از الگوی رفتاری آن ها پیروی می کنند.

عدم شناخت کافی در دوران پیش از ازدواج از همسر: ازدواج های هیجانی و سنتی که با شناخت کافی طرفین از هم صورت نمی گیرد، معمولا در ابتدا خوب به نظر می رسد، اما با گذر زمان عدم تفاهم در زندگی به چشم می خورد و همین می تواند جرقه تنش های بزرگ و حتی شروع یک طلاق عاطفی باشد!

عدم توجه به خلق و خوی همسر: اخلاقیات تمام افراد منحصر به فرد است و هیچ دو نفری پیدا نمی شوند که رفتار کامل مطابق با همدیگر را داشته باشند. قبل از ازدواج باید خوب به اینکه «این فرد، با تمام این اخلاقیات، برای تمام عمر کنار شماست» فکر کنید و اسیر هیجانات نشوید، چراکه در آینده این موضوع موجب عدم سازش بین زوجین می شود.

بیماری های روانی یا جسمیبیماری های روانی مانند پرخاشگری شدید، افسردگی‌ شدید و… می توانند باعث تنش و به دنبال آن باعث طلاق عاطفی شوند. بیماری های جسمی‌ همسر نیز از مواردی است که باعث فشار های روانی یا فشار های جنسی‌ بر روی فرد شود؛ در چنین شرایطی‌ نیز طلاق عاطفی ممکن است اتفاق بیافتد.

راه حل چیست؟

تمام موارد بالا که منجر به طلاق عاطفی می شوند، ممکن است با مراجعه با روانشناس خانواده و مشاوره های خانواده حل شود. اما به خاطر داشته باشید جلسات مشاوره شما برای پشت سر گذاشتن مشکلات شماست نه برای کنار آمدن با شرایط طلاق عاطفی! طلاق ‌های عاطفی ممکن است مدت بسیار طولانی ای به درزا بکنشد و تنش های همیشگی و قابل‌ حس آن در زندگی، باعث بیماری های روحی عمیق در فرزندان و طرفین می شود.

شروع و مراحل طلاق عاطفی چیست؟

شروع و مراحل طلاق عاطفی چیست؟

فاصله ی طلاق‌ عاطفی و طلاق قانونی ممکن است سال ها به درزا بیانجامد و طی این سال ها از مراحلی عبور می کند:

مرحله اول:

شروع طلاق عاطفی لحظه ای است که پس از دعوا و تنش های مداوم طرفین حرف طلاق و جدایی را برای بار اول مطرح می کنند؛ دعواهای مداوم باعث طرح دوباره این مسئله شده و سردی و فاصله زوجین از هم بیشتر می شود.

مرحله دوم:

در این مرحله فشار بر طرفین به اوج خود می رسد و طرفین با مقصر دانستن همدیگر، آرامشی کاذب پیدا می کنند. در اینجا ما تبدیل به من شده است و احساس تنهایی و افسردگی‌ به میان می‌ آید؛ هر فرد برای رهایی از فشارهای روحی خویش اقدام می کند.

مرحله سوم:

در پی جستوجوی مسیر رهایی، مسئولیت ها به کنار گذاشته و احترام ها بیشتر از پیش شکسته می شود؛ با سر باز زدن از مسئولیت های همسری و در بعضی موارد مسئولیت های پدر و مادری و همچنین پرخاش های شدید، شرایط برای بیماری های روحی و آسیب شدید به فرزندان نیز فراهم می شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله که اضطراب و فشار زیاد شده، طرفین به زندگی بعد از جدایی عاطفی و حتی جدایی قانونی فکر می کنند و سوالاتی متعددی‌ برای آن ها پیش می آید، مانند:

  • 1- چه کسی از فرزندم محافظت خواهد کرد؟
  • 2- خانواده ام چه واکنشی خواهند داشت؟ آیا ترد می شوم؟
  • 3- آیا ممکن است ازدواج مجدد و موفق داشته باشم؟
  • 4- آبروی من ممکن است برود؟!

مرحله پنجم:

بعد از فکر کردن فرد به سوالات متعددی که برایش مطرح می شود، سه حالت وجود دارد:

  • 1- فرد طلاق عاطفی را می ‌پذیرد. (که منجر به بیماری روحی و در نتیجه طلاق قانونی می شود.)
  • 2- فرد اقدام به طلاق قانونی می کند. (در شرایطی که آسیب ماندن بیشتر است، طلاق گزینه درست‌ تری است.)
  • 3- فرد تلاش می کند تا به زندگی زناشویی خود شانس دوباره بدهد. (با استفاده از مشاور خانواده و روانشناس مشکلات تا حدی قابل حل می باشند.)

کلام آخر

طلاق عاطفی باعث قطع رابطه ‌عاطفی و جنسی به صورت توافقی بین زوجین است که در بسیاری از موارد به طلاق قانونی‌ منجر می شود و هر چقدر فاصله این دو طلاق بیشتر باشد، آسیب های روحی نیز بیشتر است. در صورت وقوع طلاق عاطفی پیشنهاد ما به شما درخواست کمک از یک مشاور خانواده و روانشانس مجرب است. همچنین اگر طلاق عاطفی منجر به طلاق قانونی شد یا به این مورد فکر می کنید، حتما با بهترین وکیل تهران که در زمینه خانواده و طلاق تخصص و مهارت دارد مشورت کنید.

منبع: مستر وکیل

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید