امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283349
۴۰۸
۲
۰
نسخه چاپی

چگونه مثل آب خوردن طلاق بگیریم؟ + سریع ترین راه طلاق از طرف زن

امروزه طلاق یکی از اموری است که بیشتر افراد یا مستقیم و یا غیر مستقیم با آن درگیر هستند. آمار وقوع طلاق و نرخ آن نسبت به سالهای میانی قرن گذشته، به مراتب افزایش یافته است. این امر باعث شده است تا افراد به صورت توافقی و بدون آسیب دیدن بیش از حد خانواده اقدام به طلاق توافقی کنند. که ما در این مقاله به بررسی چگونه طلاق بگیریم پرداخته ایم. با توجه به این امر مجله برترین وکیل با ارائه مطالب تخصصی در این زمینه سعی در معرفی بهترین وکیل طلاق توافقی کرده است.

چگونه مثل آب خوردن طلاق بگیریم؟ + سریع ترین راه طلاق از طرف زن

انواع راه ها و رسیدگی به طلاق

خانواده همچون یک ساختمان محسوب می شود که ستون های اصلی آن را زن و مرد تشکیل می دهند و طلاق باعث از بین رفتن و نابودی کانون گرم خانواده و همینطور باعث بر بین رفتن آرامش خانواده می شود که اثرات جبران ناپذیری را بر اعضاء خانواده می گذارد. نخستین دلیل اصلی طلاق در کشور ایران، عدم شناخت کافی مرد و زن نسبت به هم قبل از ازدواج می باشد. به عبارتی دیگر خانواده و خود شخص در قبال خصوصیات و ویژگی ‌های شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگی ‌اش اطلاعی ندارد.

علت دیگر طلاق در کشور ما عدم تفاهم و نداشتن توانایی زن و شوهر در گفت و گو کردن می باشد. متاسفانه از هر ده زوج، کمتر از 3 زوج قدرت گفت‌ وگو کردن به روش مناسب را دارند. می بایست به این موضوع توجه کرد زمانی که نتوان با گفت‌ وگو مسئله‌ ای را حل کرد، مشکلات بیشتری به وجود می آید. سومین دلیل طلاق دخالت هایی است که اغلب از سوی خانواده ها ایجاد می شود. متاسفانه اکثر زن و شوهرها این اجازه را به خانواده ‌های خود می‌ دهند که از همان روز های اول ازدواج در زندگی ‌شان دخالت نمایند. دلیل این دخالت مربوط به وابستگی شخص به خانواده اش می شود.

طلاق به سه صورت در دادگاه ها مطرح می گردد، طلاق توافقی، درخواست طلاق از طرف مرد و درخواست طلاق از طرف زن می باشد. یکی از نمونه های ساده وقوع طلاق هنگامی است که زن و شوهر در خصوص طلاق توافق داشته باشند و دیگر علاقه ای به ادامه زندگی با یکدیگر را نداشته باشند. به این نوع طلاق، طلاق توافقی گفته می شود که از اختیار مرد در طلاق ناشی می گردد.

طلاق از جانب مرد به چه صورتی است؟

طلاق از جانب مرد به چه صورتی است؟

حق طلاق با مرد است و وی می تواند هر موقعی برای طلاق همسرش اقدام نماید اما این بدین معنا نیست که حق و حقوق زن ضایع گردد بلکه مرد موقعی می تواند زن را طلاق دهد که تکلیف حق و حقوق زن را معین و پرداخت نماید که این حق و حقوق شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، شرط تنصیف دارایی می شود. یکی از نکاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است این است هنگامی که طلاق از جانب مرد انجام می شود در صورتی که درخواست طلاق مربوط به بد رفتاری زن نباشد در این حالت مرد نصف اموالی که پس از عقد نکاح به دست آورده است را باید بر اساس دستور دادگاه به زن بپردازد.

هرگاه زوج بخواهد زن خود را طلاق بدهد طلاق از طرف مرد، ابتدا باید دادخواست طلاق خود را با مشورت از وکیل طلاق می توانید مبنی بر درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت زوجه تنظیم نماید و به هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر ها و در سایر نقاط کشور به دادگاه های خانواده ذیصلاح مراجعه نماید و ضمن ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و دریافت ابلاغ تعیین مجتمع قضایی و شعبه و کلاسه پرونده، به شعبه مربوطه مراجعه نماید و بعد از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه و تعیین تکلیف نسبت به مطالبات مالی زن، گواهی عدم امکان سازش را دریافت نماید.

طلاق از جانب زن به چه صورت است؟

با توجه به قوانین و شرع طلاق در ایران، طلاق از سمت زوجه به دلیل اینکه حق طلاق با مرد است کمی دشوار و مشروط به مواردی است که قانون مشخص کرده است. بنابراین هنگامی که زن اقدام به درخواست طلاق می کند و مرد مخالف آن باشد فرایند رسیدگی نسبت به درخواست طلاق از طرف مرد طولانی تر و پیچیده است و چه بسا که اگر از بهترین وکیل خانواده در تهران مطرح نشود امکان موفقیت زوجه به مراتب کمتر می باشد.

هر چند که در قانون با توجه به وجود حق طلاق برای مرد نیز موانعی از این جهت که موجب تضییع حقوق زن نشود در نظر گرفته شده است از جمله این که مرد باید در تشریفات قانونی از جمله مراجعه به دادگاه و مراجعه به داوری را انجام دهد. قانونگذار در مواردی برای جلوگیری از سوء استفاده مرد از این حق شرایطی را برای زن در نظر گرفته که در صورت وجود آن شرایط زن بتواند از طریق قانونی خود را از شرایط نامطلوب و عسر و حرج زندگی برهاند.

مراحل طلاق قانونی در ایران چگونه است؟

مراحل طلاق قانونی در ایران چگونه است؟

  • زوجین یا یکی از آن ها که خواهان طلاق است یا وکالت از دیگری در طلاق دارد با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و دادخواست طلاق را تنظیم و ثبت می کند تا رمان و شعبه دادگاه مشخص شود.
  • دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست را همراه با ضمائم و مدارک به دادگاه خانواده ارسال می کند.
  •  پرونده در دادگاه خانواده به شعبه مورد نظر ارجاع می شود و وقت رسیدگی تایین می شود.پس از تعیین وقت رسیدگی ، تاریخ و ساعت حضور زوجین در دادگاه از طریق سامانه ثنا به آن ها ابلاغیه الکترونیکی شده و اطلاع داده می شود.
  • پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری و در خلال رسیدگی، دادگاه از طرفین می خواهد که داور معرفی کنند. هر یک از زوجین مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از اقارب متاهل خود را که حداقل ۳۰ سال داشته باشد و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد به عنوان داور به دادگاه معرفی کند تا آخرین راه هم برای ایجاد صلح و سازش میان آن ها رفته باشد شاید بتواند از ادامه مراحل طلاق جلوگیری کند.
  • دادگاه ضمن رای خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل و زایمان زن را معین و همچنین اجرت المثل ایام زوجیت طرفین تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه های آنها تصمیم مقتضی اتخاذ می کند.

کلام آخر

از شما دوستان عزیزم ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید ما در این مقاله به بررسی چگونه طلاق بگیریم پرداخته ایم. در مطالب گفته شده درباره انواع طلاق و مراحل رسیدگی به آن در دادگاه ها صحبت کردیم در ادامه نیز به بررسی طلاق از طرف مرد و زن را مورد بررسی قرار دادیم. در انتهای مطالب گفته شده نیز درباره مراحل طلاق قانونی در ایران صحبت کردیم. امیدوارم که مطالب گفته شده برایتان مفید بوده باشد.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید