امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285355
۱۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

کاخ الیزه: هشدار مکرون به رئیسی: ایران فورا حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه را متوقف کند

کاخ الیزه: مکرون به رئیسی " درباره خطرات تبعات امنیتی و انسانی ارسال پهپادهای ایران به روسیه هشدار داد / او از تهران خواست به صورت فوری، حمایتی که از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین ارائه می کند را پایان دهد".

کاخ الیزه: هشدار مکرون به رئیسی: ایران فورا حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه را متوقف کند

رئیس جمهوری فرانسه خطاب به رئیسی خواست " ایران حمایت از روسیه" را فورا متوقف کند.

به گفته ریاست جمهوری فرانسه،  امانوئل مکرون از سیدابراهیم رئیسی خواست ایران ارسال پهپاد برای روسیه در جنگ علیه اوکراین پایان دهد.

این موضوع را کاخ الیزه (دفتر ریاست جمهوری فرانسه) درباره مکالمه تلفنی شنبه دیروز سران فرانسه و ایران اعلام کرد.

کاخ الیزه گفت که مکرون به رئیسی " درباره خطرات تبعات جداگانه امنیتی و انسانی ارسال پهپادهای ایران به روسیه هشدار داد و از تهران خواست به صورت فوری، حمایتی که از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین ارائه می کند را پایان دهد".

در بیانیه کاخ الیزه آمده است مکرون در تماس با رئیسی نگرانی خود را از مسیر فعلی برنامه هسته ای ایران اعلام کرد و گفت  که فرانسه و شرکای اروپایی تمایل به ایجاد راه حل دیپلماتیک برای این مسئله دارند.

روایت دفتر ریاست جمهوری در تهران

ریاست جمهوری در تهران نیز درباره تماس تلفنی شنبه سران فرانسه و ایران هم در اطلاعیه ای نوشت: "«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه بعد از ظهر امروز شنبه در تماسی تلفنی با دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد. روسای جمهور دو کشور در این گفتگوی تلفنی که 90 دقیقه ادامه داشت، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها گفتگو کردند".

در خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آمده است: "دکتر رئیسی در رابطه با توسعه روابط دو جانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تاکید کرد".

خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری درباره گفتگوی سران ایران و فرانسه درباره مذاکرات هسته ای  این گونه است: "رئیس جمهور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تاییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد".

سایت ریاست جمهوری اضافه کرد: "موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفتگوهای دو رئیس جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که دکتر رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.

ریاست جمهوری در ایران سخنان مکرون را در این مکالمه تلفنی نیز این گونه مطرح کرد: "«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با تاکید بر اینکه فرانسه به‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، تداوم گفتگوها میان مقامات دو کشور برای تقویت تعاملات فیمابین را خواستار شد. رئیس جمهور فرانسه با تاکید بر تداوم مذاکرات رفع تحریم تا رسیدن به نتیجه، جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد".

ایران و ادعای ارسال پهپاد برای روسیه علیه اوکراین

ایران بارها حمایت از روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین از جمله ارسال پهپاد برای مسکو را تکذیب کرده است. با این حال حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران قبلا گفته بود ایران تعدادی پهپاد در راستای همکاری نظامی دو جانبه قبل از جنگ در اوکراین، برای روسیه ارسال کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان در 14 آبان 1401 گفته بود: امیرعبداللهیان: پهپادهایی که به روسیه داده‌ایم مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین است. موضع جمهوری اسلامی درباره جنگ روسیه و اوکراین توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره است. اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود.

اوکراین می گوید روسیه به طور گسترده از پهپادهای ساخت ایران علیه این کشور استفاده می کند. اوکراین ادعا می کند روسیه از این پهپادها علیه غیرنظامیان و تاسیسات و زیرساخت های غیرنظامی بهره برداری می کند.

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید