امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283063
۱۹۳
۱
۰
نسخه چاپی

گلوله های توپخانه علیرغم آتش بس در خطوط مقدم اوکراین به پرواز درآمدند

گلوله های توپخانه علیرغم آتش بس در خطوط مقدم اوکراین به پرواز درآمدند

علیرغم اینکه ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه گفته به نیروهای خود دستور داده است تا برای کریسمس ارتدکس آتش بس 36 ساعته را رعایت کنند، با وجود این، توپخانه روسیه و اوکراین همچنان به اهدافی در شرق اوکراین آسیب دیده از جنگ حمله می کنند.

تبادل آتش توپخانه در خط مقدم شهر باخموت اوکراین، شهر کرمینا و سایر نقاط در مناطق دونتسک و لوهانسک در روز جمعه پس از آغاز دستور مسکو برای حفظ آتش بس یک جانبه از ظهر روز جمعه گزارش شد.

قبل از شروع آتش بس در ظهر به وقت مسکو (09:00 به وقت گرینویچ) موشک های روسیه بر مناطق مسکونی در شهرهای خرسون و کراماتورسک باریدند.

«چه آتش بسی؟ می شنوی؟» یک سرباز اوکراینی به خبرگزاری رویترز گفت که انفجاری از دور در جبهه در کرمینا به صدا درآمد. اگر به تیراندازی ادامه دهند می خواهند به چه چیزی برسند؟ سرباز گفت ما یاد گرفته ایم به آنها اعتماد نکنیم.

نیروهای اوکراینی در کرمینا با تانک ها شلیک کردند. گزارشگران خبرگزاری فرانسه پس از زمانی که آتش بس روسیه آغاز شده بود، گلوله باران های خروجی و ورودی را در خط مقدم شهر باخموت شنیدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور از ظهر به وقت مسکو "در سراسر خط تماس" آتش بس را رعایت کردند، اما گفت که اوکراین به گلوله باران مناطق پرجمعیت و مواضع نظامی ادامه داده است.

پاولو دیاچنکو، یک افسر پلیس در باخموت، گفت که او تردید دارد که آتش بس برای غیرنظامیان شهر اهمیت زیادی داشته باشد، حتی اگر سربازان روسی به آن احترام بگذارند. تعطیلات کلیسا برای آنها چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آنها هر روز و شب گلوله باران می کنند و تقریباً هر روز افراد کشته می شوند.

یکی از شاهدان در پایتخت منطقه‌ای تحت اشغال روسیه، دونتسک، همچنین از شلیک توپخانه‌های خروجی از مواضع طرفداران روسیه در حومه شهر پس از برنامه‌ریزی آتش بس خبر داد.

سرهی هایدای، فرماندار اوکراینی خط مقدم استان لوهانسک شرقی، گفت که در سه ساعت اول آتش بس ادعا شده، روس ها 14 بار مواضع اوکراین را گلوله باران کردند و سه بار به یک شهرک یورش بردند.

فرماندار منطقه گفت که در پی گلوله باران یک واحد آتش‌نشانی در شهر خرسون در جنوب اوکراین قبل از موعد مقرر در اوایل روز جمعه، یک امدادگر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

اندکی قبل از شروع آتش بس، راکت ها به یک ساختمان مسکونی در شهر کراماتورسک، نزدیک به خط مقدم جبهه شرقی اصابت کردند و به 14 خانه آسیب رساندند، هرچند که تلفات جانی نداشت، زیرا بسیاری از مردم فرار کرده اند.

کرملین روز پنج‌شنبه آتش‌بس 36 ساعته را اعلام کرد، هرچند کیف گفته بود که با اقدام یکجانبه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین آن را ترفندی از سوی پوتین برای کند کردن پیشروی‌های اوکراین و ایجاد فرصتی برای روسیه برای تکمیل نیروهای خود توصیف کرد، موافقت نخواهد داشت.

کلیسای ارتدکس روسیه که پدرسالار آن از حامیان جنگ مسکو در اوکراین است، کریسمس را در 7 ژانویه برگزار می کند. کلیسای اصلی ارتدکس در اوکراین اقتدار مسکو را رد کرده است و بسیاری از مومنان اوکراینی تقویم خود را برای جشن کریسمس به 25 دسامبر مانند غرب تغییر داده اند.

وزارت خارجه ایالات متحده گفت که ادامه حملات روسیه در روز جمعه ثابت کرد که آتش بس یک ترفند بدبینانه است، در حالی که وزارت خارجه فرانسه آن را تلاشی ناپخته از سوی مسکو برای منحرف کردن توجه از تقصیرش در جنگ توصیف کرد.

ارشدترین دیپلمات اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که آتش بس معتبر نیست. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به مراکش گفت: کرملین کاملا فاقد اعتبار است و این اعلامیه آتش بس یکجانبه معتبر نیست.

در مورد آتش بس اعلام شده در سراسر اوکراین شک و تردید گسترده ای وجود داشت.

پوتین روز شنبه در مراسم کریسمس کلیسای ارتدکس به تنهایی در یک کلیسای جامع کرملین شرکت کرد، نه اینکه در یک جشن عمومی به سایر نمازگزاران بپیوندد.

خبرگزاری RIA روسیه اعلام کرد که این اولین بار در سال‌های اخیر است که پوتین کریسمس را در مسکو جشن می‌گیرد نه در منطقه اطراف پایتخت.

تلویزیون دولتی دو کلیپ زنده از پوتین را در داخل کلیسای طلایی بشارت در حالی که کشیشان ارتدکس مراسم نیمه شب را برگزار می کردند، که به عنوان عبادت الهی شناخته می شود، نشان داد.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید