امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288056
۲۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

6 رفتار غیرحرفه ای در محیط کار که می تواند سازمان را نابود می کند!

6 رفتار غیرحرفه ای در محیط کار که می تواند سازمان را نابود می کند!

آیا در محل کار سمی کار می کنید؟ اگر این کار را انجام دهید، زمانی فرا می رسد که همه ما باید محیط کار خود و افرادی را که با آنها کار می کنیم ارزیابی کنیم تا مشخص شود که آیا این به مسیر شغلی ما آسیب می زند یا بدتر از آن، به سلامت روان و رفاه ما آسیب می رساند.

اگر تصمیم دارید به کار فعلی خود ادامه دهید و در شغل فعلی خود بمانید، محافظت در برابر یک محل کار سمی کاملاً بر دوش هر کارمندی است. سطح یا عملکرد شما هرچه که باشد، همه باید مراقب همدیگر باشند و رفتارهای سمی که ممکن است باعث کاهش روحیه شوند را از بین ببرند.

در این مقاله، 6 نمونه از این رفتارها را معرفی می‌کنیم و راهکارهایی برای مقابله با هرکدام ارائه می‌دهیم.

1. سرزنش کردن

به عنوان مثال، مدیریت سازمان صرفاً بر روی کارهایی که کارکنان اشتباه انجام می‌دهند یا مشکلات را اصلاح می‌کنند تمرکز می‌کند، اما به ندرت بازخورد مثبتی برای آنچه درست پیش می‌رود ارائه می‌دهد.

هیچ‌وقت با سرزنش‌کردن دیگران به نتیجه مطلوب نمی‌رسید. اگر همکاری هستید که انگشت‌ اشاره‌اش مدام به‌سمت دیگران بلند و دهانش به سرزنش آنها باز است، نه‌تنها خودتان را از چشم همکارانتان می‌اندازید، بلکه تمرکز افراد مجموعه برای انجام وظایفشان را نیز به هم می‌زنید. اگر مدیر یا رئیس شرکت باشید که اوضاع خیلی ناجورتر هم می‌شود! این عادت ناخوشایند کارمندان باعزت‌نفس را ناامیدانه وادار به استعفا می‌کند تا مجموعه در سراشیبی سقوط قرار بگیرد.

2. بوروکراسی

بوروکراسی اصطلاحی برای تعریف سیستم اداری یا سازمانی است که در آن افراد غیرمنتخب وظیفه اداره آن را بر عهده دارند. این اصطلاح در دوره مدرن با تاثیرات منفی پیونده خورده است و یک سیستم اداری غیرانسانی تلقی می‌شود. برخی از محققان این سیستم را ناکارآمد و حتی به هم پیچیده می‌دانند.

از جمله معایب بوروکراسی معمولاً به نقطه‌ای از بیروکراتی و جلوه‌گری می‌انجامد. مقامات اداری ممکن است به صورت مصالحه‌گری و دستوری عمل کنند و از اجرای سیاست‌ها با تاخیر یا به شکل تجزیه‌تحلیل ناکافی خبر دهند.

یکی دیگر از معایب بوروکراسی اغلب با نوعی آزمایش‌وخطا در اجرای سیاست‌ها همراه است و ممکن است اصلاحات زمان‌بر و پیچیده‌ای را برای تصحیح اشکال‌های سیاستی نیاز داشته باشد.

 بوروکراسی ممکن است در مواقع بحرانی و درخواست‌های سریع عملکرد نادرستی داشته باشد. ساختارهای پیچیده و مرسوم بوروکراتیک ممکن است انعطاف‌پذیری را کاهش دهند.

 بوروکراسی اغلب مصرف زمان و هزینه‌های بالایی دارد. انجام مراحل مختلف و پیروی از مقررات می‌تواند فرآیندها را کند کند و گران بسازد.

3. اسارت در منطقه امن

تا زمانی که پا را از منطقه امن خود بیرون نگذارید و محافظه‌کارانه به شرایط فعلی رضایت دهید، پیشرفتی در کار نخواهد بود. این عادت کاری سمی تیشه به ریشه حرفه شما می‌زند و سال‌های سال در یک نقطه گیرتان می‌اندازد. هدفمندانه وارد موقعیت‌های شغلی شوید، آماده حل چالش‌های ریزودرشت باشید و به‌محض آنکه احساس کردید وقت رفتن رسیده است، باروبندیلتان را جمع کنید و با آغوش باز به استقبال فرصت‌های جدید بروید.

4. چند وظیفگی

چندوظیفگی عادت بدی است که معمولا از نیت خوب آدم‌ها سرچشمه می‌گیرد. در کار تیمی باید بتوانید بیشترین کار ممکن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید، اما انجام هم‌زمان چند پروژه بهره‌وری‌تان‌ را به‌مقدار قابل‌اعتنایی کم و احتمال اشتباه را بیشتر می‌کند. سعی کنید در آن واحد تمام تمرکز و توجه‌ خود را به یک پروژه معطوف کنید و وقتی به خوبی و خوشی تمام شد، سراغ پروژه بعدی بروید.

5. اهمال‌کاری

یکی از عادت‌های سمی محیط‌ کار که ممکن است به‌ قیمت از‌دست‌دادن شغل افراد تمام شود، اهمال‌کاری یا همان «امروز و فردا کردن» است. این جمله معروف را شنیده‌اید که «هر کاری به‌اندازه زمانی طول می‌کشد که به آن اختصاص داده می‌شود»؟ اگر اهل مدیریت زمان نیستید، احتمالا برای پروژه‌های مدت‌دار بارها در این دام گرفتار شده‌اید. برای شروع کار منتظر معجزه نباشید! وظایف را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و برای هرکدام یک محدوده زمانی مشخص کنید تا همه‌چیز نماند برای دقیقه ۹۰.

6. کارکردن بی‌وقفه

پشتکار و مسئولیت‌پذیری دو ویژگی مهم افراد موفق در محیط کارند، اما نه به قیمت از‌خود‌گذشتگی! این اصلا به‌معنی حرفه‌ای بودن در محیط کار نیست. بعضی‌ مواقع آن‌قدر درگیر انجام وظایف مختلف می‌شویم که زمان از دستمان درمی‌رود، ساعت ناهار را فراموش می‌کنیم و خیال می‌کنیم وقتی برای استراحت و هواخوری نداریم. درحالی‌که همیشه وقت هست و این خود ماییم که تصمیم می‌گیریم چطور از آن استفاده کنیم.

حتی اگر مسئولیت‌پذیرترین آدم دنیا هستید، فقط ۱۵ دقیقه دنیا و تمام کارهایش را متوقف کنید، خود را به هوای آزاد برسانید، نفس بکشید و کمی راه بروید. همین ۱۵ دقیقه انرژی از‌دست‌رفته‌تان را برمی‌گرداند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید