امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288785
۱۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در پایان سال ۱۴۰۲

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات غیرمنقول خبر داد.

 آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در پایان سال ۱۴۰۲

صفدر ‌کشاورز؛ سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیروز، در نشست خبری با رسانه‌ها به تشریح اقدامات این سازمان در تأمین زیرساخت‌های لازم در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول پرداخت.

وی گفت: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص در حال بررسی است. بعد از آنکه قریب ۳۰ جلسه کارشناسی در دبیرخانه حقوقی و قضایی مجمع برگزار شد، ۱۲ جلسه هم در صحن اصلی مجمع برگزار شده‌ است. این طرح ۱۵ ماده دارد و تا تبصره ۳ ماده ۱۰ در صحن اصلی مجمع بررسی شده است.

کشاورز ادامه داد: طرح ۴ هدف اصلی دارد؛ ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به‌صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیل‌گری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفین را برای تنظیم‌ سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند. تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز، تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت ادامه داد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با این ۴ هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده است تا زمینه برای تأمین زیرساخت‌ها دیده شود، برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است.

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید