امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287360
۳۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

آداب و رسوم لیبی: ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در زندگی روزمره

آداب و رسوم لیبی: ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در زندگی روزمره

فرهنگ کشور لیبی

فرهنگ اصطلاحی است که به کلیت شیوه زندگی مردم اطلاق می شود و شامل طیف وسیعی از مسائل مانند غذایی که می خورند، لباس هایی که می پوشند و نحوه سازماندهی جوامع خود را شامل می شود. لیبی واقع در آفریقای شمالی است که مساحتی در حدود 679363 مایل مربع را اشغال می کند و در سال 2018 حدود 7200000 نفر در آن زندگی می کردند.

لیبی دارای میراث فرهنگی منحصر به فردی است که به تاریخ غنی آن و همچنین جوامع متعددی که در داخل مرزهای این کشور زندگی می کنند، متکی است.

اکتشافات باستان شناسی در لیبی نشان می دهد که مردم حداقل از 8000 سال قبل از میلاد، زمانی که آب و هوا برای کشاورزی مساعدتر بود، در داخل مرزهای این کشور زندگی می کردند.

همچنین آب و هوا یکی از عوامل اصلی بود که بر فرهنگ منطقه تأثیر گذاشت زیرا مهاجرت به داخل و خارج از منطقه را تحت تأثیر قرار داد.

عامل دیگری که بر فرهنگ لیبی تأثیر گذاشت، تعامل با فرهنگ های دیگر مانند یونانی ها، رومی ها و فنیقی ها است. ایتالیایی‌ها همچنین بر شیوه زندگی لیبیایی تأثیر گذاشتند، زیرا آنها کنترل این کشور را در طول دوره استعمار به دست گرفته بودند.

مردم و جوامع

علیرغم وسعت زیاد لیبی، تراکم جمعیتی حدود 9.7 نفر در هر کیلومتر مربع دارد و اکثر مردم در امتداد خط ساحلی این کشور در شهرهایی مانند میسوراتا و طرابلس زندگی می کنند. جوامع لیبی بسیار محافظه کار هستند و بر نقش های جنسیتی کلیشه ای تأکید دارند.

مردم لیبی اعتقاد دارند که زنان باید کاملاً پوشیده و محروم از اجتماع باشند که از آن به عنوان پوردا یاد می شود. این مفهوم در اصل به رعایت حجاب و محدودیت‌هایی که بر زنان تحت عنوان حفاظت از شرافت و حرمت خانواده و جامعه تحمیل می‌شود، اشاره دارد. عموماً پوردا به عنوان محدودیت یا ممنوعیت برخی از فعالیت‌ها و تعاملات اجتماعی زنان با بیرون معنی می شود. این عمل آزادی زنان را در بیرون از خانه محدود می کند.

جوامع لیبی برای ازدواج احترام زیادی قائل هستند زیرا تاکید دارن که که نسل خانواده نباید از بین رود. در میان خانواده های سنتی لیبیایی، والدین و اعضای مسن تر خانواده مسئولیت تنظیم ازدواج برای نسل جوان را بر عهده دارند. مردان لیبیایی موظف هستند قبل از برگزاری عروسی، بهای عروس را به خانواده عروس بپردازند.

غذا و نوشیدنی

غذاهای لیبیایی به دلیل طعم بی نظیرش یکی از معروف ترین غذاهای جهان است. ممکن است محبوبیت آن به این دلیل باشد که از تعداد زیادی سنت های آشپزی مانند سنت های بربر، ایتالیایی و عربی نشأت می گیرد. به دلیل نفوذ گسترده قوانین شرع، خوردن گوشت خوک در این کشور غیرقانونی است. به جای گوشت خوک، غذاهای دیگری مانند بازین که نوعی نان محلی است و ماده اصلی آن را جو تشکیل می دهد مورد توجه قرار گرفته است.

رایج ترین روش مصرف بازین با سس تهیه شده از گوشت بره و همچنین فلفل و رب گوجه فرنگی است. به دلیل سهولت در تهیه بازین، یکی از پر مصرف ترین غذاهای کشور لیبی به حساب می آید.

با توجه به وسعت لیبی، هر منطقه دارای یک سنت آشپزی منحصر به فرد است که تأثیرات متفاوتی دارد. مردمی که در اطراف طرابلس زندگی می کنند ترجیح می دهند غذاهایی را با الهام از سنت های آشپزی ایتالیایی بخورند. در بخش جنوبی کشور، غذاها به طور کلی بر اساس سنت های آشپزی عرب و بربر تهیه می شوند. مردم لیبی علاقه زیادی به چای دارند و یک ترکیب منحصر به فرد به نام چای لیبی ایجاد کرده اند که روش تهیه بسیار خاصی دارد. نوشابه و قهوه نیز از نوشیدنی های محبوب در لیبی هستند.

هنر و ادبیات

هنر، از همان روزهای اولیه استقرار بشر در این کشور به عنوان بخشی ضروری از سبک زندگی لیبیایی بوده است.

منطقه جنوب غربی لیبی به دلیل وجود هنر صخره‌ای که در آن جای گرفته است در فهرست میراث جهانی یونسکو به خوبی شناخته شده است.

سنت‌های هنری لیبی الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان محبوب این کشور بوده است، به عنوان مثال، علی عمر ارمس که آثار او در برخی از شهرها مانند سنت پترزبورگ، لس آنجلس و ابوظبی به نمایش درآمده است.

ادبیات لیبی یکی از متنوع ترین ادبیات در جهان عرب است زیرا لیبیایی ها سبک ادبی منحصر به فردی را بر اساس تأثیرات عربی و ایتالیایی ایجاد کرده اند. سیاست همواره نقش مهمی در ادبیات لیبی ایفا کرده است و نشریاتی مانند الباوکر و المصور تجربه سیاسی لیبی را شرح می دهند. لیبی شاعران سرشناسی مانند خالد متوا نیز دارد که علاوه بر شاعری صاحب نام، شعر عربی به انگلیسی نیز ترجمه کرده است.

موسیقی و رقص

موسیقی در لیبی عمدتاً قبیله ای است، اگرچه چندین نوازنده از شکاف قبیله ای در این کشور فراتر رفته اند و به ستاره های ملی مانند محمد حسن و احمد فکرون تبدیل شده اند. چندین آلات موسیقی محبوب در لیبی مانند داربوکا، زوکرا و عود وجود دارد که جزء آلات موسیقی رایج و محلی لیبی هستند.

رقص، عمدتاً به صورت رقص سنتی، در لیبی محبوب است و کانال‌های تلویزیونی اغلب برنامه‌هایی را که شامل رقص سنتی می‌شوند، نشان می‌دهند.

آداب و رسوم لیبی: ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در زندگی روزمره

دین

 کتاب حقایق جهانی نشان می دهد که جمعیت لیبی عمدتا مسلمان هستند و شاخه سنی بیشترین تعداد را دارد.

اسلام از زمان حمله اعراب به لیبی و تسلط بر این سرزمین از دوره بیزانسیان، حضور چشمگیری در لیبی داشته است. حاکمان اسلامی مساجد ساختند و در مسلمان کردن قبایل بربر در لیبی موفق عمل کردند. مذهب بخش مهمی از زندگی بسیاری از مردم لیبی است و بر قوانین کشور تأثیر می گذارد.

اگرچه مسیحیت در لیبی حضور غالبی ندارد، اما کلیسای ارتدوکس قبطی چند عضو در این کشور دارد. حضور روزافزون کلیسا در این کشور به دلیل مهاجرت مصری ها به لیبی است.

ورزش و اوقات فراغت

مردم لیبی تاکید زیادی بر ورزش دارند که شتر دوانی و اسب دوانی به عنوان قدیمی ترین ورزش این کشور شناخته شده است. این ورزش ها عمدتاً در مناطق روستایی که دسترسی به امکانات ورزشی مدرن ندارند محبوب است. در مناطق شهری، فوتبال و بسکتبال از محبوب ترین فعالیت ها برای گذراندن اوقات فراغت به حساب می آیند.

مردم لیبی علاقه زیادی به فوتبال دارند و در سال 1982 این کشور میزبان جام ملت های آفریقا بود. با این حال، آنها هنوز به موفقیت در این رویداد دست یافته اند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید