امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286675
۱۸۹
۱
۰
نسخه چاپی
درویش، کارشناس محیط زیست

آلودگی سرنوشت ماست، چون هیچ اراده‌ای را برای حل آن نداریم

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، درباره افزایش سطح آلودگی‌هوا کلانشهر‌ها گفت: ما برای تامین آب کلانشهر‌هایی که مثل قارچ در حال ایجاد سد هستند تمام آب را می‌رباییم و در نتیجه چشمه‌های تولید گرد و خاک در اطراف کلانشهر‌های اصفهان و تبریز و شیراز و تهران و کرمانشاه و اراک در حال افزایش است.

آلودگی سرنوشت ماست، چون هیچ اراده‌ای را برای حل آن نداریم / چشمه‌های تولید گرد و خاک در اطراف اصفهان، تبریز، شیراز، تهران، کرمانشاه و اراک در حال افزایش است

آلودگی شدید هوا در کلانشهر‌ها باعث برخی اخطار‌های پیاپی برای گروه‌های حساس و حتی در مقاطعی برای کل شهروندان شده است. اما چرا در تابستان با وجود نبود پدیده وارونگی هوا باید درگیر آلودگی هوا باشیم؟ سیاست‌های آبی دولت‌های مختلف در چند سال اخیر نه تنها منجر به بهبود وضعیت آب و هوا نشده بلکه شدیدا به تنش آبی و آلودگی هوا دامن زده است.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، درباره افزایش سطح آلودگی‌هوا کلانشهر‌ها به «انتخاب» گفت: چند اتفاق در اطراف کلانشهر‌های ایران در حال وقوع است که باعث افزایش ذرات ۱۰ میکرون می‌شود و این ذرات می‌تواند بار آلودگی را افزایش دهد. ما برای تامین آب کلانشهر‌هایی که مثل قارچ در حال ایجاد سد هستند تمام آب را می‌رباییم و در نتیجه چشمه‌های تولید گرد و خاک در اطراف کلانشهر‌های اصفهان و تبریز و شیراز و تهران و کرمانشاه و اراک در حال افزایش است. این مسئله باعث افزایش سطح خشک خاک می‌شود.

در تهران چیزی از حوض سلطان و کویر نمک باقی نمانده و تمام رودخانه‌هایی که به آن سمت حرکت می‌کرد یعنی جاجرود و لتیان و کرج و قره سو و قم رود و رود قزوین درگیر سد‌ها شده‌اند و عملا اجازه انتقال این آب‌ها را نمی‌دهیم. دریاچه ارومیه که از طریق زرینه‌رود پر می‌شد را فدای تامین آب تبریز کردیم و بخش قابل توجه آب، دیگر وارد دریاچه ارومیه نمی‌شود و توسعه کشاورزی نیز این فاجعه را تکمیل کرده است

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید