امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286468
۱۹۱
۱
۰
نسخه چاپی
نوری قزلجه نماینده مجلس

وضع دریاچه ارومیه بحرانی است/دولت باید سیاست های دولت قبل را برای احیای دریاچه ارومیه دنبال کند

دولت می تواند مدیرانش را هر طور ‌می خواهد تغییر دهد، ولی سیاست های دولت قبل در زمینه احیای دریاچه ارومیه را باید اجرایی کند.

وضع دریاچه ارومیه بحرانی است/دولت باید سیاست های دولت قبل را برای احیای دریاچه ارومیه دنبال کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد شرایط دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه از زمانی دچار مشکل شد که جمعیت فعال در حوزه این آبریز در عرض پنجاه یا شصت سال سه برابر ‌‌و تولیدات کشاورزی بیش از چهار برابر  رشد کرد طبیعی است که این جمعیت و این تولیدات نیاز به استفاده از آب دارند و دریاچه را دچار مشکل می کنند. از طرفی گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی و‌ کاهش میزان  بارش ها نیز بوجود آمدن شرایط فعلی بی تاثیر نیست.

غلامرضا نوری قزلجه با بیان این مطلب به خبرنگار عصر ایران گفت: عدم‌مدیریت صحیح توسط دولت های مختلف در ادوار گوناگون که به قبل از انقلاب هم برمی گردد شرایط این دریاچه را امروز بحرانی کرده است.

وی افزود: از اوایل سال ۴۱و ۴۲در دانشگاه تبریز این هشدارها برای وضعیت دریاچه ارومیه را در مقالات و آثار علمی می بینیم و  در این ۶۰ سال، عدم مدیریت صحیح در این حوزه ،دریاچه را به این وضعیت انداخته است.

این نماینده مجلس گفت: راهکاری که دولت قبل برای احیا دریاچه ارومیه در پیش گرفت نسبت به گزینه های که مطرح شده بود مناسب ترین راهکار بود. یکسری اقدامات صورت گرفت ستادی تشکیل شد و کارهای بر مبنای علم و فناوری و تحقیقات دانشگاهی صورت گرفت و دانشگاه‌های داخلی و خارجی در این طرح ها مشارکت کردند که راهکار خوبی بود.

اعتقادم این است که این دولت هم‌باید همان رویه را دنبال کند یعنی از نظر فنی این سیاست ها را در این حوزه دنبال کنند تا بتوانند جلوی از بین رفتن این دریاچه را بگیرد و به تدریج هم اقلیم به کمک بیاید تا دریاچه به شرایط نرمال برگردد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: اگر دولت فعلی به مسئله سیاسی نگاه کند  ‌و بگوید چون‌دولت قبل این سیاست را داشته است ‌پس کل آن سیاست را کنار بگذارند و بخواهند سیاست جدیدی را دنبال کنند به نتیجه نخواهد رسید. دریاچه تغییر دولت و رئیس جمهور را نمی شناسد. دولت مدیران را هر طوری که دلش ‌می خواهد تغییر دهد ولی سیاست های دولت قبل در این زمینه را بایستی اجرایی کند.

 وی تاکید کرد: اقداماتی که برای جلوگیری از گرد و غبار و‌مدیریت مصرف آب کشاورزی در حوزه ابریز این دریاچه و بساپ ها انجام شد مهم‌بود و باید ادامه داشته باشد.

نوری قزلجه گفت: زمانی شاید عدم‌ علم کافی در مدیران باعث شد که این اتفاقات برای دریاچه رقم بخورد که تصور نمی کردند همچین اتفاقی بیفتد. البته در دنیا فقط دریاچه ارومیه در ایران دچار این مشکل نشده است در آسیای میانه و ایالات متحده امریکا هم دریاچه هایی بوده که به همین وضعیت دچار شده اند علم و آگاهی بشر در حدی بوده است که فکر می کرد کار درستی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: کوتاهی ها در بحث‌ این دریاچه زیاد بوده است زمانی که متوجه شدند که استفاده بی رویه از این آب باعث کم شدن آب دریاچه می شود باید زودتر ‌وجدی تر از این موضوعات جلوگیری می شد؛ مصرف بهینه آب جلوگیری از صدور مجوز های اضافه در آن حوزه باید در دستور کار قرار می گرفت که توجهی به آنها نشد.

در مقطعی همه انرژی شان را گذاشتند که ما باید از نظر غذایی خودکفا و تامین شویم و آن سیاست را دنبال کردند غافل از اینکه این سیاست می تواند به ما آسیب بزند یا یک مدت افزایش جمعیت را ترویج دادیم در حالیکه این جمعیت غذا و آب می خواهد و این مشکلات را به دنبالش دارد اینها باید دقیق سنجیده می شد و بعد اجرایی می شد.

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است گفت: حجم قابل توجهی از آب دریاچه تبخیر شده است، جاهای کم عمق تقریبا خشک شده است و در وضعیت بحرانی به سر می برد ‌‌اگر وضعیت همین گونه پیش برود ما گرد و غبارها و طوفان های نمکی را خواهیم داشت که شهرها و استان های اطراف را برای زندگی تهدید می کند. در اکوسیستم و طبیعت هیچ چیزی بیهوده خلق نشده است هر مکان و تالاب و دریایی وظیفه ای در آن اکوسیستم و‌ طبیعت دارد این دریاچه هم شاید کارکردهای ناشناخته ای‌ برای ما دارد که الان نمی شناسیم که وجودش آنجا لازم است.

انتهای پیام

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید