امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286359
۵۳۷
۱
۰
نسخه چاپی

آموزش های سرگرم کننده و موثر برای ترغیب کودکان به مطالعه و کتابخوانی

روانشناسان کودک معتقداند که مطالعه باید همچون ورزش و گذران وقت در کنار هم برای همه‌ی اعضای خانواده باشد تا فرآیند کتابخوانی برای همه از جمله خردسالان جذاب شود. در حالت کلی کتاب خواندن می‌تواند یک سرگرمی فوق‌العاده برای فرزند یا فرزندان شما باشد و به آن‌ها کمک کند تا آرامش را درک کنند، یاد بگیرد و استرس را از بین ببرند. درواقع به یاد داشته باشید که تشویق کودکان به کتابخوانی باید از سنین پایین برای به منظور تقویت مداوم مهارت‌های خواندن و دیدن دنبال شود، با این حال، هیچ وقت برای ایجاد عشق به خواندن دیر نیست.

تشویق کودکان به کتابخوانی

مزایای اصلی تشویق کودکان به کتابخوانی چیست؟

به طور کلی کتابخوانی می‌تواند به رشد مهارت‌های متنوعی، از مهارت‌های زبانی گرفته تا مهارت‌های حافظه در کنار رشد خلاقیت و تخیل کودک کمک کند. کتابخوانی به کودکان کمک می‌کند تا دایره‌ی لغات خود را تقویت کنند و در عین حال به چالش کشیده شوند، تا دانش خود را گسترش دهند. در این مسیر همانطور که کودک بزرگ‌تر می‌شود، با موضوعات متفاوتی روبرو می‌شود که نه تنها او را به سمت تفکر خلاق ترغیب می‌کند، بلکه درک او از دنیای اطراف را هم به چالش می‌کشد.

در همین راستا به منظور اینکه فرزند شما با کتاب درگیر شود، نیازی نیست که این موضوع را به عنوان یک چالش دیگر در خانه در نظر بگیرید، بلکه در عوض تنها کافیست که کودکان را تشویق کنید که کتاب‌هایی را بخوانند که برایشان جالب است و به آن‌ها کمک کنید تا در طول مسیر عشق به مطالعه را تقویت کنند. به همین دلیل هم در این مقاله ۱۰ راه خلاقانه برای تشویق کودکان به کتابخوانی را به شما ارائه می‌کنیم تا این بار با ذوق و شوق بیشتری به همراه فرزند خود به سراغ قفسه‌ی کتاب بروید.

1. در اسرع وقت کتاب‌ها را در برنامه‌ی روزانه‌ی نوزاد بگنجانید

البته که نوزاد و کودکان زیر یک سال داستان‌هایی را که برای او می‌خوانید به آن شکلی که مرسوم است، درک نمی‌کند، اما از گوش دادن به صدای شما، نگاه کردن به صفحات و گذراندن وقت با شما لذت خواهد برد. کتاب‌های زیادی وجود دارد که به طور خاص برای نوزادان طراحی شده‌اند که شامل جنبه‌های لمسی برای کمک به درگیر کردن حواس‌ کودک می‌شود. به عنوان مثال کتاب نوزاد زیر از دسته محصولات لمسی‌ای است که علاوه بر ساختار محکم و منعطفی که دارد به نوزاد زیر یک سال کمک می‌کند تا با لمس حیوانات مختلف که به شکلی باکیفیت در کتاب نمایش داده شده است، حس لامسه و بینایی خود را تقویت کند.

2. اسباب‌بازی‌های آموزشی را در اولویت خرید قرار دهید

روانشناسان کودک، طرفداران پرشور یادگیری از طریق بازی هستند، چرا که اسباب‌بازی‌های آموزشی می‌توانند راهی سرگرم کننده برای تشویق مهارت‌های خواندن اولیه در خردسالان باشد. همانطور که اعتماد به نفس کودکان با مطالعه افزایش می‌یابد، لذت او از یادگیری هم افزایش پیدا می‌کند. در بخش زیر می‌توانید اسباب‌بازی‌های مناسب و پرطرفدار برای یادگیری الفبا، اعداد، زبان یا حتی مهارت‌های فنی را بررسی کنید و با توجه به هدفی که در آموزش به دنبال آن هستید، گزینه‌ای مناسب و متناسب با رده‌ی سنی کودک را فیلتر و پیدا کنید.

3. از انواع مجلات و کتاب‌های کمیک برای تشویق کودکان به کتابخوانی استفاده کنید

شما می‌توانید از انواع دیگر محصولات به منظور تبدیل کردن خواندن به کاری سرگرم‌کننده برای کودک، نهایت استفاده را ببرید. به عنوان مثال مجلات، کتاب‌های کمیک‌، کتاب‌های الکترونیکی، برگه‌های فعالیت و غیره همگی راه‌های عالی برای توسعه مهارت‌های خواندن و آموزش در خردسالان و تشویق کودکان به کتابخوانی هستند.

4. در کنار یکدیگر بازی‌های کلمه‌ای انجام دهید

این دسته از بازی‌ها واقعاً می‌توانند به گسترش دایره لغات خردسالان و کودکان کمک کند. همچنین چنین بازی‌هایی برای درگیر کردن اعضای خانواده، یادگیری کلمات، خواندن و یادگیری سایر مهارت‌ها بسیار مهم است و عملا یک فعالیت اجتماعی موثر برای رشد ذهن کودک و تشویق کودکان به کتابخوانی به حساب می‌آیند.

5. از اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و کتاب‌های الکترونیکی غافل نشوید

اپلیکیشن‌های موبایلی یا نرم‌افزارهای آموزشی جذاب که بر روی کامپیوتر خانگی نصب می‌شوند، می‌توانند به معنی واقعی کلمه در تشویق خوانندگان کوچک و بی‌میل به مطالعه مفید باشد، زیرا انجام چنین کارهایی در راستای عشق اکثر کودکان به فناوری حرکت می‌کند.

تشویق کودکان به کتابخوانی

6. داستان‌ها را وارد دنیای روزمره‌ی کودک کنید

فرزندانتان را تشویق کنید تا صحنه‌های مورد علاقه‌ی خود در کتاب را اجرا کنند، درباره‌ی شخصیت‌ها صحبت کنند، یا مانند شخصیت‌های محبوب‌شان در داستان لباس بپوشند. به یاد داشته باشید که داستان‌ها راهی ایدئال برای الهام بخشیدن به کودکان و تشویق آن‌ها به تفکر خلاقانه است.

7. خواندن را با وظایف روزمره‌ی کودک ترکیب کنید

منظور از این تایتل این است که فرزند خود را درگیر خواندن کنید. به عنوان نمونه از فرزند خود بخواهید در زمان آشپزی دستور پخت را برای شما بخواند، یا از او بخواهید که مراقب تابلوهای مسیر جاده باشد و موارد مهم مانند تابلوی حداکثر سرعت مجاز را به شما تذکر دهد. در حالت کلی در نظر داشته باشید که کارهای ساده می‌توانند کودکان را به شکل مخفیانه‌ای درگیر یادگیری کند در موقعیت‌های روزمره و ساده، مهارت‌های او را تقویت کنند.

8. مطمئن شوید که در زمان مطالعه با فرزند خود در تعامل هستید

اقلام یا افراد را به دنیای فرزندتان ربط دهید، از او بپرسید که آیا می‌تواند اشیاء اطراف را در تصاویر ببینند، پس از پایان کتاب داستان را به زبان خودتان ادامه دهید و بعد از آن یک مسابقه یا بازی در مورد آن درست کنید. به یاد داشته باشید که کتابخوانی به شکل غیرفعال برای خردسالان چندان جذابیتی ندارد. به همین علت هم باید در زمان کتابخوانی با کودک خود آستین خلاقیت خود را حسابی بالا بزنید.

9. الگوی کودک خود باشید

مسلما اگر فرزندان ببینند که والدین‌شان به طور منظم مطالعه می‌کنند، احتمالاً در سال‌های اولیه‌ی زندگی شما را الگو قرار می‌دهند و از شما تقلید می‌کنند. در همین راستا توصیه می‌شود که در مورد کتاب‌های مورد علاقه خود در دوران کودکی و داستان‌هایی که به خاطر می‌آورید برای کودک خود صحبت کنید تا هیجان او برای مطالعه و یادگیری را بالا ببرید.

10. مطالعه‌ی اجباری ممنوع!

مانند تمام مهارت‌های رشد ذهنی، مهارت‌های یادگیری و خواندن با سرعت‌های متفاوتی در افراد مختلف رشد می‌کند، در همین راستا باید در نظر داشته باشید که کودک شما در زمان خودش خواندن را یاد می‌گیرد. به طور کلی اگر کودک را مجبور به مطالعه کنید یا به او فشار بیاورید، صادقانه بگوییم، احتمال لذت بردن و یادگیری در او بسیار کم می‌شود. پس، مجبور کردن کودکان به مطالعه ممنوع!

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید