امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288518
۲۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا برهنه بودن والدین در مقابل فرزندانتان اشکالی ندارد؟: مزایا، محدودیت‌ ها و نکات روانشناختی

بسیاری از والدین در مورد اینکه آیا برهنگی در مقابل کودک قابل قبول است یا نه، مشکل دارند. چندین نکته مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

آیا برهنه بودن والدین در مقابل فرزندانتان اشکالی ندارد؟: مزایا، محدودیت‌ ها و نکات روانشناختی

برهنه‌ دیدن والدین؛ خوب یا بد؟

صحبت‌کردن درباره بدن انسان هنوز یکی از رایج‌ترین تابوهای جامعه است و حتی نام‌بردن برخی از قسمت‌هایش مانند اندام تناسلی برای بسیاری از افراد سخت است. از طرفی اظهارنظرهای مختلف درباره شکل بدن و لاغری یا چاقی افراد باعث می‌شود این بحث برخی افراد را برنجاند و اختلاف‌نظرهای زیادی بر سر شکل ایدئال بدن ایجاد شود.

برهنه‌دیدن والدین نیز یکی از همین موضوعات چالش‌برانگیز است.

بدون توجه به بسیاری از معیارهای دیگر، نمی‌توان گفت برهنه‌دیدن والدین برای کودک خوب است یا بد. در حالت کلی اشکالی ندارد بچه زیر ۲ سال پدر و مادرش را برهنه ببیند، چون هنوز درکی از فردیت ندارد، اما پس از ۲سالگی و با شکل‌گرفتن قوه کنجکاوی کودک، بهتر است والدین جلوی کودک برهنه نباشند.

نکاتی که باید به آنها توجه کنید

1. تکلیف خودتان را روشن کنید

اول از همه مهم است به خاطر داشته باشید که کودکان هیچ تعصب یا ایده‌ای درباره شکل بدن ندارند. آنچه آنها درباره بدن می‌آموزند، چیزی است که از محیط خود دریافت می‌کنند. بنابراین قبل از صحبت‌کردن با کودک در این باره، چند سؤال از خودتان بپرسید و اول از همه موضع خودتان را مشخص کنید.

• درباره بدن خود و دیگران چه فکری می‌کنم؟

• آیا درباره شکل بدن ایدئال نظری دارم؟

• می‌خواهم چه طرز فکری را به فرزندم منتقل کنم؟

2. راحتی خودتان را در نظر بگیرید

از برهنه‌بودن در حضور کودک چه احساسی دارید؟ برخی از پدر و مادرها از اینکه در حضور فرزندشان برهنه باشند، احساس راحتی می‌کنند و معتقدند برهنه‌بودن در حضور کودک نوعی روش آموزشی است که به او یاد می‌دهد بدنش را دوست داشته باشد و بپذیرد. برخی دیگر هم معتقدند که برهنه‌دیدن والدین باعث آگاه‌شدن پیش از موعد کودک به اجزای بدن می‌شود و ممکن است او را گیج و سردرگم کند. طرز فکرتان درباره مسائل این‌چنینی و فرهنگ جایی که در آن زندگی می‌کنید، در یافتن جواب این سؤال بسیار نقش دارند. اگر احساس راحتی می‌کنید، اشکالی ندارد تا قبل از ۲سالگی گاهی کودک بدنتان را برهنه ببیند، اما اگر خودتان در این وضعیت احساس خوبی ندارید، بهتر است پیش فرزندتان برهنه ظاهر نشوید. راه‌های زیادی برای آموزش آناتومی بدن به کودک وجود دارد، بنابراین لازم نیست خودتان را مجبور به انجام کاری کنید که با آن احساس راحتی نمی‌کنید.

3. به معیارهایتان توجه کنید

هدف برخی از والدین از برهنه‌بودن در حضور کودک یاددادن برخی مسائل مربوط به اندام‌ها و حریم خصوصی است. این افراد معتقدند برهنه‌بودن در حضور کودک روشی است که می‌توانند برای آموزش رعایت برخی نکات به کودک استفاده کنند. والدین با این ترفند به فرزندانشان یاد می‌دهند که باید بدنشان را دوست داشته باشند، نباید اندام تناسلی‌شان را به سایر افراد نشان دهند و در صورت مطرح‌شدن چنین درخواستی از سوی دیگران، چه کارهایی باید انجام دهند. با این ترفند کودک می‌فهمد که چه کسانی مجازند اندام تناسلی او را ببینند (خودتان و همسرتان در شرایطی مانند دست‌شویی یا حمام‌رفتن) و چه کسانی خارج این دایره امن قرار دارند.

4. به رفتارهای فرزندتان توجه کنید

فرزندتان وقتی شما را برهنه می‌بیند، چه واکنشی نشان می‌دهد؟ توجه خاصی به شما ندارد و این مسئله برایش عادی است؟ یا با نگاه‌های کنجکاوانه و رفتارهای خاص به بدن برهنه شما واکنش نشان می‌دهد؟ اگر به‌نظرتان شرایط برای آموزش مسائل مدنظرتان به کودک فراهم است و کودک به برهنه‌بودن شما حساس نیست، این کار اشکالی ندارد. اما اگر می‌بینید برهنه‌بودنتان توجه کودک را جلب می‌کند، سعی کنید در حضور او پوشیده‌تر ظاهر شوید.

5. حدوحدود تعیین کنید

تعیین حدوحدود برهنگی در داخل خانه بر عهده والدین است. باید به کودک یادآوری کنید که این طرز لباس‌پوشیدن فقط مختص خانه و همین جمع خانواده است و با حضور مهمان یا در هر فضایی خارج از خانه باید لباس مناسب بپوشیم. اگر قصدتان از پوشیدن لباس‌های باز آموزش مسائلی مانند پذیرفتن بدن به کودک است، با کلمات مناسب و محبت‌آمیز بحث را شروع کنید و اعتمادبه‌نفس کودک در زمینه دوست‌داشتن و پذیرفتن بدنش را افزایش دهید.

6. به احساسات کودک توجه کنید

به تغییر نگرش و رویکرد کودک توجه کنید و متناسب با احساسات و واکنش‌هایش با او رفتار کنید. صرف‌نظر از دیدگاه شما به مقوله برهنگی در حضور کودک، توجه به احساسات کودک نیز بسیار مهم و ضروری است. ممکن است نگرش کودک با افزایش سن تغییر کند. ممکن است کودک هنگام تعویض لباس‌هایش در اتاق را ببندد یا به شما پشت کند. مهم است که این را بخشی از خودمختاری او در نظر بگیرید و به احساساتش احترام بگذارید. شاید بدتان نیاید که با لباس زیر در خانه بچرخید، اما اگر این پوشش کودکتان را آزار می‌دهد، باید به توافقی برسید و به حریم خصوصی همه افراد خانواده احترام بگذارید.

7. پذیرای سؤالات کودک باشید

با نزدیک‌شدن به ۳سالگی کنجکاوی کودکان درباره اعضای بدنشان آغاز می‌شود. این کنجکاوی ممکن است هم به ظاهر اندام‌ها مربوط باشد و هم به عملکرد آنها. ممکن است با دیدن بدن برهنه پدر و مادر این سؤال برای کودک پیش بیاید که چرا برخی اندام‌های پدر و مادرش با هم فرق دارند. مثلا چرا بدن پدرش مو دارد و بدن مادرش ندارد. این سؤالات نقطه آغاز خوبی برای شناساندن اعضای بدن به کودک و تذکر به او درباره رعایت برخی نکات است. وقتی با روی باز پذیرای سؤالات کودک باشید، هنگام بروز هر مشکلی هم به سراغ خودتان خواهد آمد. سعی کنید پاسخ‌هایی متناسب با سن کودک بدهید و بیش‌ از حد وارد جزئیات نشوید.

8. شرم را کنار بگذارید

کودکان در هر زمینه‌ای کنجکاوند، مخصوصا درباره اعضای بدن خودشان و دیگران. در واقع این کنجکاوی درک آنها از بدنشان را افزایش می‌دهد. ممکن است فرزندتان موقع تعویض پوشک یا حمام‌کردن درباره بدنش کنجکاوی کند یا حتی سؤالاتی بپرسد، این فرصتی عالی برای صحبت‌کردن با کودک درباره اعضای بدن و رعایت حریم خصوصی است. شرم و خجالت را کنار بگذارید و به سؤالات کودک صادقانه جواب بدهید.

  • منبع
  • چطور
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید