امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288097
۱۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

افت شنوایی ناشی از صداهای بلند: هشدارها و راهکارهای پیشگیری

کم شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL) در اثر قرار گرفتن در معرض صداهای مضر و بلند ایجاد می شود. این عارضه می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است موقت یا دائمی باشد. شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا انجام دهید، مانند استفاده از محافظ گوش در صورت لزوم.

افت شنوایی ناشی از صداهای بلند: هشدارها و راهکارهای پیشگیری

کم شنوایی ناشی از سر و صدا چیست؟

از دست دادن شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL) زمانی رخ می دهد که ساختارهای گوش داخلی به دلیل صداهای بلند آسیب ببینند. اغلب اوقات، صداهای محیط روزمره ما - مانند تلویزیون، ترافیک و مکالمات محیطی - در سطح ایمن هستند. با این حال، مواقعی وجود دارد که صداها خیلی بلندتر از حالت نرمال می شود که می تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا شود. برخلاف سایر انواع کم شنوایی، NIHL قابل پیشگیری است.

چه کسانی در معرض خطر کم شنوایی ناشی از سر و صدا هستند؟

افراد در هر سنی ممکن است دچار کم شنوایی ناشی از سر و صدا شوند. افرادی که مکررا در کنسرت ها شرکت می کنند یا از طریق هدفون با صدای بلند به موسیقی گوش می دهند بیشتر مستعد ابتلا به NIHL هستند. کسانی که در محیط های پر سر و صدا شاغل هستند نیز می توانند بسیار آسیب پذیر باشند. مشاغل و صنایع با بالاترین خطر کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا عبارتند از:

• کشاورزی

• نجاری

• معدن

• استخراج نفت یا گاز

• ساخت و ساز

• نظامی

چه قسمتی از گوش در کم شنوایی ناشی از صدا آسیب می بیند؟

صداهای بلند در درجه اول بر حلزون گوش، عضوی در گوش داخلی تأثیر می گذارد. وقتی در معرض صداهای بلند قرار می گیرید، سلول ها و غشاهای حلزون گوش آسیب می بینند.

چگونه متوجه می شوید که دچار کم شنوایی ناشی از سر و صدا هستید؟

چند چیز وجود دارد که می تواند به این معنی باشد که شما شنوایی خود را از دست داده اید. بسته به علت NIHL، علائم ممکن است سریع خود را نشان دهد یا ممکن است در طول زمان متوجه علایم شوید. برخی از رایج ترین علائم کاهش شنوایی ناشی از صدا عبارتند از:

• ناتوانی در شنیدن صداهای بلند مانند آواز پرندگان

• گفتار تحریف شده

• وزوز گوش (زنگ یا وزوز در گوش)

• احساس فشار در گوش

علائم کم شنوایی ناشی از سر و صدا ممکن است چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز پس از پایان قرار گرفتن در معرض صدای بلند ادامه داشته باشد. اما حتی اگر شنوایی شما به حالت عادی بازگردد، سلول‌های گوش داخلی ممکن است از بین بروند. اگر سلول های سالم کافی باقی بماند، شنوایی شما در نهایت باز می گردد. اما از آنجایی که سلول های بیشتری در طول زمان از بین می روند، کاهش شنوایی می تواند دائمی شود.

چه چیزی باعث کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا می شود؟

NIHL زمانی اتفاق می افتد که سلول های مویی در گوش داخلی شما می میرند. هنگامی که این سلول های مو از بین می روند، نمی توانند دوباره رشد کنند یا ترمیم شوند.

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا ممکن است در اثر یک رویداد مانند انفجار شدید یا شلیک گلوله نیز ایجاد شود. این نوع NIHL می تواند سری و دائمی باشد. در موارد دیگر، NIHL ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند در طول زمان ایجاد شود.

چه مدت طول می کشد تا کم شنوایی ناشی از سر و صدا رخ دهد؟

بستگی دارد. در برخی موارد، یک بار قرار گرفتن در معرض صدای بلند می تواند باعث کاهش شنوایی فوری شود. در موارد دیگر، علائم ممکن است در طی چندین سال روی دهد. تحقیقات نشان می دهد که کم شنوایی قابل توجه ناشی از سر و صدا معمولاً پس از 10 سال یا بیشتر قرار گرفتن در معرض آن ایجاد می شود.

افت شنوایی ناشی از سر و صدا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشمک متخصص آزمایش‌های شنوایی را برای تعیین اینکه آیا کم شنوایی دارید انجام می‌دهد. پزشک همچنین در مورد علائم از شما سوال می کند.

افت شنوایی ناشی از صداهای بلند: هشدارها و راهکارهای پیشگیری

کم شنوایی ناشی از سر و صدا چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد، کم شنوایی ناشی از سر و صدا با سمعک درمان می شود. با این حال، اگر کم شنوایی در طول زمان بدتر شود، سمعک ممکن است سود کافی را نداشته باشد و پزشک گزینه های دیگری مانند کاشت حلزون را توصیه کند.

در حالی که NIHL قابل درمان نیست، درمان هایی وجود دارد که می تواند به بهبود شنوایی شما کمک کند.

آیا می توان از افت شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری کرد؟

بله. با رعایت نکات زیر می توان از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری کرد:

• بدانید چه نوع صداهایی می توانند برای شنوایی شما مضر باشند.

• هنگام شرکت در فعالیت های با صدای بلند از گوش گیر یا گوش بند استفاده کنید.

• از پخش موسیقی با صدای بلند خودداری کنید.

• اگر نمی توانید از خود در برابر صدای بلند محافظت کنید، تا جایی که می توانید از آن فاصله بگیرید.

• به کودکان خردسال کمک کنید تا از گوش های خود محافظت کنند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند که خودشان این کار را انجام دهند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید