امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279078
۹۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

برخورد با جدایی یا طلاق؛ راه های فوق العاده غلبه بر درد جدایی و طلاق

برخورد با جدایی یا طلاق؛ راه های فوق العاده غلبه بر درد جدایی و طلاق

جدایی یا طلاق می تواند یکی از استرس زاترین و احساسی ترین تجربیات زندگی باشد. دلیل جدایی هرچه که باشد - و چه بخواهید یا نه - شکستن یک رابطه می تواند کل دنیای شما را زیر و رو کند و انواع احساسات دردناک و ناراحت کننده را تحریک کند.

حتی زمانی که یک رابطه دیگر خوب نیست، طلاق یا جدایی می تواند بسیار دردناک باشد، زیرا نشان دهنده از دست دادن، نه فقط شراکت، بلکه همچنین از رویاها و تعهداتی است که به اشتراک گذاشته اید. روابط عاشقانه با هیجان و امید به آینده آغاز می شود. هنگامی که یک رابطه شکست می خورد، ناامیدی، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می کنیم.

جدایی یا طلاق شما را وارد قلمروی ناشناخته می کند. همه چیز مختل شده است: روال و مسئولیت های شما، خانه شما، روابط شما با خانواده و دوستان و حتی هویت شما. جدایی همچنین باعث عدم اطمینان در مورد آینده می شود. زندگی بدون شریک زندگی چگونه خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا در نهایت تنها خواهید ماند؟ این ناشناخته ها اغلب می توانند بدتر از بودن در یک رابطه ناخوشایند به نظر برسند.

این درد، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی پس از جدایی یا طلاق می تواند دشوار و زمان بر باشد. با این حال، مهم است که مدام به خود یادآوری کنید که می‌توانید این تجربه دشوار را پشت سر بگذارید و خواهید کرد و حتی با حس امید و خوش‌بینی دوباره به راه خود ادامه خواهید داد.

به خود اجازه دهید که از دست دادن رابطه غمگین شوید

غم و اندوه یک واکنش طبیعی به از دست دادن است، و از هم پاشیدگی یا طلاق یک رابطه عاشقانه شامل ضررهای متعدد است:

  • از دست دادن همراهی و تجربیات مشترک (که ممکن است به طور مداوم لذت بخش بوده یا نباشد).
  • از دست دادن حمایت، خواه مالی، فکری، اجتماعی یا عاطفی باشد.
  • از دست دادن امیدها، برنامه ها و رویاها (که می تواند حتی از ضررهای عملی دردناک تر باشد).

اینکه به خودتان اجازه دهید درد این ضررها را احساس کنید ممکن است ترسناک باشد. ممکن است ترس داشته باشید که احساسات شما بیش از حد شدید باشد که نمی توانید آن را تحمل کنید، یا اینکه برای همیشه در یک مکان تاریک گیر می کنید. فقط به یاد داشته باشید که سوگواری برای روند بهبودی ضروری است.

درد غم و اندوه دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می کند رابطه قدیمی را رها کنید و ادامه دهید. مهم نیست که اندوه شما چقدر قوی است، برای همیشه دوام نخواهد داشت.

نکاتی برای عزاداری پس از جدایی یا طلاق

با احساسات خود مبارزه نکنید. طبیعی است که فراز و نشیب های زیادی داشته باشید و احساسات متناقض زیادی را احساس کنید، از جمله خشم، رنجش، غم، تسکین، ترس و سردرگمی. شناسایی و به رسمیت شناختن این احساسات بسیار مهم است. در حالی که این احساسات اغلب دردناک هستند، تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن آنها فقط روند سوگواری را طولانی می کند.

در مورد احساس خود صحبت کنید. حتی اگر صحبت کردن در مورد احساسات خود با افراد دیگر برای شما سخت باشد، بسیار مهم است که در هنگام غمگینی راهی برای انجام این کار بیابید. دانستن اینکه دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود کمتر با درد خود احساس تنهایی کنید و به بهبودی شما کمک می کند. نوشتن در یک دفترچه نیز می تواند خروجی مفیدی برای احساسات شما باشد.

به یاد داشته باشید که حرکت به سمت هدف نهایی است. ابراز احساسات به نوعی شما را رهایی می بخشد، اما مهم است که روی احساسات منفی تمرکز نکنید یا موقعیت را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. گرفتار شدن در احساسات آزاردهنده مانند سرزنش، خشم و رنجش، انرژی ارزشمندی را از شما می گیرد و از بهبودی و حرکت به جلو جلوگیری می کند.

به خود یادآوری کنید که هنوز آینده ای دارید. وقتی به شخص دیگری متعهد می شوید، امیدها و رویاهای زیادی برای زندگی مشترک ایجاد می کنید. پس از جدایی، رها کردن این آرزوها سخت است. همانطور که برای از دست دادن آینده ای که زمانی تصور می کردید غمگین هستید، با این واقعیت که امیدها و رویاهای جدید در نهایت جایگزین امیدهای قدیمی شما خواهند شد، دلگرم شوید.

تفاوت بین واکنش عادی به جدایی و افسردگی را بدانید. اندوه پس از جدایی ممکن است فلج کننده باشد، اما پس از مدتی، غم شروع به از بین بردن می کند. روز به روز و کم کم شروع به حرکت می کنید. با این حال، اگر هیچ حرکت رو به جلو احساس نمی کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

کمک به فرزندان خود در هنگام جدایی یا طلاق

هنگامی که مادر و پدر از هم جدا می شوند، کودک ممکن است احساس سردرگمی، عصبانیت، عدم اطمینان و همچنین عمیقاً غمگین کند. به عنوان والدین، می توانید با ایجاد ثبات و توجه به نیازهای فرزندتان با نگرش اطمینان بخش و مثبت، به فرزندان خود کمک کنید تا با جدایی کنار بیایند.

برای حمایت با دیگران تماس بگیرید

حمایت دیگران برای بهبودی پس از جدایی یا طلاق بسیار مهم است. ممکن است احساس تنهایی کنید، اما منزوی کردن خود این زمان را دشوارتر می کند. سعی نکنید به تنهایی از این طریق عبور کنید.

رو در رو با دوستان و اعضای خانواده قابل اعتماد ارتباط برقرار کنید. افرادی که از طریق جدایی یا طلاق دردناکی پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند بسیار مفید باشند. آنها می دانند که چگونه است و می توانند به شما اطمینان دهند که امیدی برای بهبودی و روابط جدید وجود دارد. تماس مکرر چهره به چهره نیز راهی عالی برای کاهش استرس ناشی از جدایی و بازیابی تعادل در زندگی شما است.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که از شما حمایت می کنند، برای شما ارزش قائل هستند و به شما انرژی می دهند. همانطور که در نظر دارید با چه کسی تماس بگیرید، عاقلانه انتخاب کنید. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که مثبت اندیش هستند و واقعاً به شما گوش می دهند. مهم است که در مورد آنچه که از سر می گذرانید صادق باشید، بدون اینکه نگران قضاوت شدن، انتقاد یا گفتن چه کاری باشید.

در صورت نیاز از بیرون کمک بگیرید. اگر تماس با دیگران به طور طبیعی انجام نمی شود، دیدن یک مشاور یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید. مهمترین چیز این است که شما حداقل یک مکان داشته باشید که در آن احساس راحتی کنید.

دوستی های جدید را پرورش دهید. اگر احساس می کنید شبکه اجتماعی خود را به همراه طلاق یا جدایی از دست داده اید، سعی کنید با افراد جدید آشنا شوید. به یک گروه شبکه یا باشگاه علاقه خاص بپیوندید، در کلاس شرکت کنید، در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید، یا در یک مدرسه، محل عبادت یا سایر سازمان های اجتماعی داوطلب شوید.

مراقبت از خود پس از جدایی

طلاق یک رویداد بسیار استرس زا است که زندگی را تغییر می دهد. زمانی که در حال گذراندن شرایط هیجانی هستید و با تغییرات عمده زندگی دست و پنجه نرم می کنید، مهم تر از هر زمان دیگری مراقبت از خود است. فشار و ناراحتی ناشی از جدایی بزرگ می تواند شما را از نظر روانی و جسمی آسیب پذیر کند.

با خودتان طوری رفتار کنید که انگار در حال غلبه بر آنفولانزا هستید. استراحت کافی داشته باشید، سایر منابع استرس را در زندگی خود به حداقل برسانید و در صورت امکان حجم کاری خود را کاهش دهید. یادگیری مراقبت از خود می تواند یکی از با ارزش ترین درس هایی باشد که بعد از جدایی یاد می گیرید. همانطور که احساسات از دست دادن خود را احساس می کنید و شروع به یادگیری از تجربه خود می کنید، می توانید تصمیم بگیرید که بهتر از خود مراقبت کنید و در آینده انتخاب های مثبتی داشته باشید.

نکات مراقبت از خود

هر روز زمانی را برای پرورش خود اختصاص دهید. با برنامه‌ریزی روزانه برای فعالیت‌هایی که به نظرتان آرام‌بخش می‌رسد، به خودتان کمک کنید تا بهبود پیدا کنید. وقت خود را با دوستان خوب بگذرانید، به پیاده روی در طبیعت بروید، به موسیقی گوش دهید، از حمام آب گرم لذت ببرید، ماساژ بگیرید، کتاب مورد علاقه خود را بخوانید، در کلاس یوگا شرکت کنید یا یک فنجان چای گرم بنوشید.

به آنچه در هر لحظه نیاز دارید توجه کنید و برای بیان نیازهای خود صحبت کنید. به آنچه که فکر می کنید برای شما مناسب و بهترین است، احترام بگذارید، حتی اگر با آنچه سابق یا دیگران می خواهند متفاوت باشد. به عنوان راهی برای احترام گذاشتن به آنچه برای شما مناسب است، بدون احساس گناه یا عصبانیت «نه» بگویید.

به یک روتین پایبند باشید. طلاق یا قطع رابطه می تواند تقریباً در تمام زمینه های زندگی شما اختلال ایجاد کند و احساسات استرس، عدم اطمینان و هرج و مرج را تشدید کند. بازگشت به یک روال عادی می تواند حس آرامش بخشی از ساختار و عادی بودن را ایجاد کند.

وقت بگذارید. سعی کنید در چند ماه اول پس از جدایی یا طلاق، هیچ تصمیم مهمی نگیرید، مانند شروع یک کار جدید یا نقل مکان به شهر جدید. اگر می توانید، صبر کنید تا احساس کمتری داشته باشید تا بتوانید با ذهنی روشن تری تصمیم بگیرید.

برای مقابله با آن از مصرف الکل، مواد مخدر یا غذا خودداری کنید. وقتی در میانه جدایی هستید، ممکن است وسوسه شوید که هر کاری برای تسکین احساس درد و تنهایی خود انجام دهید. اما استفاده از الکل، مواد مخدر یا غذا به عنوان راه فرار در دراز مدت ناسالم و مخرب است. یافتن راه های سالم تری برای مقابله با احساسات دردناک ضروری است.

علایق جدید را کشف کنید طلاق یا جدایی یک شروع و همچنین یک پایان است. از فرصت برای کشف علایق و فعالیت های جدید استفاده کنید. دنبال کردن سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جدید به شما این فرصت را می‌دهد که از زندگی در اینجا و اکنون لذت ببرید، نه اینکه در گذشته زندگی کنید.

انتخاب های سالم: خوب بخورید، خوب بخوابید و ورزش کنید

وقتی استرس طلاق یا جدایی را تجربه می کنید، عادت های سالم به راحتی کنار می روند. ممکن است متوجه شوید که اصلاً غذا نمی خورید یا در خوردن غذاهای ناسالم مورد علاقه خود زیاده روی می کنید. ورزش ممکن است به دلیل فشارهای اضافی در خانه سخت تر باشد و خواب ممکن است گریزان باشد. اما اگر در درازمدت سبک زندگی سالمی را انتخاب نکنید، تمام کارهایی که برای پیشرفت در مسیر مثبت انجام می دهید بی معنی خواهد بود.

آموختن درس های مهم از جدایی یا طلاق

وقتی در حال گذراندن یک جدایی دردناک هستید، دیدن آن دشوار است، اما در مواقع بحران عاطفی، فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری وجود دارد. ممکن است در حال حاضر چیزی جز پوچی و اندوه در زندگی خود احساس نکنید، اما این بدان معنا نیست که همه چیز هرگز تغییر نخواهد کرد. سعی کنید این دوره از زندگی خود را زمانی در نظر بگیرید، زمانی برای کاشت بذر برای رشد جدید. شما می توانید از این تجربه بیرون بیایید و خودتان را بهتر بشناسید و قوی تر و عاقل تر شوید.

برای اینکه جدایی را به طور کامل بپذیرید و ادامه دهید، باید بفهمید چه اتفاقی افتاده و نقشی را که بازی کرده‌اید تصدیق کنید. هرچه بیشتر درک کنید که انتخاب هایی که انجام داده اید چگونه بر رابطه تأثیر گذاشته است، بهتر می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و از تکرار آنها در آینده اجتناب کنید.

سوالاتی که باید از خود بپرسید

1- به عقب برگرد و به تصویر بزرگ نگاه کن. چگونه به مشکلات رابطه کمک کردید؟
2- آیا تمایل دارید اشتباهات مشابهی را تکرار کنید یا فرد اشتباهی را در رابطه بعد از رابطه انتخاب کنید؟
3- به این فکر کنید که چگونه به استرس واکنش نشان می دهید و با درگیری ها و ناامنی ها مقابله می کنید. آیا می توانید به شیوه ای سازنده تر عمل کنید؟
4- در نظر بگیرید که آیا دیگران را آنگونه که هستند می پذیرید یا نه، نه آن گونه که می توانند یا «باید».
5- احساسات منفی خود را به عنوان نقطه شروع تغییر بررسی کنید. آیا شما بر احساسات خود مسلط هستید یا آنها بر شما مسلط هستند؟

در این بخش از روند درمان باید با خود صادق باشید. سعی کنید در مورد اینکه چه کسی مقصر است فکر نکنید یا خودتان را به خاطر اشتباهاتتان مورد ضرب و شتم قرار ندهید. همانطور که به گذشته نگاه می کنید، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود، نحوه ارتباط خود با دیگران و مشکلاتی که باید روی آنها کار کنید دارید. اگر بتوانید انتخاب ها و رفتار خود را به طور عینی بررسی کنید، از جمله دلایل انتخاب شریک قبلی خود، می توانید ببینید کجا اشتباه کرده اید و دفعه بعد انتخاب های بهتری داشته باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید