امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288303
۲۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

بیماری صرع چگونه ایجاد می شود؟

صرع گروهی از اختلالات مرتبط در سیستم های الکتریکی مغز است که مشخصه‌ آنها تمایل به ایجاد حملات مکرر است . حملات باعث تغییر در حرکت ، رفتار، احساس یا آگاهی از جمله از دست دادن هوشیاری یا تشنج می‌ شوند که در اکثر افراد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می ‌کشد . حملات ممکن است در کودکان و بزرگسالان رخ دهند . برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید. 

افراد مبتلا به صرع دوره سالمندی سختی خواهند داشت ، این سالمندان نیاز به مراقبت و پایش دائم و تخصصی دارند تا به زندگی عادی خود ادامه دهند . بهترین گزینه برای این افراد استخدام پرستار سالمند در منزل می باشد.  

بیماری صرع چگونه ایجاد می شود؟

صرع چیست؟

بیماری صرع اختلالی در سیستم عصبی مرکزی است که در آن مغز فعالیت غیرطبیعی دارد و باعث تشنج یا دوره‌ هایی از رفتار های غیرطبیعی ، حس‌ های غیر طبیعی و گاهی از‌دست ‌دادن هوشیاری می ‌شود . افرادی که مبتلا به صرع هستند ، به علت افزایش فعالیت الکتریکی مغز که منجر به اختلال در سیستم پیام ‌رسانی میان سلول ‌های مغزی می‌ شود ، تشنج‌ های مکرر را تجربه می ‌کنند .

اگر سالمندتان دچار زخم وحشتناک بستر شده است : درمان زخم بستر در منزل

با اینکه علائم تشنج ممکن است هر قسمتی از بدن را درگیر کند ، اختلالات الکتریکی مربوط به همه‌ آنها در مغز اتفاق ‌می ‌افتد . محل اختلالات الکتریکی ، نحوه‌ گسترش آن ، مقداری از مغز که تحت تاثیر قرار می ‌گیرد و مدت زمانی که طول می‌ کشد ، در تعریف نوع تشنج و تاثیر آن بر فرد نقش مهمی دارند. 

اگر تزریقاتی همچون سولوویت یا کترولاک دارید کلیک کنید.

صرع چگونه ایجاد می ‌شود؟

پیش از آن‌ که درباره علل بروز صرع صحبت کنیم ، باید بدانیم که صرع و تشنج دو مفهوم متفاوت هستند .

تشنج یعنی همان حمله‌ ای که به فرد دست می ‌دهد و صرع نام کلی بیماری است که تشنج می‌ تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد . باید بدانیم هر کسی دچار تشنج می‌ شود لزوماً صرع ندارد و بهتر است برای تشخیص درست بیماری ، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند .

جالب است بدانیم که سیستم مغز و اعصاب از سلول‌ های عصبی تشکیل شده است . این سلول‌ ها دارای ارتباطات بسیار قوی با یکدیگر هستند که باعث انتقال پیام‌ های عصبی از تمامی نقاط بدن به مغز و بردن پاسخ‌ های مناسب از مغز به تمامی نقاط بدن می ‌شوند .

تمامی این فرآیند ها ، با کمک انتقال‌ دهنده‌ های عصبی و الکترولیت‌ های بدن مانند سدیم و کلسیم صورت می ‌گیرد . در‌واقع ، این فرایند ها نوعی فعالیت الکتریکی ایجاد می‌ کنند . زمانی‌ که فعالیت الکتریکی مغز بیش از اندازه می‌ شود ، تشنج رخ می‌ دهد . 

علائم صرع می تواند بسته به نوع تشنج متفاوت باشد . اما برخی از علائم شایع عبارتند از : 

تغییر در رفتار یا احساسات

حرکات غیر ارادی بدن ، مانند پرش یا انقباض

از دست دادن هوشیاری یا آگاهی

اختلالات حسی ، مانند دیدن نورهای چشمک زن یا شنیدن صداهای غیر واقعی

تغییر در تنفس

افزایش بزاق

سرفه یا بلع مکرر

تشنج می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد . پس از تشنج ، فرد ممکن است گیج یا خفته باشد .

بیماری صرع چگونه ایجاد می شود؟

انواع تشنج 

انواع مختلفی از تشنج وجود دارد ، از جمله :

تشنج تونیک کلونیک : این نوع تشنج شایع ترین نوع تشنج است و با از دست دادن هوشیاری ، سفت شدن عضلات (تونیک) و حرکات لرزش مانند (کلونیک) مشخص می شود . 

تشنج کانونی : این تشنج ها در یک ناحیه از مغز شروع می شوند و ممکن است باعث حرکات غیر ارادی در یک طرف بدن ، تغییرات حسی یا اختلالات هوشیاری شوند . 

تشنج ابسنس : این تشنج ها کوتاه هستند (معمولاً کمتر از 10 ثانیه) و باعث از دست رفتن آگاهی یا حواس پرتی می شوند .

تشنج عمومی : این تشنج ها در هر دو نیمکره مغز شروع می شوند و ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری ، حرکات غیر ارادی در کل بدن یا اختلالات حسی شوند .  

تشنج میوکلونیک : این تشنج ها باعث حرکات ناگهانی و سریع در عضلات می شوند .

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید