امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286890
۳۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

خوردن قارچ برای بهبود سلامتی: ۵ خواص کاربردی برای ارتقای بدنتان

قارچ‌ها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند؛ برخی از مدل‌های آن ممکن است سمی و خطرناک باشند،‌ اما آن‌هایی که سمی نیستند بسیار سالم و خوشمزه بوده و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند که می‌توانند برای بدن، پوست و موهای ما مفید باشند.

خوردن قارچ برای بهبود سلامتی: ۵ خواص کاربردی برای ارتقای بدنتان

انواع قارچ و خواص هر کدام

برای سال‌های متمادی است که از قارچ‌ها به دلیل خواص منحصر به فردش در غذای فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. اگرچه قارچ در واقع نوعی گیاه است، اما در دسته‌ی سبزیجات قرار می‌گیرد. قارچ‌ها طعم غذای شما را جذاب‌تر می‌کنند، بدون اینکه نگران سدیم یا چربی مضر باشید. در ادامه جدول ارزش غذایی قارچ را برایتان آورده‌ایم:

ماده‌ی مغذی مقدار ماده‌ی مغذی در یک فنجان قارچ مقدار پیشنهاد شده برای انسان در یک روز
انرژی (کالری) ۲۱/۱ ۱۶۰۰-۳۲۰۰
پروتئین (گرم) ۳ ۴۶-۵۶
کربوهیدرات (گرم) ۳/۱ (به همراه ۱/۹ گرم شکر) ۱۳۰
کلسیم (میلی‌گرم) ۲/۹ ۱۰۰۰-۱۳۰۰
آهن (میلی‌گرم) ۰/۵ ۸-۱۸
منیزیم (میلی‌گرم) ۸/۶ ۳۱۰-۴۲۰
فسفر (میلی‌گرم) ۸۲/۶ ۷۰۰-۱۲۵۰
پتاسیم (میلی‌گرم) ۳۰۵ ۴۷۰۰
سدیم (میلی‌گرم) ۴/۸ ۲۳۰۰
زینک (میلی‌گرم) ۰/۵ ۸-۱۱
مس (میلی‌گرم) ۳۰۵ ۸۹۰-۹۰۰
سلنیوم (میکروگرم) ۸/۹ ۵۵
ویتامین C (میلی‌گرم) ۲ ۶۵-۹۰
ویتامین D (میلی‌گرم) ۰/۲ ۱۵
فولات (میکروگرم) ۱۶/۳ ۴۰۰
کولین (ویتامین B4) (میلی‌گرم) ۱۶/۶ ۴۰۰-۵۵۰
نیاسین (میلی‌گرم) ۳/۵ ۱۴-۱۶

شناسایی قارچ‌های سمی در طبیعت دشوار است، بنابراین همیشه از بازار یا یک فروشگاه (میوه‌فروشی) قابل اعتماد خرید کنید. رایج‌ترین مدل‌های قارچ خوراکی که در فروشگاه‌های مواد غذایی موجوداند، عبارت‌اند از:

1. قارچ شیتاکه (Shiitake)

قارچ شیتاکه یکی از محبوب‌ترین قارچ‌ها در سراسر جهان است. این قارچ منبع بزرگی از مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و حاوی بسیاری از اسیدهای آمینه مشابه با گوشت است. قارچ شیتاکه به عنوان غذا و مکمل قابل استفاده است، اما برخی افراد با خوردن یا دست زدن به آن ممکن است دچار حساسیت‌های پوستی یا ناراحتی معده شوند.

 قارچ شیتاکه (Shiitake)

2. قارچ پورتوبلو یا پورتوبلا (Portobello)

قارچ‌های پورتوبلو از پرمصرف‌ترین قارچ‌ها در جهان هستند. این قارچ‌ها خواص ضدپیری، مبارزه کننده با سرطان و تقویت کننده‌‌ی سیستم ایمنی بدن دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای گوشت باشند.

قارچ پورتوبلو یا پورتوبلا (Portobello)

3. قارچ کریمینی (Crimini)

قارچ‌های کریمینی مابین قارچ پورتوبلو و قارچ سفید قرار می‌گیرند. این قارچ‌ها از قارچ‌های سفید بالغ‌تر و از قارچ‌های پورتوبلو جوان‌تر هستند.

قارچ کریمینی (Crimini)

4. قارچ دکمه‌ای یا قارچ سفید (White mushroom)

قارچ‌های سفید پرطرفدارترین نوع قارچ هستند که می‌توان آن‌ها را در مراحل مختلف بلوغ برداشت کرد. اگر این قارچ‌ها جوان و سفید رنگ باشند به آن‌ها قارچ سفید و اگر بالغ و قهوه‌ای رنگ باشند، به آن‌ها قارچ کریمینی گفته می‌شود.

قارچ دکمه‌ای یا قارچ سفید (White mushroom)

5. قارچ صدفی (Oyster)

این مدل قارچ‌ها به دلیل طعم ملایم و بافت لطیفی که دارند بسیار محبوب هستند. این قارچ‌ها دارای کلاهک‌های پهن، نازک و مشابه بادبزن هستند. قارچ‌های صدفی به نسبت قارچ‌های دکمه‌ای کمیاب‌تر و گران‌تر هستند.

قارچ صدفی (Oyster)

6. ترافل یا قارچ دنبلان (Truffle)

قارچ دنبلان یا دنبلان کوهی نوعی قارچ زیرزمینی است که مصارف دارویی و خوراکی دارد و در رنگ‌های مختلف مثل سفید، سیاه و بنفش وجود دارد. این قارچ قیمت تقریبا زیادی دارد و در زمان‌های قدیم به عنوان یک ماده‌ی غذایی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از خواص قارچ دنبلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقویت سیستم ایمنی

• پیشگیری از سرطان

• خواص ضدپیری و ضدمیکروبی

• کاهش دهنده‌ی استرس و کلسترول خون

ترافل یا قارچ دنبلان (Truffle)

7. قارچ انوکی (Enoki)

قارچ‌های انوکی یا سوزن طلایی نوعی از قارچ است که به طور طبیعی بر روی کنده‌ی درختان از اواخر پاییز تا اوایل بهار رشد می‌کند. این قارچ مانند یک بوته با ریشه‌های متصل به هم رشد می‌کند و پایه‌های بلند با کلاهکی گرد و کوچک دارد. این قارچ طعمی ملایم با بافتی ترد دارد.

قارچ انوکی (Enoki)

8. قارچ بیچ (Beech)

قارچ‌های بیچ به طور طبیعی روی درختان راش رشد می‌کنند. این قارچ‌ها یک گیاه بومی در آسیای شرقی محسوب می‌شوند و همچنین در استرالیا، اروپا و ایالات متحده نیز کشت می‌شوند.

قارچ بیچ طعمی شیرین، ملایم، شور و آجیلی با بافتی ظریف و ترد دارد. این قارچ‌ها را باید همیشه به صورت پخته سرو کرد، زیرا در حالت خام مزه‌ی تلخی دارند.

قارچ بیچ (Beech)

9. قارچ مایتاکه (Maitake)

کلمه‌ی مایتاکه در ژاپن به معنی قارچ رقصنده است. گفته می‌شود این قارچ نام خود را به دلیل رقص و خوشحالی مردم بعد از پیدا کردن آن در طبیعت گرفته است، زیرا دارای ویژگی‌های درمانی زیادی است.

این قارچ به صورت وحشی در مناطقی از ژاپن، چین و آمریکای شمالی و در پایین درخت‌های بلوط، افرا و نارون رشد می‌کند. اگر مشکل دیابت یا فشار خون دارید یا در دوره‌ی بارداری، شیردهی و نقاهت بعد از جراحی هستید، نباید این قارچ را مصرف کنید.

قارچ مایتاکه (Maitake)

10. قارچ گانودرما (Ganoderma lucidum)

قارچ‌های گانودرما با نام reishi و lingzhi هم شناخته می‌شود. این قارچ در مکان‌های مختلف گرم و مرطوب آسیا رشد می‌کند. این قارچ دارای مزایای مختلفی برای سلامتی بدن است؛ برخی از خواص قارچ گانودرما را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

• تقویت سیستم ایمنی بدن؛ این مورد به مطالعات زیادی نیاز دارد، اما با توجه به تحقیقات انجام شده، قارچ‌های گانودرما می‌توانند در تعداد گلبول‌های سفید را در افراد مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ افزایش دهند و عملکرد لنفوسیت‌ها را بهبود ببخشند.

• خواص ضدسرطانی؛ برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این قارچ می‌تواند در مرگ سلول‌های سرطانی نقش داشته باشد.

• کاهش خستگی و افسردگی؛ مطالعات نشان می‌دهند که این قارچ می‌تواند خستگی، سردرد، تحریک‌پذیری و سرگیجه را تا حدودی کاهش دهند.

• ضدپیری؛ از خواص قارچ گانودرما برای پوست می‌توانیم به خواص ضدپیری، روشن کنندگی، آبرسانی، آرامش‌بخشی و ضدالتهابی بودن آن اشاره کنیم. همچنین این قارچ دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند در بهبود جوش و آکنه نیز نقش داشته باشد.

هرکدام از این قارچ‌ها ظاهر و طعم منحصر به فرد خود را دارند. در حین خرید قارچ حتما دقت کنید که سفت باشند، مرطوب نباشند و کپک هم نداشته باشند. قارچ‌ها را می‌توان در یک کیسه‌ی کاغذی در داخل یخچال به مدت ۵ روز نگهداری کرد. قبل از استفاده، حتما آن‌ها را به خوبی زیر شیر آب بشویید و کثیفی‌ها را با برس تمیز کنید.

خوردن قارچ چه فوایدی برای بدن دارد؟

قارچ‌ها یکی از بهترین مواد غذایی برای تهیه‌ی غذای سالم هستند، زیرا بدون چربی و کلسترول و با کم‌کالری و کم‌سدیم هستند. علاوه بر این‌ها، قارچ مملو از فیبر، انواع ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن است و گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه می‌تواند در سلامت ما نقش بزرگی داشته باشد.

در ادامه برخی از خواص قارچ خام را با شما بررسی خواهیم کرد.

1. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود دارد

آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان که می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان شوند، محافظت می‌کنند. آن‌ها همچنین از شما در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کنند و سیستم ایمنی شما را نیز تقویت می‌کنند. قارچ‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام سلنیوم هستند. سلنیوم در حفظ متابولیسم، سنتز DNA و محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو نقش دارد.

2. حاوی بتا گلوکان است

بتا گلوکان نوعی فیبر غذایی محلول است که به بهبود کلسترول و تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین بتا گلوکان می‌تواند به بدن شما در تنظیم قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، قارچ‌های صدفی و شیتاکه دارای بیشترین میزان بتا گلوکان هستند.

3. انواع ویتامین‌های گروه B

قارچ‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند؛ ریبوفلاوین، اسید نیکوتینیک (نیاسین) و اسید پانتوتنیک. این ویتامین‌ها به محافظت از سلامت قلب کمک می‌کنند.

• ریبوفلاوین برای گلبول‌های قرمز خون مفید است.

• نیاسین برای دستگاه گوارش و حفظ سلامت پوست مفید است.

• اسید پانتوتنیک برای سیستم عصبی مفید بوده و به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌های مورد نیاز خود را بسازد.

4. مس

مس به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز بسازد که برای رساندن اکسیژن به سراسر بدن استفاده می‌شود. این ماده‌ی معدنی همچنین برای سایر فرآیندهای بدن مانند حفظ سلامت استخوان‌ها و اعصاب مهم است. مصرف یک فنجان قارچ (حتی پخته) می‌تواند حدود یک‌سوم مقدار مورد نیاز روزانه‌ی مس برای بدن را تامین کند.

5. پتاسیم

پتاسیم در بهبود عملکرد قلب، عضلات و اعصاب بسیار موثر است. در ۲/۳ فنجان قارچ پورتوبلوی پخته شده تقریبا به اندازه‌ی یک موز متوسط ​​پتاسیم وجود دارد.

فواید قارچ برای پوست

بر اساس تحقیقات انجام شده، قارچ‌ها دارای فواید و اثرات درمانی برای پوست هستند. برای مراقبت از پوست می‌توان آن‌ها را به صورت خوراکی مصرف کرد یا از محصولات مراقبتی استفاده کرد که دارای عصاره‌ی قارچ هستند.

برای مثال، بتا گلوکان دارای خواص آبرسانی هستند که به بهبود عملکرد سد محافظتی پوست کمک می‌کنند و قرمزی و تحریکات پوستی را کاهش می‌دهند. همچنین برخی از انواع قارچ می‌توانند از سنتز ملانین در پوست جلوگیری کنند و در نتیجه رنگدانه‌های ناهموار در پوست را بهبود بخشند. از دیگر فواید قارچ برای پوست عبارت‌اند از:

• در افزایش تولید کلاژن در پوست نقش دارند.

• سطح آنتی‌اکسیدان‌های حفاظتی را افزایش می‌دهند.

• به روشن شدن و آبرسانی پوست کمک می‌کنند.

• اثرات ضدپیری را کاهش می‌دهند.

• به بهبود خارش و التهابات پوستی کمک می‌کند.

خواص قارچ برای مو

• به کاهش و متوقف شدن ریزش مو کمک می‌کند؛ قارچ‌ها سرشار از آهن هستند و می‌توانند نیاز روزانه‌ی شما به آهن را برآورده کنند و از مشکلاتی مانند کم‌خونی جلوگیری کنند. رژیم غذایی غنی از قارچ می‌تواند به مبارزه با ریزش مو و رشد موهای جدید کمک کند.

• فرآیند خاکستری و سفید شدن موها را کند می‌کند؛ قارچ‌ها حاوی مقادیر زیادی از مس هستند که به طور مستقیم بر تولید ملانین در خون (مسئول حفظ رنگدانه‌ی موها) شما تاثیر می‌گذارد.

• سلامت کلی آن را بهبود می‌بخشد؛ همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، قارچ‌ها سرشار از سلنیوم هستند؛ سلنیوم یک ترکیب ضروری است که ساختار موهای شما را تشکیل می دهد و همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از مو هم استفاده می‌شود. مصرف منظم قارچ می‌تواند به سالم‌تر و درخشان‌تر بودن موهای شما کمک کند.

کلام پایانی

قارچ‌ها می‌تواند یک ماده‌ی غذایی سالم و مفید در رژیم غذایی روزانه‌ی شما باشند. یک مزیت بزرگ درباره‌ی آن‌ها، این است که به راحتی آماده می‌شوند و طیف وسیعی از مواد مغذی را برایتان فراهم می‌کنند. برای خرید قارچ حتما به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت و سمی نبودن قارچ‌ها مطمئن باشید.

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید