امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288727
۲۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

روانپزشک خوب در تهران چه ویژگی‌هایی دارد؟

روانپزشک خوب در تهران

به نقل از خبرگذاری مهر، در نشست خبری سی‌ و نهمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در استان تهران 37 درصد بوده که این عدد حدود 7 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. در این میان افراد زیادی هستند که قصد دارند برای درمان و یا جلوگیری از آسیب‌های خطرناک به سلامت روان، به روانپزشک مراجعه کنند. اما در تهران تعداد روانپزشکان بسیار زیاد است و این مورد باعث شده تا انتخاب روانپزشک خوب در تهران، تبدیل به چالشی وقت‌گیر و سخت شود؛ تعداد بالای روانپزشکان و سردرگمی در انتخاب یکی از شایع‌ترین دلایلی‌ست که افراد را از مراجعه به روانپزشک منصرف می‌کند.

زمانی که ویژگی‌های یک روانپزشک خوب را بدانید، کمتر در این مسیر سردرگم می‌شوید و می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. اگر ساکن تهران هستید، و سلامت روان برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید و با معیارهای انتخاب روانپزشک خوب در تهران آشنا شوید.

روانپزشک کیست؟

روانپزشک کیست؟

روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان، متخصصی است که در زمینه سلامت روان تخصص دارد؛ روانپزشک سلامت روانی و جسمی افراد را بررسی کرده و برای بهبود ارتباط بین آن‌ها تلاش می‌کند. روانپزشک در زمینه‌های درمان‌ روانپزشکی، اقداماتی مانند معاینه جسمی، معاینه وضعیت روانی، تصویربرداری عصبی مانند سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون و... را انجام می‌دهند. رویکردهای عمده در این نوع درمان، دارو درمانی است؛ اما برخی از روانپزشکان روان ‌درمانی هم انجام می‌دهند که بستگی به شرایط فرد و دانش روانپزشک دارد.

ویژگی‌های یک روانپزشک خوب

همه‌ی ما می‌دانیم برای بهبود سلامت روان و درمان اختلالات روانشناختی باید به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنیم، اما نکته‌ای که نمی‌دانیم این است که روانپزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد. این موضوع از جمله موارد ضروری در انتخاب روانپزشک در تهران و همچنین سراسر جهان است. رابطه بیمار و روانپزشک یکی از موضوعات به‌شدت مهم و موثر در زمینه‌ی بهبود شرایط بیمار به شمار می‌رود. در ادامه با 7 ویژگی یک روانپزشک خوب آشنا خواهیم شد:

تخصص و سوابق روانپزشک مشخص است

پیش از مراجعه به روانپزشک بهتر است تخصص و سابقه او را بررسی کنید و بتوانید روانپزشک مناسبِ خودتان را پیدا کنید. به‌طور مثال برخی از روانپزشکان روی درمان مراجعین مسن یا کودکان تمرکز دارند و برخی دیگر روی درمان افرادی که درگیر اعتیاد هستند، تخصص دارند. برای انتخاب روانپزشک مناسب توجه کنید که سوابق او به‌طور شفاف در دسترس باشد که با استفاده از آن‌ها بتوانید اطلاعات لازم را پیدا کنید.

با دقت به صحبت‌های بیمار گوش می‌دهد

روانپزشک خوب، برای بیمار وقت می‌گذارد و از سوال پرسیدن و صحبت‌های بیمار خسته نمی‌شود. در برخی موارد که بیمار نیاز به کمک و صحبت با روانپزشک دارد، با خیالِ راحت می‌تواند تماس تلفنی با روانپزشک برقرار کند، در این مواقع بیمار احساس خوبی می‌کند و روانپزشک را حامیِ خود می‌داند.

سابقه بیمار را بررسی می‌کند

بررسی سابقه بیماری و آسیب‌های فرد، یکی از اصلی‌ترین وظایف روانپزشک است. بسیاری از افراد برای بیان مشکلات و اختلالات خود احساس ضعف و خجالت می‌کنند، اما روانپزشک خوب فردی‌ست که بیمار را درک کند و شهامت بیان مشکل و حضور در جامعه را به او بیاموزد.

تماس چشمی با بیمار برقرار می‌کند

برقراری تماس چشمی بین روانپزشک و بیمار باعث افزایش سطح تعامل می‌شود. اگر روانپزشکی را انتخاب کردید که هنگام صحبت به شما نگاه نمی‌کند، احتمالا احساس آرامش و اعتماد به او نخواهید داشت و فرآیند درمان با مشکل مواجه می‌شود.

عجله ندارند

زمان مشاوره یکی از موارد مهمی‌ است که هر بیمار به آن توجه می‌کند. معمولا زمانِ کم مشاوره باعث می‌شود بیمار اطلاعات کمتری را با روانپزشک در میان بگذارد و نگران زود تمام شدن جلسه باشد. روانپزشک خوب در این زمینه به زمان اهمیت نداده و با حوصله به صحبت‌های فرد گوش می‌دهد، علاوه‌بر این به بیمار گوشزد می‌کند تا مسائل را با تمام جزئیات بیان کنند.

دقیق و حساس هستند

تشخیصِ نوع اختلال از جمله موارد حساسی است که روند درمان را مشخص می‌کند. یک روانپزشک خوب برای تشخیص اختلالات روانشناختی، تمام جوانب و شرایط فرد را بررسی می‌کند و در صورتی که اشتباه رخ دهد، مجددا ارزیابی را انجام می‌دهد. تشخیص صحیح یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانپزشک خوب به شمار می‌رود.

معتمد هستند

ایجاد حس اعتماد بین روانپزشک و بیمار یکی از موثرترین ویژگی‌ها در روند درمان است. اگر روانپزشک بتواند حس اعتماد را در فرد شکل دهد، فرد به‌راحتی شرایط و مشکلات را با او در میان می‌گذارد و درمان بهتر پیش می‌رود. در جلسات درمان هر مسئله‌ای که بیمار بیان می‌کند، میان روانپزشک و بیمار محرمانه خواهد ماند و بیمار نباید این احساس را پیدا کند که روانپزشک محرم اسرار او نیست!

چرا انتخاب روانپزشک خوب اهمیت دارد؟

چرا انتخاب روانپزشک خوب اهمیت دارد؟

انتخاب روانپزشک خوب و مناسب، تصمیمی شخصی و منحصربه‌فرد است و افرادی که به‌دنبال درمان اصولی هستند، باید رابطه درمانی خود را بر پایه صداقت، اعتماد و تعهد در نظر بگیرند. اگر شما هم به‌دنبال روانپزشک خوب در تهران هستید، باید اطمینان داشته باشید که روانپزشک مد نظر با علائم، مسائل و نیازهای درمانی‌ت همسو و هماهنگ باشد.

روانپزشک خوب برای هر فردی با فرد دیگری متفاوت است و امکان دارد روانپزشکی که برای دوستِ شما مناسب بوده، برای شما مناسب نباشد؛ بهتر است برای خودتان چک لیست از معیارهایی که در نظر دارید، تهیه کنید و متناسب با آن‌ها در جستجوی روانپزشک باشید. برای انتخاب روانپزشک خوب در تهران می‌توانید به سایت پزشک خوب مراجعه کنید و لیست جامعی از روانپزشکان تهران به‌همراه رزومه کامل، خدمات، آدرس و... قرار گرفته است تا ساکنان تهران دغدغه‌ای از بابت پیدا کردن روانپزشک خوب نداشته باشند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید