امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288029
۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

طرح اسرائیل برای آینده غزه : حذف حماس / اداره امور غیرنظامی برعهده فلسطینی ها / کنترل نظامی در دست اسرائیل / بازسازی برعهده امریکا و مصر

وزیر دفاع اسرائیل، طرح تل آویو برای اداره منطقه غزه را برای آینده توضیح داد.

یواف گالانت در بیانیه ای گفت: فلسطینی ها در آینده بعد از جنگ، امور غزه را مدیریت خواهند کرد به شرطی که دشمن اسرائیل نباشند. فلسطینی‌ها امور غزه را اداره خواهند کرد، مشروط بر اینکه "با اسرائیل دشمن نباشند و علیه آن اقدام نکنند".

در این طرح هیچ مدیریت  و مسوولیتی در منطقه غزه به دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان ) به ریاست محمود عباس داده نشده است.

ارتش اسرائیل از 7 اکتبر / 15 مهر حمله نظامی گسترده ای را علیه حماس و غزه آغاز کرد که تاکنون بیش از 20 هزار کشته بر جای گذاشت. جنگ بعد از آن شروع شد که حماس در 7 ا کتبر حمله بی سابقه ای به اسرائیل داشت که منجر به 1200 کشته و اسارت 220 نفر شد.

کنترل منطقه غزه با جمعیت 2.3 میلیون نفری، هم اکنون در دست حماس است گرچه نیروهای زمینی ارتش اسرائیل توانستند بخش های مهمی از شمال و جنوب غزه را اشغال کنند. حذف حماس از اداره غزه یکی از اهداف حمله ارتش اسرائیل به این منطقه است.

طرح اسرائیل برای آینده غزه : حذف حماس / اداره امور غیرنظامی برعهده فلسطینی ها / کنترل نظامی در دست اسرائیل / بازسازی برعهده امریکا و مصر

وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای که منتشر کرد با اشاره به دوره پس از پایان جنگ غزه گفت: اسرائیل روز پس از جنگ، کنترل امور غیرنظامی غزه را در دست نخواهد گرفت.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: کسانی که در غزه مسئولیت خواهند داشت، طرف های فلسطینی هستند، مشروط بر اینکه با اسرائیل دشمنی نداشته باشند و نتوانند علیه اسرائیل اقدام کنند.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هر گروه از فلسطینی ها غیر از حماس "می تواند گزینه ای باشد برای اینکه امور منطقه غزه را در روز بعد از پایان جنگ، مدیریت کند."

این وزیر اسرائیلی تصریح کرد: "تصویر دوره پس از جنگ غزه، شامل این است که حماس نوار غزه را کنترل نخواهد کرد و تهدیدی امنیتی برای شهروندان اسرائیل نخواهد بود." بر اساس این بیانیه، اسرائیل "آزادی فعالیت نظامی در نوار غزه " را برای خود حفظ خواهد کرد.

وی درباره اداره امور غیرنظامی در غزه بعد از پایان جنگ نیز گفت که اسرائیل "مسئول امور منطقه غزه نخواهد بود و پس از دستیابی به اهداف جنگ، حضور غیرنظامی اسرائیلی در غزه وجود نخواهد داشت".

طرح اسرائیل برای آینده غزه : حذف حماس / اداره امور غیرنظامی برعهده فلسطینی ها / کنترل نظامی در دست اسرائیل / بازسازی برعهده امریکا و مصر

گالانت درباره بازسازی غزه گفت: کمیته ای به رهبری آمریکا با مشارکت اروپایی ها و تعدادی از کشورهای منطقه از جمله مصر مسئولیت بازسازی غزه را بر عهده خواهد گرفت.

 وزیر دفاع اسرائیل افزود مصر در دوره غزه پس از جنگ "بازیگر اصلی" در این منطقه خواهد بود. همچنین اسرائیل تمامی کالاهایی که وارد غزه می شود را بازرسی می کند و دیگر مثل سابق، ورود کالا از مصر به غزه بدون نظارت اسرائیل نخواهد بود.

روز دوشنبه گذشته دو وزیر تندرو اسرائیل یعنی "ایتمار بن غفیر" وزیر امنیت ملی و "بتسالل اسموتریچ" وزیر دارایی، حمایت خود را از طرح "کوچ دادن فلسطینی ها" از نوار غزه اعلام کردند که انتقادهای آمریکایی، بین المللی و کشورهای عربی را برانگیخت.

براساس این طرح، اهالی منطقه غزه باید از منطقه به کشورهای دیگر منتقل شوند.

حماس در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه اظهارات رهبران رژیم صهیونیستی در مورد مهاجرت دادن جمعیت غزه "فقط خیال‌پردازی است که قابل اجرا نیست"، از جامعه جهانی خواست تا "برای مقابله با آنها مداخله کند".

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید