امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287374
۴۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

قاهوا: سفری به دنیای طعم و عطر قهوه عربی

قاهوا کلمه عربی برای قهوه است و به قهوه عربی اشاره دارد. معمولاً وقتی قهوه سفارش می دهید، قاهوا یا یک قهوه عربی می خواهید.

قاهوا مشابه قهوه ترک تهیه و سرو می شود، اما تفاوت های زیادی بین دو روش دم کردن آن وجود دارد.

سرو قهوه عربی جنبه مهمی از مهمان نوازی در جوامع عربی است و یک عمل سخاوتمند تشریفاتی محسوب می شود. به طور سنتی، قهوه در مقابل مهمانان آماده می شود.

قاهوا: سفری به دنیای طعم و عطر قهوه عربی

روش درست کردن قاهوا یا قهوه عربی

قاهوا به طور سنتی در یک قهوه جوش سنتی عربی به نام دله دم می شود. قهوه در دله ریخته و روی آتش گذاشته می شود. قهوه را حدود 20 دقیقه می جوشانند.می توان به قهوه ادویه هایی مانند هل، زعفران، میخک و گلاب نیز اضافه کرد.  بعد از آن قهوه را در فنجان های بدون دسته سرو می کنند.

سپس مخلوط قهوه به دله دیگری منتقل می شود که به طور خاص برای ریختن در فنجان استفاده می شود. سپس اجازه دهید قهوه حدود پنج دقیقه قبل از سرو استراحت کند.

هنگام ریختن قوه دله بالاتر از فنجال نگه داشته می شود. به طور سنتی سرور باید ایستاده باشد در حالی که مهمانان معمولاً روی زمین می‌نشینند. فرآیند ریختن قاهوا در فرهنگ خاورمیانه اهمیت ویژه‌ای دارد. صدای ریختن قهوه در فنجال نشانه آرامش مهمانان است.

قاهوا به طور سنتی با خرما، انجیر یا سایر میوه های خشک سرو می شود که در صورت تلخ بودن قاهوه می تواند به شیرین شدن آن کمک کند. عسل نیز می تواند اضافه شود.

قاهوا: سفری به دنیای طعم و عطر قهوه عربی

برای افرادی که دله ندارند، قهوه عربی را می توان در قابلمه روی اجاق نیز تهیه کرد. سپس قهوه باید قبل از ریختن در قوری یا وسیله دیگری فیلتر شود.

از دهه 1970 دله بر روی واحد پول عربی، به ویژه بر روی سکه درهم امارات متحده عربی چاپ شده است.

به طور معمول، دله یک قهوه جوش گرد است که در وسط مخروطی می شود. دسته نازک است تا بتوان به راحتی آن را برداشت و اغلب درب دارد تا قهوه را برای مدت طولانی تری داغ نگه دارد.

دله معمولاً از برنج یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود، اما دله های گران‌تر را می‌توان با روکش طلا یا حتی از طلا ساخت.

قاهوا: سفری به دنیای طعم و عطر قهوه عربی

جنبه اجتماعی قاهوا

در سال 2015، یونسکو قاهوا را به فهرست میراث جهانی فرهنگی ناملموس خود اضافه کرد. اما چرا این روش دم کردن از نظر فرهنگی در کشورهای عربی اهمیت دارد؟

مراسم قهوه نشانه میهمان نوازی برای مردم با طیفی از پیشینه های اجتماعی و اقتصادی در خاورمیانه است.

اگرچه یک شخص ممکن است چیز ارزشمندی برای ارائه به مهمانان خود نداشته باشد، هنوز هم می‌تواند قهوه سرو کند. این نشانه آن است که همچنان آنها به مهمانان خوش آمد می گویند.

در تعطیلات مذهبی اسلامی، از جمله عید و رمضان (به استثنای ساعات روزه‌داری)، تهیه و سرو قهوه می‌تواند جنبه اجتماعی مهمی از جشن‌ها باشد. قهوه عربی نیز در مناسبت های خاص مانند عروسی یا جشن تولد سرو می شود.

قاهوا: سفری به دنیای طعم و عطر قهوه عربی

معمولاً در کشورهای عربی دیده می شود که قهوه توسط دست فروشان خیابانی و در سایر مکان های عمومی سرو می شود. اکنون در مکان‌های مختلف از ادارات دولتی گرفته تا هتل‌های پنج ستاره و فرودگاه‌ها قاهوا ارائه می‌شود.

اما به ندرت می‌توان قاهوا را در کافی‌شاپ‌های خاورمیانه پیدا کرد، حتی اگر بیشتر مردم آن را در خانه تهیه کنند. مکان‌هایی به نام موهیلا (mohaila) وجود دارد که قهوه و چای عربی را به‌عنوان تکراری از مهمان‌نوازی در خانه سرو می‌کنند.

در کشورهای عربی، قاهوا بسیار بیشتر از یک روش دم کردن است. اهمیت سنتی قاهوا آن را به یکی از عناصر اصلی فرهنگ خاورمیانه تبدیل کرده است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید