امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288225
۱۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

نقش مکمل ها در افزایش طول عمر: کلیدی برای زندگی سالمتر

امروزه مصرف مکمل های غذایی طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. بسیاری تصور می‌کنند که با مصرف مکمل‌ها می‌توانند تمام کمبودها و نیازهای بدن خود را تأمین کنند و زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشند، ولی آیا این تصور درست است؟

نقش مکمل ها در افزایش طول عمر: کلیدی برای زندگی سالمتر

نقش مکمل‌ها در افزایش طول عمر

به‌گفته دکتر نیر بارزیلای (Nir Barzilai)، مدیر مؤسسه پیری در کالج پزشکی آلبرت اینشتین، مکمل‌ها قطعا تأثیر مثبتی دارند، البته بیشتر بر اقتصاد نه سلامت ما. بازار جهانی مکمل‌ها با ارزش تقریبی ۳۹میلیارد دلار از شرکت‌ها و کارگران زیادی پشتیبانی می‌کند، ولی اینکه آیا از سلامت ما نیز حمایت می‌کند یا نه سؤال مهمی است که پاسخ دادنش چندان آسان نیست.

بارزیلای و سایر متخصصان حوزه طول عمر می‌گویند مکمل‌هایی که برای داشتن زندگی طولانی و سالم انتخاب می‌کنیم برای همه یکسان نیستند و باید متناسب با هر فرد و زمان متفاوت باشند. دکتر آندریا مایر (Andrea Maier)، مدیر مرکز طول عمر سالم در دانشگاه ملی سنگاپور، نیز می‌گوید که مکمل‌ها باید بر اساس بیولوژی بدن فرد تعیین شوند.

طبق پژوهش‌های دکتر مایر، بسیاری از مکمل‌ها اثراتی مطابق با ادعاهای روی برچسب خود ندارند و واکنش هرکس به هر مکمل با دیگران کمی متفاوت است. گرچه او در کلینیک‌های خصوصی و دولتی در سنگاپور به برخی از بیمارانش مصرف مکمل‌ها را توصیه می‌کند، در تجویز آنها رویکردی بسیار شخصی و علمی دارد.

با افزایش سن توانایی بدن برای جذب مواد مغذی کاهش می‌یابد، پس مصرف عاقلانه و درست مکمل‌ها احتمالا سبب افزایش طول عمر بعضی از افراد می‌شود. در ادامه، ۵ مورد از پرطرف‌دارترین مکمل‌ها را معرفی می‌کنیم که از نظر علمی تأیید شده‌اند و اثرات آنها بر بدن را شرح می‌دهیم.

بهترین مکمل‌ها برای افزایش عمر

1. ویتامین D

بسیاری از متخصصان پیری و طول عمر، شامل ایمونولوژیست آنتونی فائوچی (Anthony Fauci) و هکر زیستی برایان جانسون (Bryan Johnson)، این مکمل را مصرف می‌کنند.

ویتامین D در تراکم استخوان‌ها و جذب کلسیم نقش دارد. ما بیشتر ویتامین D خود را از نور خورشید جذب می‌کنیم. بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند که مکمل ویتامین D را در فصل زمستان مصرف کنند که نور کمتر است. البته می‌توان ویتامین D را از رژیم غذایی شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون و همچنین شیر غنی‌شده و زرده تخم‌مرغ دریافت کرد.

برازیلای می‌گوید که گرچه مقدار ویتامین D او کم است، مکمل ویتامین D مصرف نمی‌کند. او معتقد است تنها مشکلی که ویتامین D به آن کمک می‌کند، پوکی استخوان است و می‌گوید بر اساس اسکن استخوان، استخوان‌هایی ضخیم دارد و فکر نمی‌کند که به مکمل ویتامین D نیازی داشته باشد.

گرچه مصرف مکمل ویتامین D بسیار رایج است، باید توجه داشته باشید که افرادی با سلامت استخوان کافی ممکن است به ویتامین D اضافی نیازی نداشته باشند.

2. روغن ماهی

روغن ماهی مکملی عالی برای سلامت قلب است که با داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ سبب بهبود کلسترول خون می‌شود. شواهدی نیز وجود دارد که روغن ماهی به‌علت خواص ضدالتهابی خود برای پیشگیری از تورم و درد آرتریت و بهبود آنها مفید است.

البته با مصرف گردو، ماهی سالمون یا ماهی تن نیز می‌توان مقدار زیادی امگا ۳ دریافت کرد. مصرف امگا ۳ موجود در ماهی و مغزها موجب دریافت مواد مغذی فراوان دیگری نیز می‌شود. مثلا مغزها منبعی عالی از فیبر، منیزیم و ویتامین ‌B6 هستند و ماهی سالمون نیز برای بهبود ذخیره ویتامین D و ویتامین B12 عالی است.

3. تقویت‌کننده‌های +NAD یا NAD+ boosters مانند NR

نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (+NAD) آنزیمی حیاتی است که به تولید انرژی در بدن، حفظ سلامت بافت‌ها، ترمیم DNA، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می‌کند.

نیکوتین آمید ریبوزید (NR) و نیکوتین آمید مونونوکلئوتید (NMN) پیش‌سازهایی هستند که با استفاده از آنها می‌توانیم +NAD بیشتری تولید کنیم و به مکمل‌های ضدپیری محبوبی تبدیل شده‌اند.

به‌گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، چون NMN به‌عنوان دارو در حال بررسی است، نمی‌توان آن را به‌عنوان مکمل غذایی به بازار عرضه کرد. بااین‌حال NR را می‌توان به‌صورت مکمل تهیه کرد. طبق بعضی از پژوهش‌ها، NR خواص ضدالتهابی خوبی دارد و ممکن است برای سلامت ما در دوران پیری مفید باشد.

4. فیستین (Fisetin)

این ترکیب شیمیایی در توت فرنگی، خرمالو، پیاز و سیب با رنگ روشن یافت می‌شود. فیستین ماده‌ای عالی برای مقابله با التهاب است که سبب پاک‌سازی سلول‌های مسن و سمی شود که با افزایش سن ایجاد می‌شوند.

پل رابینز (Paul Robbins)، محقق طول عمر، می‌گوید که هر دو هفته یک بار فیستین مصرف می‌کند و همیشه زانوی «صدادار» او پس از مصرف آن احساس بهتری پیدا می‌کند. سایر محققان پیری نیز بابت پتانسیل فیستین برای بهبود مشکلات مختلفی مانند آرتریت و آلزایمر بسیار هیجان‌زده‌اند. بااین‌حال بسیاری از متخصصان به مردم هشدار داده‌اند که بهتر است چند سال صبر کنند تا درباره فواید و خطرات مصرف فیستین در خانه اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

5. منیزیم

منیزیم ماده معدنی شگفت‌انگیزی است که برای سلامت عضلات، استخوان‌ها، اعصاب، فشار خون و سلول‌ها عالی است. دکتر پیتر آتیا (Peter Attia)، متخصص طول عمر، برای داشتن دوران پیری سالم هر روز چندین نوع مختلف از منیزیم را مصرف می‌کند. البته با داشتن رژیم غذایی گیاهی و سالمی مملو از حبوبات، موز، آووکادو، مغزها و سبزیجات برگ‌دار سبز مانند اسفناج نیز می‌توانید منیزیم زیادی دریافت کنید.

اهمیت رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی

متخصصان پیری درباره مکمل‌ها به هیچ توافقی نرسیده‌اند، ولی همه آنها موافق‌اند که رژیم غذایی سالم و سرشار از مغزها، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات برای افراد مسن بسیار مفید است. با وجود این هنوز هم بسیاری از مردم مکمل مصرف می‌کنند. مایر عقیده دارد که این مسئله تا حد زیادی برای کاهش اضطراب است، زیرا در شرایطی که هیچ داروی ضدپیری تأییدشده و هیچ مکمل توصیه‌شده‌ای برای جلوگیری از رایج‌ترین بیماری‌های مرتبط با سن و عوامل مرگ زودرس مانند سرطان و بیماری قلبی وجود ندارد، با خریدن یک قرص احساس می‌کنیم که می‌توانیم سلامتی خود را تضمین کنیم.

مایر هیچ مکملی مصرف نمی‌کند و می‌گوید که رژیم وگان سالم هرچه را نیاز دارد به بدن او می‌رساند. بارزیلای نیز فقط مکمل هوموسیستئین (homocysteine) مصرف می‌کند که حاوی فولیک اسید و ویتامین B یا چیزی شبیه آن است. او می‌گوید که مصرف این مکمل به‌علت عدم تعادل ژنتیکی خاصی در بدن اوست. به‌گفته او نباید هر ویتامینی را که دیگران توصیه می‌کنند، مصرف کنیم.

تأثیر مکمل‌ها بر سلامت ما پیچیده است و برای افراد مختلف یکسان نیست. البته اگر مکمل‌ها عاقلانه و درست مصرف شوند، به‌ویژه با توجه به کاهش توانایی جذب مواد مغذی با افزایش سن، می‌توانند طول عمر ما را افزایش دهند.

جمع‌بندی

با افزایش سن جذب مواد مغذی ضروری در بدن دشوار می‌شود و در این زمان مکمل‌ها به کار می‌آیند. نکته مهمی که باید بدانیم این است که مکمل‌ها در صورت استفاده درست و عاقلانه می‌توانند طول عمر ما را افزایش دهند و مصرف کورکورانه و بدون ارزیابی نیازهای خاص فردی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. به‌گفته متخصصان، نباید بدون آگاهی به نیازهای بدن خود از مکمل‌ها استفاده کنیم. درک نیازهای خود و مشاوره با متخصصان پیش از گنجاندن مکمل‌ها در برنامه روزانه بسیار مهم است. فراموش نکنید که بهبود سلامت و به‌زیستی رویکردی همه‌شمول و فراگیر ندارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید