امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288762
۳۱۵
۱
۰
نسخه چاپی

نکات حقوقی در معاملات خرید و فروش ملک

خرید و فروش ملک جزو موضوعاتی محسوب می‌شود که تاکنون افراد بسیاری را درگیر کلاهبرداری و مشکلات حقوقی کرده است چراکه در معاملات خرید و فروش ملک، نکات حقوقی بسیاری وجود دارد که اکثر افراد در مورد آن اطلاعاتی ندارند و ممکن است با انجام معاملات بدون اطلاعات کافی متحمل ضرر و زیان زیادی شوند. بسیاری از این دعاوی ملکی و مشکلات از بی‌دقتی در موضوعاتی حقوقی پیش می‌آید که با دقت به این نکات می‌توان معامله‌ای با خیال آسوده داشت. بهترین راه برای دریافت این نکات و آگاهی از آن‌ها مشورت با وکیل ملکی مشهد است زیرا این دسته از وکلا به خوبی با قوانین ملکی آشنا هستند و از زیر و بم انواع کلاهبرداری‌ها مطلع هستند.

نکات حقوقی در معاملات خرید و فروش ملک

بررسی مهم‌ترین نکات حقوقی در خرید و فروش ملک

خرید ملک نیز ماند تمام اقدامات قانونی و ثبتی دیگر نیازمند رعایت نکات حقوقی بسیاری است که توجه به این نکات باعث می‌شود تا کمتر دچار ضرر و زیان مالی شوید و در دام شیادان نیفتید. در ادامه برخی از نکات مهم حقوقی هنگام خرید ملک که بهترین وکیل کیفری مشهد در اختیارمان قرار داده را برای شما شرح می‌دهیم.

اطمینان از مالکیت فروشنده بر ملک

مهم‌ترین نکته در زمان خرید یک ملک، احراز هویت فروشنده و همچنین احراز مالکیت او بر ملک مورد نظر است. فروشنده باید مالک قانونی ملکی که قصد فروش آن را دارد باشد یا از سوی مالک اصلی ملک، دارای وکالت‌نامه رسمی باشد. در صورتی که ملک متعلق به چند نفر باشد و اصطلاحا مال مورد معامله بین چند نفر مشاع باشد، در این صورت یا باید همه مالکین در هنگام فروش حاضر بوده و رضایت خود را اعلام کنند و یا یک نفر از سوی بقیه مالکان، وکالت در فروش داشته باشد که در این صورت وکالت‌نامه باید به صورت رسمی و در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد و به صراحت به وکیل اجازه فروش ملک را داده باشد. همچنین علاوه بر تصریح به وکالت در فروش، وکیل باید وکالت در دریافت قیمت ملک را نیز داشته باشد. علیرضا قدیری وکیل در مشهد می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند علاوه بر این چنانچه به دنبال وکیل خانواده در مشهد هستید، می‌توانید از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های علیرضا قدیری نهایت استفاده را ببرید.

موسسه حقوقی علیرضا قدیری هر آنچه در زمینه‌های پرکاربرد همچون خانواده به آن نیاز داشته باشید را به شما معرفی خواهد کرد و شما می‌توانید با اطمینان کامل به عنوان یک وکیل طلاق در مشهد به ایشان اعتماد کنید.

بازدید حضوری از ملک

بهتر است اگر قصد خرید ملکی را دارید پیش از خرید یا اجاره آن، به محل ملک مورد نظر رفته و از همسایه‌ها، اهالی یا هر فرد دیگری، تحقیقات میدانی به عمل آورید. متاسفانه برخی از آژانس‌های املاک به دلیل جوش خوردن معامله و دستیابی به سود خود، از بیان معایب ملک خودداری می‌کنند. این در حالیست که همسایه‌ها از مشکلات حقوقی و حرف و حدیث‌های پشت سر ملک، آگاهی داشتند. همچنین شما باید به عنوان خریدار به طور دقیق از ملک مورد نظر بازدید کرده و نسبت به شرایط قرارگیری، راه‌های دسترسی، املاک معارض یا دارای دید و اوصاف ظاهری ملک کسب اطلاعات کنید. در خصوص آپارتمان‌ها وضعیت دسترسی راه‌های مشاعی ساختمان، شرایط استفاده از پارکینگ، حیاط یا پشت بام نیز باید به دقت بررسی شود تا بعد از خرید ملک مشکلی ایجاد نشود.

آزاد بودن سند ملک در هنگام خرید

 توجه داشته باشید ملکی که به فروش می‌رسد نباید در رهن یا وثیقه شخص یا نهادی باشد و سند ملک باید آزاد باشد. اگر ملکی در وثیقه یا رهن باشد، در سند مالکیت ملک ذکر می‌شود، بنابراین در هنگام خرید ملک حتما باید به آزاد بودن سند توجه کرد. اگر ملک در رهن بانک یا شخص دیگری باشد، در این شرایط فروش ملک دارای اشکال بوده و انتقال مالکیت نیز تنها با رضایت رهن‌گیرنده امکان‌پذیر است.  بنابراین بهتر است قبل از انجام تمامی معاملات خرید ملک های مسکونی، تجاری، اداری و… از صحت سند مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید  به سایت ssaa.ir مراجعه کرده و با انتخاب گزینه “تصدیق اصالت سند مالکیت” از صحت مشخصات سند مورد معامله مطمئن شوید. همچنین می‌توانید وارد سامانه ثبت من به آدرس my.ssaa.irشوید تا اطلاعات مورد نظر شما را در اختیارتان قرار بگیرد. در وهله آخر هم می‌توانید در صورت تمایل به صورت حضوری از طریق اداره ثبت اسناد و املاک استعلام سند مورد نظر خود را بگیرید. 

نکات حقوقی مهم در مورد خرید ملک

یکی از مهم‌ترین نکات حقوقی در خرید آپارتمان، نکاتی است که باید هنگام تنظیم مبایعه نامه خرید ملک، در دفتر املاک به آن توجه داشته باشید. نکات مهم مربوط به تنظیم مبایعه‌نامه شامل موارد زیر می‌شود:

  • 1- چک کردن مدارک هویتی مالک، جهت تطبیق اطلاعات آن، با اطلاعات مندرج در سند رسمی ملک یا قولنامه ملک.
  • 2- قید کردن مشخصات متعاملین و آدرس آن‌ها، به صورت صحیح و دقیق، در مبایعه‌نامه.
  • 3- قید کردن دقیق موضوع مورد معامله و مشخصات آن، همچنین، متعلقات خانه که شامل پارکینگ، انباری، انشعابات آب و برق و خط تلفن است.
  • 4- قید کردن مبلغ قابل پرداخت، جهت خرید خانه، مبلغ پرداخت شده، نحوه پرداخت و زمان بستن قرارداد.
  • 5- قید کردن تاریخ مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، جهت انتقال سند و تعیین خسارت عدم حضور در موعد مقرر.

نکات حقوقی در معاملات خرید و فروش ملک

اساسی‌ترین نکات حقوقی در مورد فروش ملک

فرایند فروش ملک شامل بررسی وضعیت و ارزش ملک، تعیین قیمت، تهیه مدارک مربوطه، تبلیغات و مذاکره با خریدار و در نهایت انجام معامله است یکی از مراحل مهم فروش خانه تنظیم قرارداد ملک است. برای تنظیم قرارداد فروش ملک، ابتدا باید اطلاعات مربوط به فروشنده، خریدار و ملک مورد نظر، جمع آوری شود. سپس با استفاده از یک الگوی قرارداد فروش ملک یا با کمک یک وکیل خبره، قرارداد تنظیم شود.  با تنظیم قرارداد فروش ملک، شما می توانید برای خود و خریدارتان، اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف به تعهدات خود عمل می کنند. اطلاعات مورد نیاز برای تنظیم قرارداد شامل مواردی همچون مشخصات فروشنده، مشخصات خریدار، مشخصات ملک ( همچون  نوع ملک، آدرس، مساحت و شماره سند مالکیت آن)، قیمت و شرایط پرداخت و شرایط و مقررات می‌شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید