امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288215
۲۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

پلاسماتراپی واژن: راه حلی مناسب برای درمان علائم ناراحتی در واژن

پلاسماتراپی واژن یک روش درمانی غیرتهاجمی و غیرجراحی است با دستگاه پلاسما برای جوانسازی، کلاژن سازی، تقویت عضلات واژن، بهبود ظاهری و رفع شلی و افتادگی اندام تناسلی در زنان بعد زایمان و بارداری یا افزایش سن، رفع عفونت و التهاب واژنی، خشکی و آتروفی واژن و درمان زگیل تناسلی و بی اختیاری ادراری استفاده می‌شود.

پلاسماتراپی واژن: راه حلی مناسب برای درمان علائم ناراحتی در واژن

پلاسماتراپی واژن چیست؟

پلاسماتراپی واژینال تکنیک درمانی جدیدی در دنیای پزشکی و زیبایی است که با تحریک کلاژن سازی و سلول‌های پوستی در ناحیه واژن به جوانسازی این ناحیه کمک می‌کند. پلاسماتراپی واژن با دستگاه پلاسماجت می‌تواند شل شدگی یا افتادگی پوست این ناحیه ناشی از افزایش سن یا زایمان را برطرف کند.

دستگاه پلاسماجت با گرما و حرارتی که به سطح پوست ناحیه تناسلی خانم‌ها وارد کرده باعث تحریک سلول‌های پوستی بافت زیرین و افزایش کلاژن سازی می‌شود. درنتیجه شاهد افزایش شادابی، رطوبت و جوانی نواحی تناسلی خواهید بود. علاوه بر جوانسازی واژن از پلاسماتراپی واژینال برای درمان عوارضی مانند عفونت یا آتروفی واژن هم استفاده می‌کنند.

کاربرد پلاسماتراپی واژن

پلاسماتراپی واژن برای بهبود، تقویت سلامت و جوانسازی واژن و نواحی تناسلی مجاور آن استفاده می‌شود. این روش درمانی-زیبایی می‌تواند در موارد زیر مفید باشد:

• درمان آتروفی واژن: نازک و حساس شدن واژن و دیواره آن را آتروفی واژن می‌گویند که باعث سوزش اندام تناسلی، درد حین رابطه جنسی، و عفونت واژن می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پلاسماتراپی واژینال درمان این عارضه است.

• درمان بی اختیاری ادرار: بیشتر خانم‌ها به‌خاطر زایمان یا گاهی در اثر افزایش سن دچار شل شدن عضلات این ناحیه و عارضه بی اختیاری ادرار می‌شوند. پلاسماتراپی با کلاژن سازی و ضخیم‌تر کردن مجرای ادرار به تقویت عضلات واژن کمک کرده و با افزایش کنترل خروج ادرار، بی اختیاری ادراری زنان را برطرف می‌کند.

• درمان عفونت واژینال: خانم‌هایی که از عفونت مکرر تناسلی و بوی بد واژن رنج می‌برند می‌توانند با این روش درمانی- زیبایی مشکل خود را برطرف کنند. دستگاه پلاسماجت با استفاده از گاز اوزون می‌تواند میکروب‌ و باکتری‌های عفونت‌زا در ناحیه تناسلی را از بین ببرد.

• درمان زگیل تناسلی: خانم‌های مبتلا به ویروس HPV می‌توانند از پلاسماتراپی واژن برای درمان زگیل تناسلی کمک بگیرند.

• تغییر ظاهری، کوچک سازی واژن و تقویت و سفت کردن عضلات واژینال: به‌خاطر زایمان، روند پیری و تغییرات هورمونی دچار افتادگی یا شل شدگی شده‌اند و باعث کاهش حس لذت جنسی و عدم راحتی زنان در زمان رابطه جنسی می‌شوند.

1. پلاسما تراپی زخم دهانه رحم

پلاسماتراپی زخم دهانه رحم یک روش درمانی برای بهبود و ترمیم زخم‌های دهانه رحم است. در مواردی که عفونت‌های ناحیه تناسلی و زخم دهانه رحم با روش‌های درمانی دیگر برطرف نمی‌شوند می‌توان از پلاسماجت تراپی استفاده کرد. درواقع پلاسماتراپی زخم دهانه رحم باعث از بین بردن علائم زخم دهانه رحم، عفونت و ضدعفونی کردن واژن می‌شود. در صورت نیاز و جهت بررسی میزان پیشرفت زخم دهانه رحم ممکن است پزشک آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی را پیش از پلاسماتراپی زخم دهانه رحم تجویز کند.

2. پلاسماتراپی واژن برای درمان واژینیت

التهاب واژن یا واژینیت همان عفونت واژینال است که به‌خاطر باکتری کلامیدیا یا تریکومونا ایجاد می‌شود. این روش غیرتهاجمی و غیرجراحی علاوه بر جوانسازی و تقویت عضلات ناحیه تناسلی بانوان می‌تواند عفونت‌ها و عوارض ناشی از واژینیت را برطرف کند و برای درمان واژینوز باکتریال کاربرد دارد.

در مواردی که مصرف داروهای ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی، مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌ و شیاف‌، یا تغییر در عادات بهداشتی مانند استفاده از صابون‌های ملایم و ضدعفونی کننده‌های خاص برای درمان التهاب واژن اثرگذار نباشند می‌توان از پلاسماتراپی عفونت واژن برای درمان واژینیت استفاده کرد.

به هر حال، در صورتی که تمایل به استفاده از پلاسما تراپی واژینال برای درمان واژینیت دارید، بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا با ارزیابی شرایط شما تصمیم بگیرد که آیا پلاسماتراپی واژن مناسب است یا خیر.

3. پلاسماتراپی برای درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، یا هرپس تناسلی، یک عفونت ویروسی است که به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس انتقال می‌یابد. پلاسماتراپی روش غیرتهاجمی است که بدون بیهوشی با استفاده از دستگاه پلاسماجت می‌تواند زگیل‌های تناسلی را از بین ببرد و اثر اسکاری روی پوست باقی نگذارد (زگیل تناسلی بعد چند وقت نمایان میشود؟).

4. پلاسما برای عفونت واژن

پلاسماتراپی عفونت واژن روش متداولی برای درمان و از بین بردن انواع عفونت واژن در زنان است. خانم‌هایی که از بوی بد واژن یا عفونت آن رنج می‌برند با کمک پلاسما تراپی، داروهای ضد قارچی، ضد باکتریایی یا ضد ویروسی می‌توانند میکروب‌ها و عفونت واژینال را برطرف کنند.

5. پلاسماتراپی برای جوانسازی واژن

بارداری و زایمان، افزایش سن و یائسگی و تغییرات هورمونی باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست ناحیه تناسلی در خانم‌ها و کاهش کلاژن سازی می‌شوند. پایین آمدن میزان هورمون استروژن هم شلی و افتادگی واژن، خارش، عفونت، سوزش و خشکی واژینال را به‌دنبال دارد.

یکی از بهترین روش‌های جوان سازی واژن پلاسماتراپی است که با کمک گاز اوزون و جریان الکتریسیته باعث افزایش سلول‌های جدید و بهبود عملکرد بافت‌های واژنی، و بهبود و جوانسازی واژن می‌شود. درواقع این گاز با حرارت زیاد به تحریک ساخت کلاژن‌ها کمک کرده و باعث جوان‌تر و سفید شدن ناحیه تناسلی خانم‌ها می‌شود.

6. پلاسما تراپی واژینال برای ارگاسم و افزایش میل جنسی

این تکنیک علاوه بر تقویت عضلات واژن باعث آبرسانی شده و با افزایش زیبایی واژن اعتماد بنفس از دست رفته در خانم‌ها نسبت به ناحیه تناسلی را بازمی‌گرداند و باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی می‌شود. بهتر شدن کیفیت رابطه جنسی هم تاثیر مستقیمی روی ارگاسم و افزایش میل جنسی دارد.

پلاسماتراپی واژن برای چه کسانی خوب است؟

خانم‌هایی که به‌خاطر افزایش سن، بارداری و زایمان یا یائسگی دچار خشکی، افتادگی یا پیری واژن شدند، یا از التهاب یا واژینیت رنج می‌برند، زگیل تناسلی دارند، یا حین رابطه جنسی درد و سوزش دارند، یا بانوانی که به بی اختیاری ادراری مبتلا هستند کاندیدای مناسبی برای پلاسما تراپی واژن به‌شمار می‌آیند.

به‌علاوه اینکه نباید بیماری مزمن مانند دیابت، صرع، بیماری عفونی فعال، بیماری‌های خودایمنی یا مشکلات هورمونی و غدد داشته باشند تا بتوانند این روش را انجام دهند. از این روش برای درمان بهبود آتروفی واژن هم استفاده می‌کنند.

چه کسانی نباید پلاسماتراپی واژن را انجام دهند؟

درست است که پلاسما تراپی واژینال روش نسبتا ایمنی است که برای تقویت و بهبود ظاهری واژن، رفع عفونت واژینال و بهبود قوای جنسی انجام می‌شود اما لزوما نمی‌تواند روش مناسبی برای همه باشد. پلاسماتراپی واژن برای افرادی با شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

• اگر باردار هستید یا به‌ تازگی زایمان کرده باشید به‌خاطر تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در واژن بهتر است پلاسماتراپی را به تعویق بیندازید.

• اگر در حال حاضر به عفونت واژنی مبتلا هستید، بهتر است تا زمانی که عفونت بهبود یابد پلاسما تراپی واژینال را به تعویق بیاندازید.

• افرادی که سابقه سرطان به خصوص سرطان واژن، رحم یا سینه دارند به‌خاطر احتمال ایجاد تغییرات غیرطبیعی در بافت‌های واژنی و ریسک‌های مرتبط با پلاسماتراپی واژن کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند.

• اگر از خونریزی مزمن و یا اختلال خونریزی رنج می‌برید، کاندیدای مناسبی برای پلاسما تراپی واژینال نیستید.

• افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن

• مصرف داروهای خاص

مزایای پلاسماتراپی واژن

پلاسماتراپی واژن، یک روش ترمیمی غیرجراحی است که مزایا و فواید زیر را به همراه دارد:

• جوانسازی و کلاژن سازی در ناحیه تناسلی خانم‌ها که باعث شادابی و طراوت این ناحیه می‌شود.

• آبرسانی واژن

• عدم محدودیت سنی

• بهبود رابطه جنسی و ارگاسم

• عدم نیاز به برش، جراحی و بیهوشی عمومی

• سفید کردن واژن

• رفع عفونت‌های واژینال

• درمان بی اختیاری ادرار، واژینیت و زگیل تناسلی

• دوران نقاهت کوتاه با حداقل عوارض

روش انجام پلاسماتراپی واژن

روش انجام پلاسماتراپی واژن به صورت زیر است، اما باید دقت کنید که این کار تنها توسط پزشک متخصص انجام شود تا عوارض خطرناکی ایجاد نکند.

دستگاه پلاسما یک لوله شیشه‌ای است که باید داخل واژن بیمار قرار بگیرد. دستگاه با کمک جریان الکتریسیته، پلاسما تولید می‌کند که در اثر تماس با مخاط داخلی واژن، گاز دی اکسید کربن تولید می‌شود.

این گاز خاصیت استریل و ضدعفونی دارد و برای درمان عفونت‌های واژینال به‌کار می‌رود. به‌علاوه اینکه، گاز دی اکسید کربنی که در فرایند پلاسماتراپی واژن تولید شده میزان کلاژن سازی در بافت ناحیه تناسلی و واژن را بیشتر می‌کند و باعث سفیدی، جوانسازی، افزایش طراوت و شادابی و تقویت عضلات این ناحیه می‌شود.

پلاسماتراپی واژن: راه حلی مناسب برای درمان علائم ناراحتی در واژن

چند جلسه پلاسما تراپی واژن لازم است؟

تعداد جلسات و زمانبندی آنها بستگی به وضعیت و نیازهای بیمار دارد و توسط پزشک تعیین می‌شود. عوامل موثر تعیین کننده تعداد جلسات لازم برای پلاسما تراپی واژینال عبارتند از وضعیت واژنی فرد، شدت مشکلات، پاسخ به درمان، و توصیه پزشک.

همچنین، نوع پروتکل درمانی که پزشک انتخاب می‌کند و تجربه و تخصص او نیز می‌تواند تعداد جلسات را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی هر بیمار حدود ۳ تا ۵ جلسه درمانی لازم دارد تا نتیجه درمان محسوس شود.

بیشتر زنان تنها به یک یا دو جلسه درمان نیاز دارند و نتیجه هم به طور میانگین تا یک سال و نیم باقی می‌ماند. معمولا توصیه می‌شود ۳ تا ۴ جلسه پلاسماتراپی واژن در فاصله زمانی ۴ تا ۶ هفته انجام شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است نیاز به جلسات بیشتری باشد. پس از سری اول جلسات، پزشک نتایج را ارزیابی و تعداد جلسات را تعیین می‌کند.

پلاسما تراپی واژینال چقدر طول میکشد؟

این فرایند به طور عمومی به عنوان یک روش درمانی غیرجراحی و سریع شناخته می‌شود که در مطب پزشک یا مرکز درمانی انجام ‌شده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. مدت زمان انجام پلاسماتراپی واژینال حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و در طول این مدت دستگاه پلاسما داخل واژن قرار دارد.

ماندگاری پلاسماتراپی واژن

ماندگاری پلاسما تراپی واژینال، یعنی مدت زمانی که اثرات درمانی آن در واژن حفظ می‌شود به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله وضعیت اولیه واژن، شدت مشکلات واژنی، واکنش بدن به درمان، تکنیک درمانی استفاده شده، و سلامت عمومی بیمار. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اثرات درمانی پلاسماتراپی واژن به مدت ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار خواهد بود. با این حال، بعضی از افراد ممکن است نیاز به جلسات تکراری بیشتری داشته باشند تا از نتایج بهتری بهره‌مند شوند.

آمادگی و مراقبت قبل از پلاسماتراپی واژن

برای اینکه نتیجه بهتری از این روش بگیرید بهتر است اقدامات مراقبت قبل از پلاسماتراپی واژن را انجام دید:

• مشاوره با پزشک متخصص زنان و متخصص پوست برای اینکه مطمئن شوید کاندیدای مناسبی برای این روش هستید.

• مصرف داروهای خاص با تجویز پزشک جهت آمادگی یا قطع داروهایی که ممکن است با اثر پلاسما تداخل داشته باشند.

• بهتر است روز انجام پلاسماتراپی واژینال از هیچ محصول آرایشی یا بهداشتی در این ناحیه استفاده نکنید.

• مثانه را به طور کامل خالی کنید.

• لباس زیر راحت و گشاد بپوشید.

مراقبت های بعد از پلاسماتراپی واژن

برای حفظ نتایج درمان و بهبود بهتر باید مراقبت‌های بعد از پلاسما تراپی واژن را جدی بگیرید:

• نیازی به پانسمان نیست و جریان هوا باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

• پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی در دوره نقاهت

• اجتناب از استخر و وان حمام، و آب داغ تا زمان بهبودی

• به هیچ وجه به محل پلاسماتراپی دست نزنید و پوست اضافی را جدا نکنید.

• تا ۳ هفته بعد پلاسماتراپی رابطه جنسی نداشته باشید.

• تا ۲۴ ساعت بعد انجام این روش ناحیه تناسلی را نشویید.

• پس از جلسه درمان، توصیه می‌شود روند بهبودی خود را با پزشک خود پیگیری کنید.

عوارض پلاسماتراپی واژن

روشی نسبتا امن که عوارض جدی ندارد اما در برخی ممکن است باعث بروز عوارض زیر شود:

• التهاب موضعی مانند خارش، سوزش، قرمزی و تورم

• خونریزی ملایم

• عوارضی مانند حساسیت پوستی، خارش مزمن و تحریک واژن

• درد یا سوزش حین رابطه جنسی

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید