امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279417
۸۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

چسب کنترل بارداری چیست و چگونه استفاده می شود؟

چسب کنترل بارداری

چسب کنترل بارداری چیست؟

چسب ضدبارداری یک تکه نازک، بژ، مربعی 1¾ اینچی (4½ سانتی متر) است که به پوست می چسبد. هورمون ها را از طریق پوست در جریان خون ترشح می کند تا از بارداری جلوگیری کند. هورمون ها مواد شیمیایی هستند که عملکرد اندام های بدن را کنترل می کنند.

چسب کنترل چگونه کار می کند؟

ترکیب هورمون های پروژسترون و استروژن در چسب مانع از تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در طول سیکل قاعدگی) می شود. اگر تخمک آزاد نشود، زن نمی تواند باردار شود، زیرا چیزی برای بارور کردن اسپرم وجود ندارد.

هورمون های موجود در چسب همچنین مخاط تولید شده در دهانه رحم را غلیظ می کند و ورود اسپرم و رسیدن به تخمک هایی که ممکن است آزاد شده باشد را دشوار می کند. این هورمون ها گاهی اوقات می توانند پوشش داخلی رحم را نیز تحت تأثیر قرار دهند به طوری که اگر تخمک بارور شود، به سختی به دیواره رحم متصل می شود.

مانند سایر روش های پیشگیری از بارداری که از هورمون ها استفاده می کنند، مانند قرص های ضد بارداری یا حلقه های ضد بارداری، استفاده از چسب ضد بارداری بر اساس چرخه ماهانه قاعدگی زنان است. زنان باید چسب را در اولین روز سیکل قاعدگی خود قرار دهند. آن ها هفته ای یک بار و به مدت 3 هفته متوالی باید چسب روی پوست خود را عوض کنند. (پچ باید روی یکی از این چهار ناحیه اعمال شود: شکم، باسن، قسمت بیرونی بازو یا بالاتنه - به جز سینه ها.) در هفته چهارم، هیچ چسبی استفاده نمی شود و باید در این مدت پریود شروع شود.

مهم است که هر هفته یک چسب جدید را در همان روز اعمال کنید تا مطمئن شوید که به طور موثر کار می کند. برای مثال، کسی که اولین چسب خود را در روز دوشنبه اعمال می کند، باید همیشه وصله ها را در روز دوشنبه اعمال کند.

وقتی زمان تعویض چسب فرا رسید، قبل از اعمال چسب جدید، ابتدا وصله قدیمی را بردارید. چسب جدید را روی ناحیه ای متفاوت از پچ قدیمی (اما همچنان در یکی از چهار ناحیه توصیه شده) قرار دهید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید. چسب را روی پوستی که قرمز، تحریک شده یا بریده شده است نمالید.

برای 7 روز اول استفاده از چسب، از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

اگر فراموش کردید که چسب جدید را در روز مناسب اعمال کنید، یا اگر چسب شل شد و افتاد، دستورالعمل‌های موجود در بسته را بخوانید یا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است لازم باشد از یک روش پشتیبان پیشگیری از بارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید یا برای مدتی رابطه جنسی را متوقف کنید تا از بارداری محافظت کنید. همچنین، اگر به هر دلیلی استفاده از چسب را متوقف کنید، باید از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید، معمولاً پس از 24 ساعت پس از برداشتن آخرین چسب.

انجام فعالیت های منظم مانند شنا و ورزش در حین استفاده چسب اشکالی ندارد. همچنین می تواند در حمام یا حمام خیس شود. تا زمانی که هفته تمام نشده چسب را برندارید (کشیدن وصله برای تغییر موقعیت یا حرکت دادن آن ممکن است باعث شود مقداری چسبندگی خود را از دست داده و به راحتی از بین برود). اگر چسب به خوبی نچسبید، یک وصله جایگزین اعمال کنید. سعی نکنید چسب را تزئین کنید، اندازه یک وصله را با کوتاه کردن آن تغییر دهید، یا سعی نکنید آن را با چسب وصل کنید. اگر چسب افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

این چسب را نباید روی آرایش، کرم، لوسیون، پودر یا سایر محصولات پوستی قرار دهید زیرا ممکن است از چسبیدن خوب آن جلوگیری کنند. (محصولات پوستی همچنین ممکن است بر نحوه جذب هورمون ها توسط پوست تأثیر بگذارند.)

وقتی چسب را جدا کردید، آن را از وسط تا کنید و دو طرف چسبنده آن رو به روی هم قرار دهید (برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به سایر وسایل داخل سطل زباله و رفتن به خاک) و دور بیندازید (آن را داخل توالت نریزید).

چسب ضد بارداری چقدر خوب کار می کند؟

مطالعات مداوم نشان می دهد که چسب ضد بارداری به اندازه قرص های ضد بارداری موثر است. این بدان معناست که از هر 100 زوج، 9 زوج در سال اول استفاده، حاملگی ناخواسته خواهند داشت. البته احتمال باردار شدن بستگی به این دارد که از چسب درست استفاده کنید یا خیر. به تعویق انداختن یا از دست دادن یک برنامه هفتگی یا برداشتن زودهنگام چسب اثر آن را کاهش می دهد و شانس بارداری را افزایش می دهد.

برای دخترانی که بیش از ۹۰ کیلوگرم وزن دارند، چسب ضد بارداری ممکن است در پیشگیری از بارداری مؤثر نباشد.

به طور کلی، اینکه هر نوع روش پیشگیری از بارداری چقدر خوب عمل می کند به چیزهای زیادی بستگی دارد. اینها شامل این است که آیا فرد دارای شرایط سلامتی است یا از داروهایی استفاده می کند که ممکن است با چسب تداخل داشته باشد. اینکه چسب چقدر در پیشگیری از بارداری موثر است به این بستگی دارد که آیا روش انتخابی مناسب است یا خیر - و اینکه آیا فرد همیشه استفاده صحیح از آن را به خاطر می آورد یا خیر.

آیا چسب کنترل بارداری به پیشگیری از بیماری های مقاربتی کمک می کند؟

چسب ضد بارداری در برابر بیماری های مقاربتی (STD) محافظت نمی کند. زوج هایی که رابطه جنسی دارند باید همیشه از کاندوم همراه با چسب ضد بارداری برای محافظت در برابر بیماری های مقاربتی استفاده کنند.

پرهیز (تصمیم به عدم داشتن رابطه جنسی یا هرگونه صمیمیت با دستگاه تناسلی) تنها روشی است که همیشه از بارداری و بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند.

آیا در استفاده از چسب کنترل بارداری مشکلی وجود دارد؟

چسب ضد بارداری یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از بارداری است. اکثر افرادی که از چسب استفاده می کنند هیچ عارضه جانبی ندارند. کشیدن سیگار در حین استفاده از چسب می تواند خطر عوارض جانبی خاصی را افزایش دهد، به همین دلیل است که متخصصان بهداشت به کسانی که از چسب استفاده می کنند توصیه می کنند سیگار نکشند.

عوارض جانبی که ممکن است با چسب اتفاق بیفتد مشابه عوارض قرص ضد بارداری است. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی قاعدگی نامنظم

• حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و حساسیت سینه

• تغییرات خلق و خوی

• لخته شدن خون (در افراد زیر 35 سال که سیگار نمی‌کشند نادر است، اما ممکن است خطر بیشتری با پچ نسبت به قرص وجود داشته باشد)

سایر عوارض جانبی احتمالی که در کاربران پچ مشاهده می شود عبارتند از:

• واکنش های پوستی در محل استفاده از چسب

• مشکلات استفاده از لنزهای تماسی - تغییر در بینایی یا ناتوانی در استفاده از لنز

• گرفتگی های قاعدگی

بسیاری از این عوارض جانبی خفیف هستند و پس از 2 یا 3 ماه از بین می روند.

چسب کنترل بارداری برای چه کسانی مناسب است؟

چسب ضد بارداری ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشد که از نظر جنسی فعال هستند، وزنشان کمتر از 90 کیلوگرم است، و یادآوری مصرف روزانه یک قرص برای آنها سخت است یا در بلعیدن قرص ها مشکل دارد.

در برخی موارد، شرایط پزشکی یا سایر شرایط، استفاده از چسب را کمتر موثر یا خطرناک تر می کند. به عنوان مثال، برای افرادی که لخته های خون، فشار خون شدید، برخی سرطان ها، انواع خاصی از سردردهای میگرنی یا دیابت با مشکلات خاصی داشته اند، توصیه نمی شود. هر کسی که خونریزی واژینال غیرقابل توضیح دارد (خونریزی که در دوره قاعدگی آنها نیست) یا فکر می‌کنند ممکن است باردار باشند، باید با پزشک خود صحبت کنند، استفاده از چسب را قطع کنند و در این مدت از روش دیگری از کنترل بارداری استفاده کنند.

چسب کنترل بارداری کجا موجود است؟

یک پزشک یا یک پرستار باید پچ را تجویز کند. آنها درباره سلامتی و سابقه پزشکی خانوادگی شما سؤالاتی می پرسند، و همچنین ممکن است معاینه ای از جمله بررسی فشار خون و احتمالاً معاینه لگن انجام دهند. در صورت توصیه چسب، پزشک نسخه ای می نویسد و دستورالعمل هایی را در مورد نحوه استفاده از آن به شما می دهد.

ممکن است از کسانی که شروع به استفاده از چسب می کنند خواسته شود تا ظرف چند ماه برای اندازه گیری فشار خون مراجعه کنند و مطمئن شوند که مشکلی وجود ندارد. پس از آن، پزشک ممکن است معاینات روتین را یک یا دو بار در سال یا در صورت نیاز توصیه کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید