امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279155
۱۰۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم شما می شود؟

حلقه های سیاه زیر چشم

حلقه های سیاه زیر چشم

سیاهی زیر چشم در مردان و زنان شایع است. دایره‌های تیره که اغلب با باد همراه هستند، می‌توانند شما را بزرگ‌تر از آنچه هستید نشان دهند. بدتر از همه، خلاص شدن از شر آنها ممکن است دشوار باشد.

اگر چه آنها می توانند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند، حلقه های سیاه در افرادی که:

  • سالخورده هستند
  • دارای استعداد ژنتیکی برای این بیماری (هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم)
  • از گروه‌های قومی غیرسفید پوست هستند (رنگ‌های تیره‌تر بیشتر مستعد پرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند)

در حالی که خستگی ممکن است منطقی ترین توضیح برای این وضعیت به نظر برسد، اما تعدادی از عوامل می توانند به سیاهی زیر چشم کمک کنند. در بیشتر موارد، آنها جای نگرانی ندارند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

چه چیزی باعث سیاهی دور چشم می شود؟

تعدادی از عوامل موثر برای سیاهی دور چشم وجود دارد. برخی از علل شایع عبارتند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی مفرط، یا فقط بیدار ماندن چند ساعت قبل از خواب معمولی می تواند باعث ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم شود. کم خوابی می تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود و بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست شما نمایان شوند.

کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشم‌های شما شود و باعث شود که چشم‌ها پف کرده به نظر برسند. در نتیجه، حلقه های تیره ای که می بینید ممکن است در واقع سایه هایی باشند که توسط پلک های پف کرده شما ایجاد می شود.

سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل رایج سیاهی زیر چشم است. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود. شما همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می دهید. همانطور که این اتفاق می افتد، رگ های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر نمایان می شود و باعث تیره شدن ناحیه زیر چشم می شود.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر می تواند فشار قابل توجهی به چشمان شما وارد کند. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند محرک سیاهی دور چشم باشد. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین ها را در پاسخ به باکتری های مضر آزاد می کند. به غیر از ایجاد علائم ناراحت کننده - از جمله خارش، قرمزی، و پف چشم ها - هیستامین ها همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی می شوند و در زیر پوست شما قابل مشاهده تر می شوند.

آلرژی همچنین می تواند میل شما را برای مالش و خاراندن پوست خارش دور چشم افزایش دهد. این اقدامات می تواند علائم شما را بدتر کند و باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود. این می تواند باعث ایجاد سایه های تیره زیر چشمان شما شود.

کم آبی بدن

کم آبی یکی از دلایل رایج سیاهی زیر چشم است. هنگامی که بدن شما مقدار مناسب آب دریافت نمی کند، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می کند و چشمان شما گود افتاده به نظر می رسد. این به دلیل نزدیکی آنها به استخوان زیرین است

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند باعث شود بدن شما ملانین اضافی تولید کند، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تامین می کند. آفتاب بیش از حد - به ویژه برای چشمان شما - می تواند باعث تیره شدن رنگدانه در پوست اطراف شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز در ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم شما نقش دارد. این می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل دوران کودکی دیده می شود و ممکن است با افزایش سن بدتر شود یا به آرامی ناپدید شود. تمایل به سایر شرایط پزشکی - مانند بیماری تیروئید - نیز می تواند منجر به سیاهی زیر چشم شود.

درمان سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم

درمان های خانگی

درمان سیاهی دور چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. با این حال، برخی از درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی از روش های رایج تر عبارتند از:

از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی گشاد شده کمک کند. این می تواند ظاهر پف کردگی را کاهش دهد و به از بین بردن حلقه های سیاه کمک کند. چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و روی چشمان خود بمالید. همچنین می توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم خود قرار دهید تا همین اثر را داشته باشد. اگر پارچه گرم شد یا یخ آب شد، این عمل را تکرار کنید.

بیشتر بخوابید. افزایش خواب نیز می تواند به کاهش ظاهر سیاهی دور چشم کمک کند. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما شود و سیاهی دور چشم را آشکارتر کند. به خودتان هفت تا هشت ساعت استراحت بدهید تا از ایجاد سیاهی دور چشم جلوگیری کنید.

سرتان را بالا بگیرید. در حالی که محرومیت از خواب می‌تواند نقشی در ایجاد کیسه‌های تیره زیر چشمان شما داشته باشد، گاهی اوقات مشگل در نحوه خوابیدن شما است. سر خود را با چند بالش بالا بیاورید تا از جمع شدن مایعات زیر چشم‌ها جلوگیری کنید که باعث می‌شود آنها پف کرده و متورم به نظر برسند.

با چای کیسه ای خیس کنید. استفاده از چای کیسه ای سرد روی چشم ها می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ های خونی و کاهش احتباس مایعات در زیر پوست شما کمک کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب داغ خیس کنید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه در یخچال بماند. هنگامی که آنها سرد شدند، کیسه های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. پس از برداشتن، چشمان خود را با آب خنک بشویید.

با آرایش پنهان کنید. در حالی که آرایش و لوازم آرایش سیاهی دور چشم را درمان نمی کنند، اما می توانند به استتار آن کمک کنند. کانسیلرها می توانند لکه های تیره را بپوشانند تا با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شوند. با این حال، مانند هر درمان موضعی یا محصول آرایشی، از مراقبت مناسب استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند باعث بدتر شدن علائم شما شوند و یا ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر شروع به تجربه علائم نامنظم از هر نوع درمان موضعی کردید، فورا مصرف را متوقف کنید و با پزشک خود ملاقات کنید.

درمان های پزشکی

برای یک راه حل موثرتر و دائمی، برخی از درمان های پزشکی برای کاهش ظاهر سیاهی دور چشم در دسترس هستند. برخی از روش های رایج تر عبارتند از:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه
  • جراحی لیزری برای لایه برداری مجدد پوست و افزایش سفت شدن پوست
  • خالکوبی های پزشکی برای تزریق رنگدانه به نواحی نازک پوست
  • پرکننده های بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شما می شوند.
  • حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف تر و یکدست تر را نشان می دهد
  • ایمپلنت های جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی

قبل از تصمیم گیری در مورد هر روش زیبایی، گزینه های خود را با یک پزشک در میان بگذارید. درمان‌های پزشکی تهاجمی می‌تواند گران، دردناک و اغلب به زمان بهبودی طولانی نیاز داشته باشند.

برای بسیاری از افراد، سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه ای از پیری یا کمبود خواب است. اگرچه تعدادی از درمان‌های خانگی و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم‌های شما وجود دارد، سیاهی دور چشم معمولاً دلیلی برای هشدار نیست. با این حال، اگر تغییر رنگ یا تورم با گذشت زمان بدتر شد، با پزشک یا متخصص پوست خود ملاقات کنید تا مطمئن شوید که مشکل را به درستی تشخیص داده‌اید و بهترین درمان را دریافت می‌کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید