امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288044
۱۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه بوی سیگار را از خود، لباس، ماشین و خانه پاک کنیم؟

چگونه بوی سیگار را از خود، لباس، ماشین و خانه پاک کنیم؟

بوی طولانی سیگار نه تنها بدبو است، بلکه برای سلامتی نیز خطرناک است. بوی سیگار که به لباس، پوست، مو و محیط شما به جا می ماند به دود دست سوم معروف است، که حاوی مواد شیمیایی فعالی ست و با مشکلات سلامتی متعددی مرتبط است، از جمله:

• سرطان

• سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

• بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

اگر سیگار می کشید، احتمالاً به بو عادت کرده اید و نمی دانید چقدر بوی آن می تواند قوی و آزاردهنده باشد. اگر می خواهید از شر بوی سیگار خلاص شوید، از یک فرد غیر سیگاری بخواهید که این وضعیت را شرح دهد. البته بهترین راه برای از بین بردن کامل بوی دود دست سوم این است که سیگار را از زندگی خود حذف کنید.

این مقاله به شما کمک می کند از شر بوی سیگار و باقی مانده های سمی آن تا حدودی خلاص شوید.

نحوه جذب دود سیگار به پوست، مو و دهان

دود سیگار بر روی پوست، مو و بدن شما تأثیر می گذارد.

دود سیگار یک بقایای سرطان زا را روی هر چیزی که لمس می کند، از جمله مو و پوست، به جا می گذارد. ممکن است آن را احساس نکنید، اما این واقعیت وجود دارد.

جذب نیکوتین، هم در ریه ها و هم از طریق پوست، بر غدد عروقی نیز تأثیر می گذارد. نیکوتین باعث می شود بیشتر عرق کنید و بوی عرق شما را تند تر از حالت معمول می کند. در نتیجه اگر زیاد عرق کنید، پوست شما شروع به پراکنده کردن بوی دود مانده می کند.

دود سیگار کاملا داخل دهان، لثه ها، دندان ها و زبان شما را می پوشاند. سیگار باعث می شود نفس و دهان شما بوی و مزه زیرسیگاری کثیف را بدهد.

راه حل های زیر به حذف بخشی از بوی سیگار از پوست، مو و تنفس کمک می کند.

از بین بردن بوی سیگار از پوست

• دست هایتان را بشویید. در دست گرفتن سیگار انگشتان شما بو می دهند. شما می توانید با شستن دست های خود بلافاصله پس از کشیدن سیگار این مشکل را برطرف کنید. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به چند قطره صابون مایع دست در کف دست خود اضافه کنید، تا با هم مخلوط شوند و به شدت زیر آب گرم بمالید. به پوست زیر ناخن و ناحیه بین هر انگشت نیز توجه کنید.

• پوشاندن پوست تا حد امکان در هنگام سیگار کشیدن به جلوگیری از بوی بد پوست کمک می کند.

• صورت خود را پاک کنید. استفاده از پد های پاک کننده صورت به از بین بردن باقیمانده دود سیگار کمک می کند.

• استفاده از ضد عفونی کننده دست. برخی از سیگاری ها از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل در تمام نواحی پوست در معرض دود استفاده می کنند. این مقداری بو را از بین می برد، اگرچه ممکن است پوست حساس را نیز بسوزاند یا تحریک کند، و نباید به هیچ عنوان در اطراف چشم استفاده شود.

• دوش گرفتن. ممکن است دوش گرفتن بعد از هر سیگار غیر عملی باشد ، اما حتماً هر زمان که می توانید حمام کنید ، به خصوص بعد از فعالیت هایی که باعث عرق کردن شما می شود.

از بین بردن بوی سیگار از موها

موها به شدت می توانند جاذب دود سیگار باشند.

• شامپو کردن و حالت دادن به موهایتان بهترین راه برای از بین بردن بوی سیگار است. این مورد برای ریش و سبیل نیز صدق می کند.

• مقداری شامپوی خشک روی موهای خود اسپری کنید. اگر نمی توانید موهای خود را بشویید، شامپوی خشک می تواند به کاهش بوی سیگار کمک کند.

• از ورق خشک‌کننده استفاده کنید. یک راه دیگر از بین بردن بوی سیگار از موها مالیدن یک ورق خشک روی آنهاست. این ورق را روی تمام قسمت‌ها بمالید از جمله لایه‌های زیرین موها.

از بین بردن بوی سیگار از دهان

• اگر سیگار می کشید، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، غرغره کردن با دهانشویه و تمیز کردن زبان بعد از سیگار کشیدن بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان است. مسواک زدن دندان‌هایتان بعد از هر سیگار نیز به کاهش لکه‌هایی که قطران و نیکوتین روی دندان‌هایتان ایجاد می‌کنند کمک می‌کند.

• استفاده از خوشبوکننده دهان، قرص مکیدنی، قطره سرفه و آدامس نیز می توانند به کنترل بو کمک کنند.

از بین بردن بوی سیگار از روی لباس ها

دود سیگار حتی پس از سیگارکشیدن در فضای باز هم روی لباس‌ها می‌نشیند. این بو نه‌تنها زننده است، بلکه سلامت را هم به خطر می‌اندازد. بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۷، پوست با سرعتی مشابه سرعت فروبردن دود سیگار، آن را از لباس‌ها جذب می‌کند.

• هنگام شستن لباس‌ها یک فنجان جوش شیرین اضافه کنید. چه بخواهید با ماشین لباس‌شویی لباس‌ها را بشویید و چه با دست، هنگام شست‌وشو از جوش شیرین استفاده کنید. لباس‌ها را پس از شستن روی بند پهن کنید تا در هوای آزاد خشک شوند.

• روی لباس ورق خشک‌کن بکشید. روی کفش، دستکش، کلاه، روسری و پاپوش ورق خشک‌کن بکشید، چون تمام آنها نیز ممکن است بوی سیگار را جذب کنند.

• روی لباس‌ها روغن معطر اسپری کنید. افرادی که می‌خواهند به‌جای حذف بوی سیگار از لباس آن را پنهان کنند، می‌توانند روغنی معطر مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس یا پرتقال را روی لباسشان اسپری کنند. البته این روش خطرات دود سیگار برای سلامت را از بین نخواهد برد. همچنین این روغن‌ها را مستقیم روی پوست خود اسپری نکنید.

چگونه بوی سیگار را از خود، لباس، ماشین و خانه پاک کنیم؟

چگونه بوی سیگار را از خانه پاک کنیم؟

با هر سیگاری که دود می شود، دود دست سوم جمع می شود. بوی سیگار می تواند ماه ها یا بیشتر، در خانه نفوذ کند و باقی بماند.

خلاص شدن از شر آن می تواند بسیار سخت باشد، زیرا دود دست سوم حاوی ذرات و گازهای سمی است که می تواند در سطوح سخت و نرم نفوذ کند. نیکوتین حتی گرد و غبار را نیز آلوده می کند.

چگونه بوی قدیمی و ماندگار را از بین ببریم؟

اگر محیط خانه بوی سیگار می‌دهد، راه‌ حل‌ های زیر را امتحان کنید:

• هوای تازه را وارد محیط کنید. بازکردن پنجره‌ها، روشن‌کردن پنکه، هود بالای اجاق‌گاز و هواکش دست‌شویی تا حدی برای از بین بردن بوی سیگار در خانه مفید است. برای آنکه هوای محیط بهتر شود، پنجره‌ها را تمیز کنید تا اگر بقایای تنباکو به شیشه‌ها چسبیده‌ است، از بین برود.

• دیوارها را تمیز کنید. تمیزکردن دیوارها هم برای از بین بردن بوی سیگار مفید است و ظاهر و بوی آنها بهتر می‌شود. حتی اگر قصد دارید خانه‌تان را دوباره رنگ کنید، مهم است که ابتدا دیوارها را تمیز کنید. ۱ قاشق چای‌خوری پاک‌کننده چندمنظوره و یک‌چهارم فنجان سرکه سفید به‌ازای هر یک‌چهارم گالن آب گرم را با هم ترکیب کنید. یک تکه پارچه میکروفیبر را در این ترکیب فرو کنید و با استفاده از آن از قسمت بالای دیوار شروع به تمیزکردن کنید. پس از چند مرتبه استفاده، محلول تمیزکننده را برای جلوگیری از ته‌نشین شدن مجدد آلودگی روی دیوار عوض کنید.

• کف زمین و موکت‌ها را تمیز کنید. اگر کف زمین خانه‌تان سرامیک است، برای از بین بردن بوی سیگار آن را تمیز کنید. روی فرش‌ها را جارو بکشید و آنها را با استفاده از بخارشوی مخصوص تمیز کنید. برای بهبود وضعیت موکت، ابتدا آن را به‌خوبی جارو بکشید و سپس رویش کمی جوش شیرین بپاشید. از یک تی نخی خیس یا برس شست‌وشو استفاده کنید تا جوش شیرین به داخل بافت موکت برود، حداقل ۴ ساعت صبر کنید و سپس مجددا جارو بکشید.

• از تصفیه‌کننده هوا استفاده کنید. استفاده از تصفیه‌کننده هوا روش مفیدی برای از بین بردن بوی سیگار در خانه است. از دستگاهی استفاده کنید که توانش متناسب با متراژ خانه شما باشد. تعویض و تمیز‌کردن منظم فیلترها را نیز فراموش نکنید.

• از سرکه استفاده کنید. سرکه سفید تقطیرشده نه‌تنها برای حذف بقایای نیکوتین خوب است، بلکه بوی سیگار را نیز جذب می‌کند. یک ظرف کوچک حاوی سرکه را روی طاقچه بگذارید. سرکه حاوی مولکول‌های اسید استیک است که به ترکیبات فرار در هوا می‌چسبند و آنها را خنثی می‌کنند.

• از پودر قهوه استفاده کنید. اگر از بوی قهوه لذت می‌برید، می‌توانید از آن برای از بین بردن بوی سیگار در اتاق استفاده کنید. قهوه نیتروژن دارد که برای خنثی‌کردن سریع و بدون خطر بو مفید است. یک ظرف کوچک را با پودر قهوه خشک پر کنید و آن را در محیط خانه قرار دهید. برای استفاده از پودر خیس قهوه، ابتدا آن را داخل یک سینی پخت شیرینی قرار دهید و اجازه دهید خشک شود.

• جاسیگاری را خالی کنید. این کار ممکن است بدیهی به‌نظر برسد، اما خالی‌کردن جاسیگاری به از بین بردن بوی سیگار در خانه کمک می‌کند. پس از خالی‌کردن جاسیگاری، آن را کاملا تمیز کنید تا بقایای چسبناک تنباکو که به داخل و بیرون ظرف چسبیده‌اند، پاک شوند.

از بین بردن بوی سیگار در ماشین

نیکوتین روی گردوخاک داخل وسیله نقلیه و داشبورد ماشین می‌نشیند. دود سیگار حتی ممکن است از بیرون وارد ماشین شود و آن را آلوده کند. این کارها را برای از بین بردن این بو انجام دهید:

• حین سیگارکشیدن پنجره‌ها را باز بگذارید و ته سیگار را داخل ماشین باقی نگذارید.

• داخل ماشین را حداقل هفته‌ای یک بار با ترکیب آب گرم و سفیدکننده، پراکسید هیدروژن یا سرکه تمیز کنید.

• تمام کفپوش‌های لاستیکی ماشین را با شوینده تمیز کنید.

• یک بسته زغال داخل ماشین بگذارید. زغال بوی سیگار را جذب می‌کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید