امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276627
۷۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

فساد در نظام اعطای مجوز | PDF مقاله تبیین مشکلات و انواع فساد در نظام اعطای مجوز

فساد در نظام اعطای مجوز از جمله اين موارد است كه اگر با آن مقابله نشود، اقتصاد كشور را به تباهی می كشاند. توجه به نظام اعطای مجوز از اين لحاظ مهم است كه برای شروع هر كسب و كار و فعاليت اقتصادی ابتدا بايد جواز شروع كار را دريافت كرد

فساد در نظام اعطای مجوز | PDF  مقاله تبیین مشکلات و انواع فساد در نظام اعطای مجوز

فساد در نظام اعطای مجوز

امروزه تقريباً فساد در تمام سازمان ها و اداره ها مشاهده می شود و پديده نوظهوری نيست، اما اين پديده در برخی سازمان ها نه تنها مخرب است، بلكه در مقياس وسيع اقتصاد كشور را نيز تحت تأثير قرار می دهد.

فساد در نظام اعطای مجوز از جمله اين موارد است كه اگر با آن مقابله نشود، اقتصاد كشور را به تباهی می كشاند. توجه به نظام اعطای مجوز از اين لحاظ مهم است كه برای شروع هر كسب و كار و فعاليت اقتصادی ابتدا بايد جواز شروع كار را دريافت كرد.

توجه و بها دادن به حوزه کسب‌وکار از ضرورت‌های انکارناپذیر، به‌ویژه در شرایط کنونی کشور است. برای شروع هر کسب‌وکاری نیاز به طی کردن فرآیندهای اداری طویل و پیچیده‌ای است تا در نهایت، بتوان جواز شروع آن فعالیت را دریافت کرد، اما فرآیند پیچیده اخذ مجوز موانع و مشکلات بسیاری دارد که هرکدام از این موانع و مشکلات به‌نوبه­خود فسادزا هستند و سرعت پیشروی صدور مجوز را کاهش می­دهند.

از سویی، با توجه به شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی کشور، ضروری است شرایطی برای گسترش سرمایه‌گذاری و آغاز برخی کسب‌وکارها برای تولید فراهم آید. از این ­رو، راهکارهایی برای رفع موانع و کاهش فساد در نظام اعطای مجوز ارایه شده‌اند که عبارت‌اند از: ایجاد سامانه یکپارچه مدارک، کاهش تعداد مجوزهای لازم برای شروع فعالیت اقتصادی، کاهش بازه زمانی ثبت درخواست تا دریافت مجوز و ایجاد یکپارچگی سازمانی.

منبع: تبیین مشکلات و انواع فساد در نظام اعطای مجوز | عاطفه غلامی | تدبیر اقتصاد

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید