امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282859
۲۵۴
۱
۰
نسخه چاپی

تیک‌تاک از خبرنگاران جاسوسی می کرد؟

تیک‌تاک از خبرنگاران جاسوسی می کرد؟

تیک‌تاک اذعان کرده است که از برنامه خود برای جاسوسی از خبرنگاران به منظور دستیابی به اسناد، استفاده می‌کند. بایت‌دنس، شرکت چینی مادر تیک‌تاک اعلام کرد، به واسطه این اتفاق ۴ نفر از کارمندان خود در ایالات متحده و چین را اخراج کرده است.

ByteDance و TikTok در ابتدا این اتهامات را به طور قاطعانه در زمانی که برای اولین بار گزارش شدند، تکذیب کردند. این شرکت ادعا کرد که «نمی‌تواند کاربران آمریکایی را به روشی که در مقاله خود آورده است، نظارت کند» و افزود که TikTok هرگز برای هدف قرار دادن هیچ عضو دولت ایالات متحده، فعالان، شخصیت‌های عمومی یا روزنامه‌نگاران استفاده نشده است. نادرستی این ادعاها اکنون تایید شده است.

این خبر و افشاگری که پیش‌تر توسط نیویورک تایمز گزارش شده بود، می‌تواند به فشارهایی که قانون‌گذاران و دولت بایدن در واشنگتن به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد داده‌های کاربران ایالات متحده که آن مواجه است را افزایش دهد.

کنگره قرار است این هفته قانونی را تصویب کند تا کارمندان دولتی را از دانلود یا استفاده از TikTok در دستگاه‌های دولتی خود منع کند و تاکنون بیش از ده‌ها فرماندار، کارمندان دولتی را از استفاده از TikTok در دستگاه‌های دولتی منع کرده‌اند.

فایننشال تایمز هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که جاسوسی از خبرنگاران، مداخله در کار آنها یا ارعاب منابع آنها غیرقابل قبول است. اما قبل از تصمیم‌گیری در مورد پاسخ رسمی نسبت به این داستان باید کل این مسئله به طور کامل بررسی شود.

لیزی گرامز، سخنگوی BuzzFeed News هم در این رابطه گفت که این شرکت عمیقاً از این گزارش ناراحت است و این گزارش بی‌توجهی آشکار به حریم خصوصی و حقوق روزنامه‌نگاران و همچنین کاربران TikTok را نشان می‌دهد.

فوربس نیز روز پنجشنبه گزارش داد که ByteDance چندین روزنامه‌نگار فوربس از جمله برخی از آنها که قبل‌تر در BuzzFeed کار می‌کردند را با هدف کشف منبع افشاگری، ردیابی کرده است. راندال لین، مدیر ارشد محتوای فوربس این اتفاق را «حمله مستقیم به ایده مطبوعات آزاد و نقش حیاتی آن در یک دموکراسی کارآمد» خواند.

شو زی چو، مدیر اجرایی TikTok گفت که این شرکت به تقویت پروتکل‌های دسترسی ادامه می‌دهد، پروتکل‌هایی که از زمان انجام این ابتکار به طور قابل توجهی بهبود یافته و سخت‌تر شده‌اند.

شو زی چو در ادامه گفت که طی ۱۵ ماه گذشته این شرکت برای ایجاد بخش امنیت داده‌های TikTok در ایالات متحده کار کرده است تا این اطمینان حاصل شود که داده‌های کاربران ایالات متحده TikTok به صورت محافظت شده در ایالات متحده باقی می‌ماند.

ByteDance همچنین گفت که در حال تغییر ساختار بخش حسابرسی داخلی و کنترل ریسک است و عملکرد تحقیقات جهانی در این رابطه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده که یک نهاد امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود، ماه‌ها است که به دنبال دستیابی به توافقنامه امنیت ملی با ByteDance برای محافظت از داده های بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر TikTok در ایالات متحده است؛ اما به نظر می‌رسد تا قبل از پایان سال هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه در مورد این حادثه گفت که ByteDance به شیوه‌ای ناامیدکننده تلاش می‌کند تا نگرانی‌های دو حزبی در مورد اینکه چگونه حزب کمونیست چین را با اپلیکیشن خود قادر می‌سازد از داده‌های شهروندان آمریکایی استفاده کند را برطرف و شفاف کند. اما هر روز روشن‌تر می‌شود که ما باید TikTok را ممنوع کنیم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید