امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278978
۹۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

10 حقیقت خارق العاده در مورد اهرام مصر

10 حقیقت خارق العاده در مورد اهرام مصر

زمانی که باستان شناسان شروع به جستجوی تکه هایی از تمدن های قبلی کردند، اهرام زیادی را در چین و جاهای دیگر کشف کردند. اهرام چین به تازگی ساخته شده اند و هیچ اهمیت تاریخی نداشته اند اما اهرام مصر جذاب و بسیار قدیمی بوده و ارزش تاریخی زیادی می توان از آنها استخراج کرد.

این اهرام با دقت و تفکر ساخته شده بودند و تخریب این سازه ها بدون کمک ماشین سال ها طول می کشد. برخی از اهرام مصر با اندکی خرابی در ساختار اصلی خود همچنان پابرجا هستند و دیدن چنین ساختارهای هندسی سالمی که تنها با مصالحی که در آن زمان در دسترس بود و بدون دانشی از تکنیک‌های ساختمانی مدرن ساخته شده‌اند، از اهمیت تاریخی حیاتی برخوردار است.

برخی از حقایق در مورد اهرام مصر در زیر ذکر شده است:

اهرام مصر برای حفظ مقبره ها ساخته شده اند

در مصر باستان، مقبره‌ها فقط برای فرعون‌ها ساخته می‌شدند و نه برای عموم مردم، اما از آنجایی که سلسله‌های مصری برای مدت طولانی دوام آوردند، امروزه مقبره‌های کمی وجود دارد. مقبره فراعنه برای حفظ جسم و روح آنها بود. مصریان اعتقاد بسیار قوی به زندگی پس از مرگ داشتند و فکر می کردند که مردگان همچنان به زندگی خود در زمین ادامه می دهند. این را می توان در سنت تقدیم قربانیان، از جمله غذا، برای کمک به شکوفایی آنها در زندگی پس از مرگ مشاهده کرد.

با افزایش تعداد مقبره ها، مردم نیاز به محافظت از آنها را احساس کردند و مفهوم اهرام از این طریق به وجود آمد. اهرام عمدتاً برای مقبره‌های فراعنه بودند، و افراد دیگر که اهمیت کمتری داشتند، انواع کوچک‌تری از اهرام به نام موناس داشتند که بسیار پایین‌تر از اهرام اصلی بودند تا موقعیت خود را نسبت به پادشاهان خود نشان دهند.

بردگان مجبور به ساختن اهرام نشدند

هنگامی که فراعنه مصر بر تاج و تخت آنها مسلط شدند، بلافاصله دستور ساخت هرم جدیدی را دادند. این باور قدیمی وجود دارد که مقامات ساختمانی، خدمتکاران فراعنه را مجبور به ساخت اهرام کرده اند، اما این درست نیست.

کارگران با کمال میل برای ساخت اهرام داوطلب شدند و به صورت روزانه دستمزد دریافت می کردند. همچنین به آنها غذای رایگان داده شد تا سالم و قوی باشند تا به ساختن اهرام ادامه دهند زیرا سنگ ها سنگین بودند و فناوری کمی برای کمک به آنها داشتند.

تقریباً غیرممکن است که باور کنیم انسان ها همه کارها را به صورت دستی انجام داده اند، و تحقیقات هنوز در حال انجام است که مصریان آن عصر از چه ابزارهایی برای دستیابی به چنین دقتی در اندازه گیری و هم ترازی استفاده می کردند.

اهرام دقیقاً رو به شمال بودند

بیشتر اهرام ساخته شده در ساحل غربی رود نیل، تنها رودخانه ای که از مصر می گذشت، ساخته شده اند. همچنین در آن زمان به عنوان بزرگراه ملی در نظر گرفته می شد زیرا مردم احساس می کردند که آبراه ها بهترین راه برای حمل و نقل کالا هستند. آنها همچنین معتقد بودند که خدای خورشید با آنها در قایق خورشیدی خود روی آب سفر می کند.

ساختمان‌ها از سنگ آهک ساخته شده بودند و لایه بیرونی با جلای زیاد صیقل داده شده بود. ماهیت انعکاسی این سطح به انحراف نور خورشید و حفظ مومیایی ها کمک کرد. تصور می شد که موقعیت غروب خورشید جایی است که پادشاهی مرده در آن قرار دارد و بنابراین اهرام در جایی قرار داشتند که خورشید غروب می کرد و نه جایی که طلوع می کرد.

مشاهدات دیگری که در مورد اهرام انجام شد این بود که همه آنها به سمت شمال بودند و ستاره قطبی دقیقاً بالای هرم قرار داشت. واقعیت جالب دیگر این است که موقعیت اهرام شبیه صور فلکی است و این یک راز باقی مانده است که چگونه مصری ها بدون داشتن دانش پیشرفته در این زمینه توانسته اند تا این حد دقیق باشند.

هرم بزرگ جیزه

آنچه ما اکنون هرم بزرگ جیزه می نامیم قدیمی ترین و بزرگترین هرم از اهرام سه گانه است که در آنجا یافت می شود. این هرم یکی از عجایب هفتگانه جهان است. این بنا برای فرعون خوفو از سلسله هشتم و بین 2580 و 2560 قبل از میلاد ساخته شد.

این شامل اتاق‌هایی است که مخصوص پادشاه و ملکه ساخته شده‌اند، تونل دزدان، یک دروازه مدرن باز، گالری بزرگ و یک فضای خالی بزرگ در اعماق هرم. تقریباً 2.3 میلیارد سنگ برای ساخت این هرم استفاده شده است، اما اندازه‌گیری دقیق آن در واحدهای مصری دشوار است. اهرام دیگر به اندازه هرم جیزه جذاب نیستند. بیشترین درآمد دولت از گردشگری به دلیل محبوبیت این هرم است.

جواهر

در ساخت اهرام فکر زیادی شد و نشان دهنده عشق و احترام عمیق مردم به فراعنه خود و به طور کلی برای مردگان بود. اهرام از سنگ آهک محلی ساخته شده بودند که در مصر به وفور یافت می شد و قسمت بیرونی آن بسیار صیقلی بود. این سنگ‌ها در زیر نور خورشید می‌درخشیدند و هرم را مانند یک جواهر بزرگ می‌درخشیدند. آنها را می توان از کوه های اسرائیل دید، و برخی از مردم حدس می زنند که می توان آنها را از ماه نیز مشاهده کرد. ویژگی خاص دیگر این اهرام این بود که با وجود اینکه خورشید در خارج بسیار داغ بود، دمای داخل هرم در 20 درجه سانتیگراد ثابت می ماند و به عنوان یک واحد تهویه مطبوع غول پیکر عمل می کرد.

درهای اهرام تا 20 تن وزن داشتند

درهای اهرام بسیار سنگین بود. شاید مصری ها به تنهایی می دانستند که چگونه این درهای بزرگ را باز کنند. در واقع، درها آنقدر سنگین بودند که تقریباً به عنوان در غیرقابل شناسایی بودند، زیرا اصلاً به راحتی باز نمی شدند. مکانیسم باز شدن آنها تنها زمانی کشف شد که هرم بزرگ توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفت و متوجه شدند که آنها درهای بزرگ چرخشی هستند. این درب دارای ویژگی عجیبی بود که به راحتی با یک دست از داخل باز می شد اما باز کردن آن از بیرون تقریبا غیرممکن بود. اینکه چگونه مصری ها توانستند این درهای 20 تنی را برای ایجاد این اثر متعادل کنند، هنوز یک راز باقی مانده است.

اهرام حاوی تونل ها و جعبه های مرموز بودند

تونل‌هایی در زیر اهرام جیزه کشف شدند و این نشان می‌دهد که مصری‌ها قبل از اینکه ما دوباره آن را کشف کنیم، بر این فناوری ساختمان تسلط داشتند. علاوه بر تونل ها، جعبه هایی که با دقت زیادی بریده شده بودند نیز پیدا شد. وزن هر یک از این جعبه ها به 100 تن می رسید. بسیاری بر این باور بودند که آنها برای دفن گاو نر طراحی شده اند، اما هیچ مدرکی از وجود گاو نر در داخل اهرام یافت نشده است، بنابراین این نظریه قابل اثبات نیست.

سنگ ها از فیل ها سنگین تر بودند

سنگ‌هایی که برای ساخت اهرام استفاده شدند تقریباً 10 تن وزن داشتند - به عبارت دیگر از یک فیل سنگین‌تر. اینکه چگونه آنها توانستند این سنگ ها را تا ارتفاع اهرام بالا ببرند یک راز باقی مانده است و هنوز توسط دانشمندان در حال تحقیق است. اهرام تا حدود 203 پله افزایش یافتند و هر یک از سنگ ها با دقت شگفت انگیزی در جای خود قرار گرفته اند و هنوز هم به قوت خود باقی مانده اند.

ساخت یک هرم 200 سال طول کشید

برای ساخت این اهرام زیبا که هرکدام به طور متوسط حدود دو قرن طول می کشد، زمان و تلاش زیادی لازم بود. حدود 138 هرم در مصر باستان ساخته شده است و زیبایی آنها نه تنها در ساخت آنها بلکه در مقدار خارق العاده ای است که در موقعیت آنها نسبت به ستارگان وجود دارد.

هر هرم تا 1000 سال قبل از میلاد از گنجینه اش غارت شده بود

مصریان معتقد بودند که فراعنه آنها باید همراه با گنجینه خود و حتی گاهی بردگانشان دفن شوند. از این رو طلا، جواهرات، لباس و غیره همراه با مومیایی ها در مقبره ها قرار داده می شد. با این حال، در طول سال ها، حاکمان پادشاهی های دیگر اهرام را ویران کرده و این جواهرات و اشیاء قیمتی را به پادشاهی مربوطه خود بازگردانده اند. اگرچه آسیب زدن به اهرام بسیار سخت است، اما اهرام کوچکتر هدف قرار گرفتند و ثروت آنها غارت شد.

یکی از این نمونه ها را می توان در هرم بزرگ جیزه دید. شواهدی مبنی بر شکست ناموفق وجود دارد و حفره عمیقی که در ساختار هرم ایجاد شده است، امروزه نیز قابل مشاهده است.

ساخت این اهرام به قدری باورنکردنی است که تحقیقات زیادی در مورد چگونگی ساخت سازه هایی به همان اندازه قوی امروزه انجام شده است.

شگفت آور است که مصریان باستان می توانستند ساختمان هایی با این دقت ایجاد کنند و این سطح دقیق و هوشمندانه از ساخت و ساز را می توان در سایر بناهای تاریخی مصر نیز مشاهده کرد، نه فقط در اهرام.

آنها بدون کمک ماشین آلات و حتی قبل از اختراع چرخ، به آنچه انسان مدرن امروزی می تواند دست یافتند. همچنین هنگامی که اهرام قبلی را با مدل های بعدی مقایسه می کنید، مانند صیقل دادن ظرافت بیرونی، می توان پیشرفت در تکنیک های ساخت آنها را مشاهده کرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید