امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280130
۸۴۱
۱
۰
نسخه چاپی

7 دلیل اصلی برای اینکه مردم شروع به مصرف مواد مخدر می کنند

7 دلیل اصلی برای اینکه مردم شروع به مصرف مواد مخدر می کنند

دانستن اینکه چرا مردم شروع به مصرف مواد می کنند بهترین راه برای جلوگیری از رشد خارج از کنترل سوء مصرف مواد است.

چرا مردم در وهله اول شروع به مصرف مواد مخدر می کنند؟ همه می دانند که مواد مخدر خطرناک است و ترک عادت سختی است. اما این دلایل همیشه مردم را از استفاده از آنها در وهله اول باز نمی دارد. مردم به دلایل زیادی به مواد مخدر و الکل روی می آورند. درک این انگیزه ها ممکن است چیزی باشد که برای کمک به فردی برای غلبه بر اعتیاد لازم است.

مواد مخدر بر افراد در هر سن، جنسیت، نژاد و موقعیت های اجتماعی و اقتصادی تأثیر می گذارد. بیایید مهمترین دلایل سوء مصرف مواد را بررسی کنیم:

1) تجلیل اجتماعی

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تقریباً برای هر مناسبت مصرف الکل را تحسین می‌کند. مردم بدون نگرانی در مهمانی ها، گردهمایی های کوچک و سایر رویدادهای اجتماعی مشروب می نوشند. تلویزیون و فیلم‌ها مصرف الکل و مواد مخدر را بدون عواقب کم یا بدون عواقب به تصویر می‌کشند. در نتیجه این تجلیل، مردم به مواد مخدر و الکل به عنوان نوعی ارضای اجتماعی روی می آورند. آنها معتقدند دیگران آنها را نمی پذیرند مگر اینکه نوشیدنی در دست داشته باشند. هر چه مردم بیشتر به استفاده اجتماعی عادت کنند، احتمال ابتلای آنها به اعتیاد کامل بیشتر می شود.

2) فشار همسالان

فشار همسالان تقریباً همه را در برخی مواقع تحت تأثیر قرار می دهد، اما به احتمال زیاد تأثیری ماندگار بر جوانان خواهد گذاشت. به ویژه نوجوانان در برابر فشار همسالان آسیب پذیر هستند. جوانان می خواهند با اطرافیان خود ترکیب شوند. نوجوانان «جمعیت باحال» را می بینند که آشکارا علف هرز می کشند یا مشروب می نوشند، و احساس می کنند که نیاز دارند از اقدامات همسالان خود کپی کنند تا احساس ارزشمندی کنند.

میل به "تناسب" طبیعت انسان است. مردم تقریباً هر کاری را برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران انجام می دهند. متأسفانه، متناسب شدن گاهی اوقات شامل مواد خطرناک و غیرقانونی می شود. چیزی که با یک نوشیدنی شروع شد ممکن است به یک عادت خطرناک تبدیل شود. به همین دلیل است که آموزش مردم در مورد عشق به خود و پذیرش بسیار مهم است.

3) خوددرمانی

مسائل مربوط به سلامت روان گسترده است. بیش از 50 درصد از جمعیت تشخیص بیماری روانی را دریافت خواهند کرد اما این عدد فقط نشان دهنده کسانی است که به دنبال کمک حرفه ای هستند. افراد زیادی در سکوت رنج می برند. افسردگی، اضطراب، تروما، و سایر مسائل مربوط به سلامت روان ممکن است برای سال ها تشخیص داده نشود و بسیاری از مردم در نهایت به مواد مخدر یا الکل روی می آورند تا این درد را کاهش دهند.

خوددرمانی با دارو راهی خطرناک است. در حالی که بالا رفتن یا به اصطلاح های شدن ممکن است افکار منفی را به طور موقت کاهش دهد، اما راه حل سالمی نیست. با گذشت زمان، کاربران برای به دست آوردن نتیجه مشابه به دوزهای بزرگتر و مکرر بیشتری نیاز دارند.

سوء مصرف مواد می تواند از نظر جسمی به فرد آسیب برساند. بسته به داروی انتخابی، مصرف کننده ممکن است مشکلات کبد، قلب یا ریه را تجربه کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد یکی از علل اصلی مرگ و میر است. کسانی که با مشکلات سلامت روانی دست و پنجه نرم می کنند باید برای یافتن یک برنامه درمانی ایمن به دنبال کمک پزشکی باشند.

4) سوگواری پس از دست دادن

از دست دادن بخشی طبیعی از زندگی است و چیزی است که هر کسی در مقطعی تجربه خواهد کرد. این واقعیت کنار آمدن را آسان تر نمی کند. مرگ ناگهانی یکی از عزیزان یا پایان دادن به یک رابطه طولانی مدت ممکن است فرد را از نظر عاطفی و جسمی تحت تأثیر قرار دهد. اندوه ممکن است باعث حملات ناگهانی افسردگی شود. همچنین می تواند به صورت درد فیزیکی ظاهر شود و برخی از افراد داروها را به عنوان راهی برای یافتن تسکین آزمایش می کنند.

هر کس به طور متفاوتی غمگین است. برخی این روند را نسبتاً سریع طی می کنند، در حالی که برخی دیگر چندین سال برای یافتن آرامش تلاش می کنند. هر چه مدت زمان بیشتری برای پردازش غم و اندوه طول بکشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فرد به مواد مخدر یا الکل روی بیاورد. جستجوی مشاوره حرفه ای بهترین راه برای مدیریت غم و اندوه است. یک درمانگر می تواند ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با هر گونه هیجان منفی را به روشی سالم در اختیار شما قرار دهد.

5) کاهش استرس

یکی از احساسات رایج است. در ژانویه 2021، انجمن روان‌شناسی آمریکا گزارش داد که از هر 10 آمریکایی، 8 نفر در طول یک دوره دو هفته‌ای استرس دارند. اما صرفاً به این دلیل که استرس گسترده است، به این معنا نیست که مردم راه‌های سالمی برای مقابله با آن می‌دانند.

استرس از نظر جسمی بر بدن تأثیر می گذارد. این یک پاسخ جنگ یا گریز ایجاد می کند. استرس می تواند ضربان قلب فرد یا فشار خون او را افزایش دهد. برخی از افراد حتی برای خوابیدن یا تمرکز روی کارهای روزانه مشکل دارند. اغلب اوقات، آنها برای کاهش استرس، مواد مخدر یا الکل را امتحان می کنند. اما این عادت به یک عادت خطرناک تبدیل می شود. بهتر است به دنبال راه های طبیعی برای مبارزه با استرس، مانند مدیتیشن یا ورزش باشید.

6) جستجوی هیجان

یک طرز فکر وجود دارد که قوانین برای شکستن وجود دارد. به جز نیکوتین و الکل، اکثر داروهای بدون نسخه غیرقانونی هستند. برخی از افراد به خاطر هیجان قانون را زیر پا می گذارند. برای آنها استفاده از داروها دوپامین قوی ایجاد می کند. این جویندگان هیجان تا زمانی که اوج محو شود احساس شکست ناپذیری و سرخوشی می کنند.

سوء مصرف مواد تنها راه افزایش سطح دوپامین نیست. خوردن غذاهای چرب یا شیرین باعث افزایش تولید این هورمون "احساس خوب" می شود. یک برخورد عاشقانه یا چند خنده با دوستان نیز ممکن است این احساس را دوباره ایجاد کند. متأسفانه، مصرف کنندگان مواد مخدر برای افزایش سطح دوپامین خود دست به هر کاری می زنند، حتی اگر آنها را به زندان بیاندازد.

7) کسالت

بی حوصلگی دلیل اصلی روی آوردن افراد به مواد مخدر و همچنین دلیل عود بسیاری از معتادان در حال بهبودی است. اما باورش سخت است که مردم در دنیایی پر از محتوای سیال، رسانه های اجتماعی و گوشی های هوشمند احساس بی حوصلگی کنند.

به همین دلیل است که تعریف مجدد کلمه بسیار مهم است. بی حوصلگی فقط زمانی اتفاق نمی افتد که کاری برای انجام دادن نداشته باشید. همچنین زمانی که احساس می‌کنید منزوی شده‌اید یا به دام افتاده‌اید، پنهان می‌شود.

متأسفانه، وقتی مردم احساس بی حوصلگی می کنند، تقریباً هر کاری برای فرار انجام می دهند. آنها ممکن است مواد مخدر را به عنوان راهی برای از بین بردن یکنواختی امتحان کنند. در ابتدا، مواد مخدر و الکل ممکن است جذاب و هیجان انگیز به نظر برسند. اما آزمایش کردن به زودی به یک عادت تبدیل می شود و خیلی زود به اعتیاد تبدیل می شود. شکستن چرخه اعتیاد هرگز فرآیند آسانی نیست. هنگامی که کسالت به شما دست می دهد، بهتر است یک سرگرمی جدید پیدا کنید یا با دوستان خود معاشرت کنید تا از عواقب استفاده از مواد مخدر جلوگیری کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید