امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279295
۵۵۵
۱
۰
نسخه چاپی

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

فرانک لوید رایت گفت: هنر مادر معماری است. بدون معماری خود ما روح تمدن خود را نداریم. در واقع، ساختمان ها هم یک ضرورت عملی هستند و هم بیان هنری یک فرهنگ. معماران تمدن را نه تنها ممکن، بلکه زیبا کنید.

ما برخی از مشهورترین معماران تاریخ را (بدون ترتیب خاصی از عظمت) بررسی خواهیم کرد. برخی به خاطر آثار نمادین یا تأثیر ماندگارشان شناخته می شوند، در حالی که برخی دیگر با سبک های نوآورانه خود جهان را تکان دادند.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

میکل آنژ

میکل آنژ اگرچه امروزه بیشتر به خاطر نقاشی و مجسمه سازی اش شناخته می شود. در واقع، او جزو اولین کسانی بود که از سبک کلاسیک خارج شد و انتظارات سنتی را زیر پا گذاشت.

در سال 1523، پاپ کلمنت هفتم به میکل آنژ دستور داد تا کتابخانه ای دو طبقه را در بالای صومعه موجود طراحی کند. میکل آنژ از اصول رادیکال در طراحی فلورانس ایتالیا استفاده کرد و قوانین سبک کلاسیک را زیر پا گذاشت. به عنوان مثال، او عناصر عملی، مانند براکت‌هایی که به‌طور سنتی به عنوان سازه‌های نگهدارنده استفاده می‌شد، انتخاب کرد و از آنها صرفاً برای تزئین استفاده کرد.

مشهورترین سهم میکل آنژ در معماری احتمالاً گنبد کلیسای سنت پیتر شهر واتیکان است. این بنا به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های دیدنی در جهان است و الهام‌بخش بسیاری از مقلدان، مانند مقلد واشنگتن، دی سی است، اما خود گنبد قبل از مرگ میکل آنژ تکمیل نشد. محققان هنوز در مورد اینکه ساخت و ساز نهایی چقدر از برنامه های میکل آنژ منحرف می شود بحث می کنند.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

معمار سینان

سینان در قرن شانزدهم بیش از 300 بنا را طراحی کرد که بیشتر آنها را مساجد و همچنین کاخ‌ها، مدارس و ساختمان‌های دیگر را شامل می‌شد. بدون شک تأثیرگذارترین معمار ترک در تاریخ، سینان طراحی مسجد گنبدی شکل را کامل کرد.

که هم نماد مهمی از قدرت سیاسی و هم وفاداری اسلامی در امپراتوری عثمانی بود.

سینان اگرچه مسیحی به دنیا آمده بود، اما به سپاه جانیچی فرستاده شد و به اسلام گروید. او پس از رسیدن سریع به درجات رئیس توپخانه، ابتدا استعداد خود را در معماری با طراحی استحکامات و پل ها به نمایش گذاشت. او در سال 1538 رئیس معماران امپراتوری شد و شروع به ساختن مساجد کرد.

شاهکارهای او عبارتند از: مسجد سلیمیه در ادرنه، ترکیه، و همچنین مسجد سلیمانیه در استانبول، ترکیه.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

ایمهوتپ

اما قبل از میکائل آنژ و میمار سینان ایمهموتپ که بین سال‌های 2667 قبل از میلاد و 2648 ق.م.  زندگی می‌کرد. ایمهوتپ با وجود اینکه یک فرد عادی به دنیا آمد،

ایمهوتپ در حدود 2700 سال قبل از میلاد زندگی می کرد. او معمار اصلی فرعون جوسر بود و اولین معمار در تاریخ ثبت شده است که ما با نام می شناسیم. زمانی که ایمهوتپ در حال رشد بود، بیشتر ساختمان‌ها از آجر یا سنگ آفتاب‌پز ساخته می‌شدند. اما زمانی که معمار شد، ایده جدیدی به ذهنش خطور کرد. او هرم پله جوسر در ساقارا را به گونه ای طراحی کرد که از سنگ تراش خورده ساخته شده باشد، ماده ای با دوام تر که باعث می شود سازه بسیار بالاتر ساخته شود. این بنا به صورت یک سازه مستطیل شکل شروع شد، اما رشد کرد تا شش لایه پلکانی داشت و به ارتفاع 200 فوت رسید. این بزرگترین ساختمان زمان خود و اولین بنای تاریخی شناخته شده در جهان بود.

هرم پله ای در ساقارا شامل یک پلکان بزرگ است که به سمت بالا منتهی می شود. این امر به فرعون در زندگی پس از مرگ اجازه می داد تا (حداقل به صورت نمادین) به سمت خدای خورشید، که در اساطیر مصر، از آسمان پایین آمده بود تا انسان ها را بیافریند، صعود کند.

از آنجایی که این نوع سازه جدید بود، ایمهوتپ باید ابزار و تجهیزاتی را نیز اختراع کند تا ساخت آن را امکان‌پذیر کند. او همچنین در مورد معماری نوشت و نوشته هایش تأثیر زیادی بر نسل های بعدی معماران مصری گذاشت. ایمهوتپ همچنین یک مهندس و مخترع بود و یک سیستم آبیاری برای رساندن آب از رود نیل به ممفیس (جایی که دولت در آن زمان در آن قرار داشت) طراحی و توسعه داد. مصریان بعدی آنقدر به ایمهوتپ احترام می گذاشتند که او را الهی می دانستند.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

سر کریستوفر رن

در شرایط عادی، احتمالاً کریستوفر رن به عنوان یک معمار بزرگ شناخته می شد، اما ممکن بود به عنوان یکی از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند، در تاریخ ثبت نشده باشد. با این حال، همانطور که اتفاق افتاد، رن در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گرفت و استعداد مناسب را داشت.

رن پروفسور نجوم در آکسفورد بود که معمار شد هر چند به مهندسی و فیزیک علاقه داشت.

در دهه 1660 به او سفارش داده شد که طراحی تئاتر شلدونیان آکسفورد را انجام دهد و برای مطالعه سبک باروک فرانسوی و ایتالیایی از پاریس دیدن کرد. در سال 1666، رن طرحی کلیسای جامع سنت پل در لندن تکمیل کرده بود. با این حال، یک هفته پس از پذیرفته شدن آن، آتش سوزی بزرگ لندن در شهر شعله ور شد و بیشتر آن - از جمله کلیسای جامع - را ویران کرد.

آتش بزرگ فرصتی غیرمنتظره برای رن ایجاد کرد و او به زودی مشغول بازسازی شد. اگرچه طرح های بازسازی گسترده شهر بسیار دشوار بود، اما در سال 1669، رن به عنوان نقشه بردار کارهای سلطنتی منصوب شد، که او را مسئول پروژه های ساختمانی دولتی قرار داد. در نهایت، او دست خود را در طراحی 51 کلیسا و همچنین کلیسای جامع سنت پل داشت. دیگر ساختمان‌های معروف طراحی شده توسط رن شامل بیمارستان گرینویچ، که بعداً به کالج سلطنتی نیروی دریایی تبدیل شد، و نمای کاخ همپتون کورت، هر دو در لندن بود.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

لوئیس هنری سالیوان

معروف به اصل "فرم از عملکرد پیروی می کند"، لوئیس هنری سالیوان مشتاق رهایی از سنت بود و در ایجاد معماری مشخص آمریکایی تأثیرگذار شد. سالیوان مانند سر کریستوفر رن از آتش سوزی بزرگ بهره برد.

آتش سوزی بزرگ شیکاگو در 1871 منجر به رونق ساخت و ساز شد و موجب شد معمارانی مانند سالیوان برای دهه های آینده کار کنند. در جوانی مدت کوتاهی در دفاتر معماران مشهور فرانک فورنس و ویلیام لی بارون جنی کار کرد.

او تنها 24 سال داشت که در سال 1881 شریک شرکت دانکمار آدلر شد.

از آنجایی که معماران دیگری مانند جنی شروع به اجرای فولاد برای ساخت سازه های بلندتر کردند، این معماری متولد شد.

سالیوان در ایجاد یک طرح کاربردی جدید برای این ساختمان‌های جدید و بلند به جای پایبندی به سنت‌های منسوخ نقش مهمی داشت. به همین دلیل، برخی از سالیوان به عنوان "پدر آسمان خراش" یاد می کنند (اگرچه برخی دیگر این عنوان را به جنی نسبت می دهند). طرح های سالیوان هم اشکال هندسی و هم عناصر ارگانیک را در خود جای داده بودند. اگرچه بیشتر کارهای او در شیکاگو انجام شده است، اما مشهورترین اثر او ساختمان 10 طبقه وین رایت است که در 1980 و ساختمان گارانتی در 16 طبقه که در 1894 ساخته شد.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

لوکوربوزیه

چارلز ادوارد ژانرت، معمار سوئیسی-فرانسوی متولد 1887، برخی از مهم‌ترین کمک‌ها را به معماری در قرن بیستم انجام داد. ژانرت نامی را از تبار خانوادگی خود انتخاب کرد: لوکوربوزیه.

لوکوربوزیه کارکردگرایی را پذیرفت، تزئینات غیرساختاری بیش از حد را رد کرد و از مصالح مدرن، فولاد و بتن در سازه‌های خود استفاده کرد. او به‌ویژه برای خانه‌هایش مشهور بود و به یکی از چهره‌های اصلی در توسعه معماری سبک بین المللی تبدیل شد.

طرح‌های لوکوربوزیه از پلان‌های کف با جریان آزاد و همچنین تکیه‌گاه ستون‌ها استفاده می‌کرد که امکان قرار دادن دیوارهایی مستقل از سازه را فراهم می‌کرد. او ساختمان‌هایش را روی پایه‌ها قرار داد، تا حدی به این دلیل که معتقد بود این کار برای یک سبک زندگی بهداشتی مفید است.

و سرانجام، ساختمان‌های او دارای سقف‌های مسطحی بودند که می‌توانستند باغ‌ها را در خود جای دهند. او خانه را «ماشینی برای زندگی در آن» توصیف کرد.

لوکوربوزیه در طول زندگی‌اش، چند اختراع ثبت کرد از جمله یکی برای پنجره‌های کشویی افقی که طول یک ساختمان را می‌گیرد.

7 تا از مشهورترین معمارانی که تا به حال زندگی کرده اند

آنتونی گائودی

این معمار اسپانیایی آنتونی گائودی با ایمان به خدا و عشق به طبیعت، سبکی خاص خود را توسعه داد. گائودی که در سال 1852 در منطقه کاتالونیا در اسپانیا به دنیا آمد، یک کاتولیک پرشور بود که معتقد بود می‌تواند با الهام گرفتن از طبیعت، خلقت خدا، خدا را تجلیل کند.

پس گائودی با توجه به طبیعت، منحنی ها را به جای خطوط مستقیم، بافت های متنوع و رنگ های زنده ترجیح می داد. سبک منحصر به فرد و تا حدودی عجیب او بخشی نئوگوتیک، بخشی آوانگارد و بخشی سورئالیستی بود. معمار و آثارش به زودی مترادف با شهر بارسلون شدند. با این حال، در دهه‌های 1920 و 1930، دنیای معماری به سبک بین‌المللی علاقه داشت، که کاملاً در تضاد با فلسفه‌های گائودی بود. بنابراین تا دهه 1960 بود که گائودی شروع به شناخت گسترده کرد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا مشهورترین اثر اوست. با این حال، کلیسای جامع در مرگ او در سال 1926 ناتمام ماند و اگرچه کار ادامه داشت، کلیسای جامع تا به امروز ناتمام باقی مانده است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید