امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276743
۲۷۳
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

آغاز واکسیناسیون خبرنگاران تا ۴ هفته | بیمارستان مسئول فوت بیمار بر اثر قطع برق است

ماجرای قطعی برق فقط مربوط به الان نیست و هیچ بیمارستانی بدون در نظر گرفتن برق اضطراری کار نمی‌کند، اگر موردی باشد که بیمار به دلیل قطع برق فوت کند، بیمارستان باید پاسخ دهد

 آغاز واکسیناسیون خبرنگاران تا ۴ هفته | بیمارستان مسئول فوت بیمار بر اثر قطع برق است

به دلیل ممنوع نشدن واردات تنباکوی معطر از وزارت صمت گلایه مندیم

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون خبرنگاران تا ۴ هفته دیگر خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست روز چهارشنبه به مناسبت هفته دخانیات ضمن اشاره به خسارات ناشی از مصرف دخانیات بیان کرد: الان حدود یک سال و نیم است که درگیر کرونا هستیم و تا الان ۳ و نیم میلیون نفر کشته داشته، در حالی که مصرف دخانیات در دنیا سالی ۸ میلیون کشته بر جای می‌گذارد، اینها در حالی است که مافیای دخانیات کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: الان حدود یک سال و نیم است که درگیر کرونا هستیم و تا الان در دنیا ۳ و نیم میلیون نفر کشته داشته، در حالی که مصرف دخانیات در دنیا سالی ۸ میلیون کشته بر جای می‌گذارد، اینها در حالی است که مافیای دخانیات کار خودشان را انجام می‌دهند.

رئیسی ضمن اشاره به اینکه شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال جی در زمان تحریم از کشور رفتند، بیان کرد:  اما می‌بینیم که شرکت‌های مربوط به دخانیات همچنان در کشور ما فعالیت می‌کنند.

بیمارستان مسئول فوت بیمار بر اثر قطع برق است

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در مورد ماجرای قطعی برق بیمارستان و خطرات احتمالی برای بیماران در اتاق‌های عمل، گفت: ماجرای قطعی برق فقط مربوط به الان نیست و هیچ بیمارستانی بدون در نظر گرفتن برق اضطراری کار نمی‌کند، اگر موردی باشد که بیمار به دلیل قطع برق فوت کند، بیمارستان باید پاسخ دهد.

رئیسی افزود: برق بیمارستانی برای نظام سلامت و درمان بسیار مهم است، به خصوص با توجه به شرایط نگهداری واکسن کرونا، الان باید جنوب کشور را هم در نظر بگیریم که در این گرما برای واکسیناسیون می‌روند و اگر برق قطع شود در فضای بدون تهویه اگر کرونا برای آنها عامل خطر نباشد قطعا گرمای هوا مشکل آفرین خواهد شد.

تا چهار هفته دیگر واکسیناسیون خبرنگاران شروع می‌شود

علیرضا رئیسی در مورد واکسیناسیون خبرنگاران، گفت: واکسیناسیون آنها تا حدود ۴ هفته‌ی دیگر شروع می‌شود و از هفته اول تیر خبرنگارانی که فعال هستند واکسینه می‌شوند و طبق سند باید تیر گروه پرخطر واکسینه شوند و برای همین حتما خبرنگاران واکسن دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون کادر صدا و سیما، ادامه داد: در صدا و سیما بحث بر سر این بود که دست اندرکارانی که در حوزه انتخابات فعال هستند را واکسینه کنیم چون به طور کلی تعداد افراد فعال در صدا و سیما بسیار زیاد است و فعلا فقط افرادی که با نامزدها در ارتباط خواهند بود واکسن دریافت می‌کنند.

رئیسی ضمن تکذیب واکسینه شدن ۳ هزار نفر در صدا و سیما گفت: واقعا تمام این صحبت‌ها به این دلیل است که واکسن کم است، چون همه باید واکسینه شوند، طبق مشاهداتم ساختمان صدا و سیما هم تهویه مناسبی ندارد و این خطر ابتلای کارکنان را بالا می‌برد و باید برای این موضوع فکری شود.

به دلیل ممنوع نشدن واردات تنباکوی معطر از وزارت صمت گلایه مندیم

وی با اشاره به هفته ملی دخانیات افزود: طی چند سال اخیر مصرف قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است که سن مصرف را کاهش پیدا کرده و در خانم‌ها میزان مصرف بالا رفته است، شعار امسال را تعهد به ترک دخانیات گذاشتیم که تمرکز بیشتر بر روی قلیان است.

رئیسی گفت: نادیده گرفتن بحث قلیان آسیب بسیاری دارد، از آن طرف تنباکوهای معطر به کشور وارد و مصرف می‌شود که خودش عاملی برای تبلیغ و استفاده از دخانیات خواهد بود.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد، علی رغم اینکه در سال ۱۳۹۶ از دیوان عدالت مصوبه داریم که بر اساس آن واردات تنباکوهای معطر ممنوع است، اما این رای هنوز روی زمین بی نتیجه مانده و اجرا نشده است.

رئیسی گفت: بنابراین حتما باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را حتما باید اجرا کرد چون به هر حال رای دیوان عدالت لازم الاجرا است که متاسفانه هنوز وزارت صمت این کار را انجام نداده و بسیار از این موضوع گلایه‌مندیم و علی رغم اینکه هشدار می‌دهیم که تنباکوهای معطر خودشان عامل تبلیغ مصرف و اشتیاق جوانان برای مصرف قلیان است، برنامه‌هایی در کار است که حتی می‌خواهند این تنباکوها را در کشور تولید کنند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: این واقعا جای تاسف دارد و باید از آن جلوگیری کرد چون همه می‌دانیم که دخانیات، سیگار و قلیان چقدر آسیب می‌زند.

بسته بندی سیگار باید ساده باشد اما اینطور نیست

وی افزود: در کشور ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود و جالب آن که تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود که ارزان است و صف هم ندارد، سیگار است.

رئیسی با انتقاد از ظاهر زیبای بسته‌‌های سیگار گفت: بسته‌بندی‌های زیبا هم تولید می‌کنند در صورتی که در بحث بسته‌بندی ما قانون داریم و به صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد که بسته بندی‌ها ساده و یک دست باشد، اما می‌بینیم که جعبه‌های سیگار را زیبا می‌چینند و این جوان را به خرید جذب می‌کند، اصلا این جزو دستورالعمل‌های جهانی است و ابتکار ما نیست و کل کشورها این اقدام را انجام می‌دهند، یکی از ارزان‌ترین سوغاتی‌ها در کشور ما سیگار است.

رئیسی ادامه داد: هنوز در فیلم و سریال شاهد سیگار کشیدن قهرمانان فیلم هستیم، و این در حالی است که این کار ممنوع است، در فیلم‌ها سیگار کشیدن نشان‌دهنده هوش، قدرت و استعداد است و یا اینکه اگر فردی دچار افسردگی است، گویا می‌تواند سیگاری در دستش بگیرد و آن را بکشد در صورتی که اینها تفکرات کاذب است.

رئیسی با اشاره به فروش داروهای مخدر در داروخانه ها گفت: برخی داروهای روانپزشکی و اعصاب در داروخانه ها به فروش می رسد که فروش این قبیل داروها بدون نسخه در داروخانه ها ممنوع است و اگر برخی داروها در سوپرمارکت فروش برسد تخلف محض است و هر دارویی که نیاز به نسخه دارد خارج از نسخه تحویل داده شود جرم محرز است.

واحد تولیدی دخانیات دو برابر شده است

وی ادامه داد: شاهد بزرگنمایی در مورد قاچاق دخانیات به کشور هستیم  چرا که برخی به دنبال تولید داخل هستند. در حال حاضر ۵۹ میلیارد نخ تولید می شود که بیشتر از نیاز است.

رئیسی افزود: دستور حمایتی برای جمع آوری قلیان سراها از سوی دادستانی صادر شده که در مقابله با کرونا کمک زیادی به ما کرد، چون دود وارد شده ناشی از استعمال قلیان  به بدن موجب خشک شدن حنجره و سبب تکثیر ویروس کرونا می‌شود و علاوه بر آن استفاده چند نفره از قلیان هم مشکلات متعددی به بار می‌آورد، برخی فضاها به صورت زیر زمینی در حال فعالیت هستند.

وی گفت: در پایان سال ۹۸، ۲۲ هزار واحد صنفی عرضه کننده قلیان وجود داشته که به ۲۹۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است و توجه کنید تنباکوهای معطر بسیار خطرناک است و ۷ هزار ماده شیمیایی در این ترکیبات است که ۷۰ ماده آن سرطان زا  و ۴۰۰ ماده سمی در آن وجود دارد، توجه کنید که در سال ۱۳۹۴، ۷ واحد تولید کننده دخانیات وجود داشت که در سال ۹۹ به ۲۳ واحد رسید این یعنی شمار این واحد های تولیدی ۴ برابر شده است.

با قطع برق برای نگهداری واکسن مشکل چندانی نداریم

رئیسی با اشاره به قطع برق و خطر نگهداری واکسن کرونا، افزود: اولین بار نیست که می‌خواهیم در کشور واکسن توزیع و تزریق کنیم‌ و مراکز بهداشتی حتی در سطح روستاها برای نگهداری واکسن‌ها در یخچال تمهیدات دارند.

رئیسی گفت: برخی واکسن‌هایی مثل سینوفارم و آسترازنیکا درجه حرارتی متفاوت از اسپوتنیک دارند..

نگرانی ما بیشتر انتخابات شوراها است

وی ادامه داد: نگرانی بیشتر ما برای انتخابات شوراها است، زیرا در شهر و روستاها بیشتر دورهمی‌های انتخاباتی در منازل انجام می‌شود و این موضوع قابل کنترل نیست، دورهمی سبب می‌شود پروتکل نقض شود. هرگونه تجمع و دورهمی ممنوع است، همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری باید از ۴ منظر به موضوع نگاه کنیم.

رئیسی گفت:  اول بحث ثبت نام بود که پروتکل مخصوص ثبت نام کاندیداها را دادیم و انصافا خوب رعایت شد و برای روز رای گیری خیلی نگرانی نداریم.

وی ادامه داد: در این روز تعداد شعب و صندوق‌ها را افزایش دادند و از طرفی ساعت برگزاری انتخابات هم افزایش یافته و از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد ( ۲۹ خرداد) امکان رای گیری وجود دارد.

رئیسی گفت: از طرفی قرار است افراد کرونا مثبت به صورت سیار بتوانند رای دهند و پای صندوق‌ها نیایند.

معاون وزیر بهداشت افزود: از سوی دیگر مقرر شد اگر قرار است صفی تشکیل شود در فضای باز باشد و اگر هم نمی‌توانند صندوق را در فضای باز بگذارند افراد در فضای باز باشند و یک به یک برای رای دهی وارد فضای بسته شوند و همچنین طبق دستورالعمل‌ها هرگونه تجمع برای سخنرانی در فضای بسته ممنوع است.

رئیسی ادامه داد: در فضای باز امکان برگزاری سخنرانی وجود دارد اما با رعایت پروتکل‌ها، یعنی به ازای هر ۸ متر مربع یک نفر در فضای باز با ماسک روی صندلی بنشیند و حداکثر ظرفیت اشغال فضای باز هم ۳۰ درصد است و این موضوع فارغ از رنگ‌بندی شهرها اجرا می‌شود.

وی گفت: درباره ستادهای تبلیغاتی بر اساس رنگبندی کرونایی عمل می‌کنیم و ستادی که در شهر زرد تشکیل شود حداکثر ۳۰ نفر در شهر نارنجی ۲۰ نفر و شهر قرمز ۱۵ نفر می‌توانند در فضای بسته ستاد مشغول باشند، از دوره‌های قبل به یاد داریم یکی از زمان‌هایی که می‌توان شادی و پایکوبی انجام داد زمان انتخابات و جلوی ستادها است که اعلام کردیم ممنوع شود.

رئیسی ادامه داد: اما اگر ممنوع نشود ممکن است مشکل ایجاد شود و خواستیم تا نیروی انتظامی در این باره کمک کند اما سوال این است که ضمانت اجرایی رعایت این پروتکل‌ها چیست؟ اولا رئیس ستادهای مرکزی انتخابات و یا هر نامزد طی جلسه‌ای در وزارت کشور توجیه شده و برای نظارت بر ستاد مسئولیت دارند و اگر تخلفی صورت گیرد باید پاسخگو باشند و ناظر عالی وزارت بهداشت است که تخلفات را به وزارت کشور  اطلاع می‌دهد تا آنها به مراجع قانونی گزارش می‌شود، توجه کنید که واقعا شرایط سخت است که اصرار بر اجرای پروتکل‌ها داریم.

وی ادامه داد: کوچک‌ترین غفلت موجب بروز موج پنجم می‌شود، برای همین شعار ما این است که برای مشارکت حداکثری در انتخابات نیاز داریم مردم از نظر سلامتی احساس امنیت کنند، بنابراین همه نامزدها باید به این نکته توجه کنند که با امن شدن محیط انتخابات، مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای می‌آیند و در انتخابات شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید