امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287868
۳۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیا کافئین بر جذب داروی لووتیروکسین تاثیر دارد؟

آیا کافئین بر جذب داروی لووتیروکسین تاثیر دارد؟

بسیاری از مردم دوست دارند قبل از رفتن به محل کار یا شروع روز یک فنجان قهوه بنوشند. اما اگر داروی تیروئیدی لووتیروکسین مصرف می‌کنید، نوشیدن قهوه در عرض یک ساعت پس از مصرف آن می‌تواند اثربخشی آن را کاهش دهد.

لووتیروکسین می تواند تحت تأثیر کافئین موجود در قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار قرار می گیرد که بر جذب دارو در روده تأثیر می گذارد و میزانی که وارد جریان خون می شود را کاهش می دهد. بدون داروی هورمونی کافی در بدن، علائم کم کاری تیروئید (عملکرد کم تیروئید) ایجاد می شود.

کافئین موجود در قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند بر جذب داروی تیروئیدی لووتیروکسین تأثیر بگذارد، زیرا باعث می شود دارو به سرعت از روده شما عبور کند. این می تواند باعث کاهش یا نوسان سطح هورمون T4 شود.

برای جلوگیری از این امر، لووتیروکسین باید با معده خالی مصرف شود و قبل از خوردن هر چیزی یا نوشیدن یک نوشیدنی کافئین دار باید یک ساعت صبر کنید.

کافئین و لووتیروکسین

هنگامی که لووتیروکسین مصرف می کنید، کافئین می تواند سطح نسخه مصنوعی هورمون تیروئید T4 را کاهش دهد. لووتیروکسین در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید استفاده می شود که غدد تیروئید آن ها هورمونی به نام T4 را به اندازه کافی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن تولید نمی کند. لووتیروکسین یک ترکیب مصنوعی مشابه T4 است که در مواقعی استفاده می شود که غده تیروئید به درستی کار نمی کند یا برداشته شده باشد.

پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که داروهای تیروئید خود را صبح با معده خالی مصرف کنید و تا یک ساعت قبل از غذا صبر کنید. خوردن غذا قبل از اینکه لووتیروکسین به طور کامل جذب شود، می تواند مقدار دارویی را که وارد جریان خون می شود کاهش دهد.

چگونه کافئین بر جذب لووتیروکسین تأثیر می گذارد

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار به روش های مختلف بر جذب دارو تأثیر می گذارند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه با لووتیروکسین با افزایش سرعت عبور دارو از روده، جذب را کاهش می دهد. کافئین محرکی است که می تواند حرکت روده را افزایش دهد، یعنی انقباضات ماهیچه ای که غذا را از طریق دستگاه گوارش حرکت می دهد. کافئین همچنین اثر ملین ملایمی دارد و میزان مایع مدفوع را افزایش می دهد.

هر دوی این موارد می توانند باعث شوند که لووتیروکسین قبل از اینکه فرصت جذب پیدا کند، خیلی سریع از طریق روده حرکت کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سطح هورمون تیروئید شما می تواند کاهش یابد و منجر به علائم کم کاری تیروئید، از جمله خستگی، ضعف عضلانی، افزایش وزن، گرفتگی صدا، و حساسیت به سرما شود.

جذب لووتیروکسین همچنین ممکن است در صورت مصرف با چای سیاه، کاکائو داغ یا نوشابه های کافئین دار کاهش یابد.

در مورد سایر داروهای تیروئید چطور؟

انواع دیگر داروهای تیروئید، از جمله لیوتیرونین و داروهای ضد تیروئید، تحت تأثیر کافئین قرار نمی گیرند.

لیوتیرونین به راحتی در دستگاه گوارش جذب می شود و به اندازه لووتیروکسین برای تجزیه شدن به اسیدهای معده متکی نیست. با این حال، لیوتیرونین همچنان باید با معده خالی مصرف شود.

داروهای ضد تیروئید مانند تاپازول (متیمازول) که برای درمان پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) استفاده می‌شوند به راحتی جذب می‌شوند و می‌توانند با یا بدون غذا مصرف شوند.

اشکال لووتیروکسین که تحت تأثیر کافئین قرار نمی گیرند

برخی از فرمول‌های غیرقرصی لووتیروکسین برای جذب سریع در دستگاه گوارش طراحی شده‌اند و مانند قرص‌ها تحت تأثیر کافئین قرار نمی‌گیرند.

تیروسینت یک فرم ژل نرم از لووتیروکسین است و Tirosint-Sol شکل مایع است. این داروها سریعتر از فرمولاسیون استاندارد جذب می شوند. فرم های ژل و مایع برای افرادی ساخته شده است که دارای اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک هستند که مانع از جذب مناسب مواد مغذی می شود.

همچنین مطالعات نشان داده است که تیروسینت یا Tirosint-Sol را می توان همزمان با قهوه بدون هیچ مشکلی در جذب یا تأثیری بر سطح T4 مصرف کرد.

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید