امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278024
۹۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

دلایل ترکیدن زودپز | راه‌های پیشگیری از ترکیدن زودپز

در کنار مزیت‌های بسیاری که زودپزها دارند و باعث راحتی کار شما می‌شوند گاهی وقت‌ها ما شاهد حادثه یا همان ترکیدن دیگ بخار هستیم و آن هم در صورتی است که بصورت صحیح و طبق دستورالعمل ها از آن استفاده نشود و همینطور هرگونه مشکل پیش آمده در قطعات زودپز نادیده گرفته شود

دلایل ترکیدن زودپز | راه‌های پیشگیری از ترکیدن زودپز

چرا زودپز می‌ترکد؟ (راه‌های پیشگیری از ترکیدن زودپز)

زودپز یکی از وسایل محبوب جهت پختن غذاست چرا که علاوه بر صرفه‌جویی در زمان آشپزی، غذای خوش طعم‌تری نسبت به پخت و پز معمول ارائه می‌دهد. بسیاری از افراد از جمله افراد شاغل که زمان کوتاهی برای آشپزی دارند و میخواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن غذای خود را آماده کنند از زودپز استفاده می‌کنند.

در کنار مزیت‌های بسیاری که زودپزها دارند و باعث راحتی کار شما می‌شوند گاهی وقت‌ها ما شاهد حادثه یا همان ترکیدن دیگ بخار هستیم و آن هم در صورتی است که بصورت صحیح و طبق دستورالعمل ها از آن استفاده نشود و همینطور هرگونه مشکل پیش آمده در قطعات زودپز نادیده گرفته شود.

هنگام استفاده از  زودپز حتما به این موارد توجه کنید

– حرارت زیاد زیر دیگ زودپز: پس از این که تجمع فشار بخار در زودپز به حد معمول رسید باید شعله گاز را کم نمایید که فشار بیشتری داخل دیگ تجمع پیدا نکند و باعث حادثه نشود.

– نحوه عملکرد سوپاپ ها: نگهداری از سوپاپ کار و سوپاپ اطمینان (شیر اطمینان) بسیار مهم است. در حین پخت حتما به نحوه عملکرد آن توجه داشته باشید تا بدرستی عمل کند، معمولاْ پس از پایان یافتن تجمع بخار در دیگ‌های زودپز مدل پارس و پرشیا سوپاپ کار به خط دوم می‌رسد و همین امر باعث می شود شما شعله گاز را کم کنید. در مورد زودپز شف و شایا هم به این ترتیب است که خودتان درجه پخت را تنظیم می نمایید. هنگام شستشو به تمیز شدن سوپاپ ها توجه نمایید و هرگونه چربی اضافه داخل آن را تمیز نمایید که همین مسئله باعث سفت شدن و گرفتگی نگردد. قبل از هربار استفاده از زودپز با بالا کشیدن سر سوپاپ قرمز رنگ از تمیزی و روان بودن سوپاپ کار مطمئن شوید.

– کیفیت واشر: حتماً در خرید این محصول باید توجه لازم را داشته باشید. واشرهای تولید شده پارس استیل انعطاف پذیری‌شان منطبق بر دیگ‌های زودپز هستند و در صورتی که سوپاپ کار و یا سوپاپ اطمینان به هر دلیلی عمل نکند قسمتی از واشر از پنجره اطمینان تعبیه شده زیر دسته خارج شده و کمک به خروج بخار اضافی می کند. همچنین در صورتی که واشر خراب و یا پاره شده باشد امکان نشتی از دیگ زودپز وجود دارد بنابراین پس از هربار استفاده به سالم بودن آن توجه نمایید.

 رفع معایب دیگ زودپز روگازی

در صورتیکه دیگ شما دچار نقص شد طبق دستورالعمل های زیر عمل کنید. قطعات آسیب دیده یا گم شده را می توان به راحتی تعویض یا تامین کرد و حتما این قطعات را از نمایندگی‌ها تهیه نمایید. استفاده از قطعات غیراستاندارد و متفرقه باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد.

اگر از زیر دسته و یا درب زودپز بخار یا آب خارج شود احتمال دارد که:

۱- درب زودپز درست بسته نشده باشد.

۲-  واشر دور درب خراب شده باشد که باید تعویض گردد.

۳- این احتمال وجود دارد که به واشر درب زودپز ذرات غذا چسبیده باشد. در این صورت درب را از محل خود خارج کنید و به دقت بشوئید و سپس در محل اولیه خود قرار دهید.

اگر درجه فشار نمایان نشود:

در داخل دیگ آبی وجود ندارد. در این حالت نباید بلافاصله درب زودپز را باز کنید. ابتدا دیگ را سرد کرده و سپس درب دیگ را باز نمائید و آنگاه مقدار آب لازم را در ظرف بریزید. در صورتیکه درجه نشان دهنده فشار (میله قرمز رنگ) گیر کرده باشد، سوپاپ را باز کرده و به دقت بشوئید. براب طبخ غذا با دیگ زودپز بایستی به مقدار کافی آب در آن ریخت.

درصورتی که از سوپاپ کار زودپز بخار خارج شود:

این عمل کاملاً عادی است. درجه فشار (سوپاپ کار) باید تا حدی در جای خود کمی جابجا شود و یا آزاد بازی کند. ممکن است قطرات آب غلیظ نیز از سوپاپ خارج شود.

اگر از سوپاپ اطمینان بخار خارج گردد:

چنانچه از سوپاپ اطمینان بخار خارج گردد نشان دهنده آن است که سوپاپ کار عمل نمی کند.

خراب شدن سوپاپ زودپز

در صورتی که از سوپاپ بخار خارج نگردد نشان دهنده این است که به مشکل خورده است بنابراین ابتدا لازم است ظرف را خنک کرده و سپس (سوپاپ کار) را با دقت بشویید. هرگاه در استفاده بعدی سوپاپ کار باز هم عمل نکند پیشنهاد می‌شود که حتماً به نمایندگی های مربوطه مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که قطعات سوپاپ آسیب دیده باشد بطور مثال فنر دچار کشیدگی یا سر سوپاپ دچار ساییدگی شده باشد لازم است قطعات آن را تعویض نمایید. حتماً توجه داشته باشید این قطعات را نیز باید از نمایندگی های مربوطه خریداری نمایید.

زمان پخت مواد غذایی در زودپز را بدانید

تعیین زمان پخت برخی از مواد غذایی پس از بخارگیری داخل زودپز:

– زمان پخت سوپ: بازه زمان پخت سوپ ها بسته به نوع سوپ بین ۲۵ تا ۴۰ دقیقه است. حتماً به هنگام پخت سوپ به این نکته توجه فرمایید موادی مانند جو که در اثر پخت کف می‌کنند و در ظرف بالا می‌آیند بخاطر کوچک بودن اندازه شان ممکن است داخل سوپاپ گیر کنند و در کار آن خلل ایجاد نمایند. پس در صورتی که از جو و یا مشابه آن استفاده می نمایید بهتر است به مقدار خیلی کم باشد.

– زمان پخت گوشت: بازه زمان پخت گوشت معمولاً بین ۲۵ تا ۵۰ دقیقه است. بطور مثال گوشت مرغ که به نسبت نرم‌تر است بین ۲۵ الی ۳۰ دقیقه می‌پزد و گوشت گاو که سفت‌تر می‌باشد ۴۵ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پخت لازم دارد.

– انواع سبزی و حبوبات: معمولاً برای پخت سبزیجات ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان لازم است. تعیین زمان پخت بستگی به نوع سبزیجات دارد بطور مثال زمان پخت نخود فرنگی بین ۵ الی ۷ دقیقه و باقلا تازه بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است. برای حبوبات از جمله نخود، عدس و لپه بین ۱۰ الی ۳۵ دقیقه زمان پخت لازم است. عدس به نسب پخت سریع‌تری دارد و بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌پزد اما نخود بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه زمان برای پخت لازم دارد.

البته باید گفت که زمانی که این مواد بیشتر از زمان گفته شده پخته شوند دچار ترکیدگی نخواهند شد و تنها مواد غذایی است که آسیب دیده و له می شوند. اما در صورتی که زمان خیلی طولانی باشد و در اثر آن آب زودپز خشک شود این مورد خطر آفرین خواهد بود و باعث ترکیدن زودپز خواهد شد. نکته بعدی هم به مواد غذایی که در زودپز میریزید توجه داشته باشید. این نکته‌ی مهم را به یاد داشته باشید که مواد غذایی که لعاب‌دارهستند و یا در حین پخت کف ایجاد می کنند مانند انواع غلات، ماکارونی یا رشته فرنگی، حبوباتی مانند جو و سیب زمینی را داخل زودپز نپزید چرا که ممکن است در حین پخت روزنه های سوپاپ را مسدود کند و باعث ترکیدن زودپز شود.

  • منبع
  • پاری استیل

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید