امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264447
۱۷۵۲
۱
۰
نسخه چاپی
خواب آلودگی بهاری

راهکارهای غلبه بر خواب آلودگی بهاری

با وجود این که برخی افراد در فصل بهار احساس شادابی و نشاط می کنند، بسیاری هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارند. به این مشکل «خواب آلودگی بهاری» می گویند

راهکارهای غلبه بر خواب آلودگی بهاری
 

به گزارش حقوق نیوز با وجود این که برخی افراد در فصل بهار احساس شادابی و نشاط می کنند، بسیاری هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارند. به این مشکل «خواب آلودگی بهاری» می گویند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در فصل بهار کسل و خواب آلوده می‌شوید؛ این گزارش را بخوانید تا بفهمید چگونه از این خواب آلودگی فرار کنید.

علل خواب آلودگی بهاری

در این جا چند علت این خستگی و خواب آلودگی را بیان می کنیم:

1- در سرمای زمستان، رگ های سطحی بدن جمع و منقبض می شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند. لذا خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام‌های داخلی و خصوصا مغز می رود.

زمانی که بهار فرا می رسد، با گرم شدن هوا، رگ های خونی گشاد و منبسط می شوند، لذا فشار خون کم می شود و بیشتر جریان خون به سمت پوست می رود و خون کمتری و اکسیژن کمتری به سمت مغز می رود. همچنین افزایش فعالیت سوخت و ساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، لذا اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می شود.

بدن ما، یا بهتر بگوییم مغز ما به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب‌آلودگی فصل بهار بروز می‌کند.

2- دلیل دیگر این خواب آلودگی بهاری، عدم تعادل هورمونی در بدن است. هورمون ها یکی از علل احساس شور و شادی و انرژی در فصل بهار هستند. در این فصل طول مدت روشنایی روز افزایش می یابد، سروتونین (هورمون شادی آور) بیشتری در بدن ترشح می شود و تولید ملاتونین کاهش می یابد، لذا افراد احساس سرحالی و هوشیاری می کنند.

در اشخاص خواب آلود این روند به درستی انجام نمی شود.

3- علت دیگر خواب‌آلودگی در فصل بهار، تغییر ساعات خواب و بیداری است. عملا با توجه به کاهش طول شب و هم‌زمانی آن با جابه‌جایی ساعت‌ها، برنامه خواب افراد به هم می‌ریزد. برای ما خیلی سخت است که زودتر از موعد همیشگی بخوابیم و تا به این روند عادت کنیم زمان نیاز داریم.

4- علت چهارم که می‌تواند دلیل خواب‌آلودگی فصل بهار باشد در کسانی دیده می‌شود که دچار حساسیت فصلی هستند. این حالت کسلی در این گروه شدیدتر است و افرادی که به دلیل آلرژی بهاره و یا خرخر شبانه خواب مناسبی ندارند، دچار این مشکل می‌شوند.

تغذیه مناسب رمز غلبه بر رخوت و خواب‌آلودگی  در بهار

 در طول روز غذاهای سنگین نخورید. زیرا بعد از خوردن غذا به دلیل اینکه دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می‌کند، خون‌رسانی به مغز کم می‌شود و این مسئله سبب خواب‌آلودگی می‌شود. ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می‌شود. پس سعی کنید بجای آن از غذاهای سبک و دارای مواد قندی استفاده کنید.

از دیدگاه طب سنتی این بی‌حالی، کرختی  و احساس خواب‌آلودگی در فصل بهار به دلیل تغییر مزاج و افزایش رطوبت در بافت‌های بدن اتفاق می‌افتد. در واقع هر چه رطوبت در بافت‌ها و مغز زیاد شود، احساس خواب آلودگی و بی حالی در این فصل هم بیشتر می‌شود.

راهکارهای غلبه بر خواب آلودگی بهاری
 

توصیه‌های تغذیه‌ای در بهار

در فصل بهار از خوراکی‌ها و مواد ملین استفاده کنید. آش، سوپ، غذاهای سبک و غذاهایی که سبزیجات بیشتری دارند در این فصل مناسب هستند و می‌توانند به برطرف کردن این حس در طول روز کمک کنند.

 از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشتهای فرآوری شده و کنسروها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل های شور حتی‌الامکان بپرهیزید.

ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آنها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید  در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذاهای گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

متاسفانه امروزه مردم  کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می کنند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی‌کند، نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی‌کند بلکه بی‌پروا به فست‌فودها هم هجوم می‌آورند. همین مسئله هم باعث کسالت و بی‌حالی در  آنها می‌شود و هم علت بروز بسیاری بیماری ها است. به همین دلیل بعضا شاهدیم که افراد در فصل بهار دچار انواع بیماری‌های عفونی و آلرژیک می‌شوند.

از پرخوری بپرهیزید !

مصرف غذاهای لطیف در فصل بهار علاوه بر اینکه سلامت شما را تضمین می‌کند، از کسالت و خواب‌آلودگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کند.

در این فصل از سبزیجات بهاری استفاده کنید. در هر منطقه از کشور ما سبزیجات خاصی می‌روید که می توان با آن آش یا سوپ درست کرد. آش و سوپ را در طول روز مصرف کنید. در نهایت آش جو را در بهار فراموش نکنید. از آش جو به عنوان پاک‌کننده قوی در بدن یاد می‌شود.

در فصل بهار، صبحانه  شیر و عسل و نان‌سبوس‌دار بخورید. این صبحانه سبک بوده و نشاط شما را در طول روز حفظ می‌کند. همچنین از خوردن ارده و شیره انگور در این فصل حتما خودداری کنید.

راهکارهای غلبه بر خواب آلودگی بهاری
 

خون بدهید!

فصل بهار زمان مناسبی برای خون دادن است.  حتما درباره فواید اهدای خون زیاد شنیده‌اید. همچنین در خصوص حجامت کردن در فصل بهار توصیه‌های فراوانی شده است. حجامت کردن در بهار، غلظت خون را کاهش می‌دهد و بدن را پاکسازی می‌کند که همه‌ی این موارد در نشاط ما در طول روز موثر خواهد بود.

ورزش کنید

فعالیت بدنی مناسب  و کافی در فصل بهار می‌تواند احساس رخوت، کسالت و خواب آلودگی را از ما دور کند. توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم. ضمنا بهترین ساعات ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه روز و اواخر روز است. صبح زود و هنگام غروب مناسب‌ترین زمان برای ورزش و پیاده روی است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید