امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 262932
۸۴۶۴۶
۱
۰
نسخه چاپی

درمان ضایعه های نخاعی در انسان با الهام از نوعی مارمولک

با الهام از مکانیزم بدن نوعی مارمولک امید به درمان ضایعه های نخاعی در انسان افزایش یافته است.

درمان ضایعه های نخاعی در انسان با الهام از نوعی مارمولک
 

به گزارش حقوق نیوز به نقل از وبسایت newatlas مانند بسیاری از مارمولک ها، جکو ها برای فرار از شکارچیان این توانایی را دارند که دم خود را جدا کنند و سپس با کمک نخاع آن را دوباره رشد دهند. در واقع، آنها می توانند  این کار را سریعتر از هر گونه مارمولک دیگر - در عرض 30 روز  انجام دهند. در حال حاضر، یک دانشمند از دانشگاه Guelph کانادا چگونگی انجام این کار  توسط جکوها را کشف کرده است که یافته های او می تواند منجر به بهبود درمان صدمات نخاعی در انسان شود.
 

پروفسور متیو ویریکیوس با مطالعه جکوها در آزمایشگاه متوجه شد که نخاع آنها نوع خاصی از سلول های بنیادی معروف به گلایند رادیال است. به طور معمول، این سلول ها نسبتا غیر فعال است. با این حال، هنگامی که دم جدا می شود، آنها  فعال می شوند.

او می گوید: سلول ها پروتئین های مختلفی را تولید می کنند و در پاسخ به آسیب بیشتر تکثیر می شوند.  دارند. در نهایت، آنها یک نخاع جدید را ایجاد می کنند. هنگامی که آسیب بهبود یابد و نخاع بازگردانده شود، سلول ها به حالت استراحت می روند.
عدم وجود این سلول ها باعث می شود زمانی که  نخاع انسان دچار آسیب دیدگی می شود، بافت اسکار در زخم ایجاد شود.

ما می دانستیم که نخاع ژاکو می تواند بازسازی شود، اما نمی دانستیم که کدام سلول ها نقش کلیدی ایفا می کنند. دکتر ویریکیوس با توجه به تأثیرات بسیار بد صدمات نخاعی در انسان، امیدوار است با استفاده از مکانیزم عملکرد بدن ژاکوها بتئاند به انسان های دارای عارضه های نخاعی کمک کند.

ترجمه: عاطفه کریمی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید