امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287306
۳۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

شهر تئوتیئواکان

تئوتیئواکان یک شهر باستانی میان‌آمریکایی است که در 30 مایلی (50 کیلومتری) شمال شرقی مکزیکوسیتی امروزی قرار دارد. این شهر که در سال 1987 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، در اوایل سال 400 قبل از میلاد مسکونی شد و تا سال 400 پس از میلاد به قدرتمندترین و تأثیرگذارترین شهر منطقه تبدیل شد. در زمانی که آزتک ها این شهر را در سال 1400 پیدا کردند و نام آن را تئوتیئواکان (به معنی "محل ایجاد خدایان") گذاشتند، شهر برای قرن ها متروکه شده بود. خاستگاه، تاریخ و فرهنگ تئوتیئواکان تا حد زیادی یک راز باقی مانده است.

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

اهرام تئوتیئواکان

تئوتیئواکان در یک طرح شبکه ای چیده شده است که حدود 8 مایل مربع (20 کیلومتر مربع) را پوشش می دهد. این شامل حدود 2000 مجتمع آپارتمانی یک طبقه و همچنین اهرام مختلف، میدان ها، معابد و کاخ های اشراف و کشیشان است.

ساختمان های اصلی تئوتیئواکان توسط خیابان مردگان به هم متصل شده اند. خیابان مردگان جاده ای به طول 1.5 مایل (2.4 کیلومتر) با عرض 130 فوت (40 متر) است.

این شهر شامل چندین سازه بزرگ و مهم است: هرم ماه، هرم خورشید، سیودادلا («ارگ») و معبد کوتزالکواتل(مار پردار).

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

هرم خورشید

هرم ماه که توسط اهرام و سکوهای کوچکتر احاطه شده است، در انتهای شمالی خیابان مردگان قرار دارد و رو به جنوب است. هرم ماه با ارتفاع 140 فوت (43 متر) با پایه ای به ابعاد 426 در 511 فوت (130 در 156 متر)، دومین سازه بزرگ در تئوتیئواکان است.

در کمتر از نیم مایلی جنوب هرم ماه، بزرگترین سازه در تئوتیئواکان هرم خورشید قرار دارد. رو به غرب، این هرم در 216 فوت (66 متر) با پایه ای به اندازه تقریبی 720 در 760 فوت (220 در 230 متر) قرار دارد.

سیودادلا در انتهای جنوبی خیابان مردگان واقع شده است. حیاط 38 هکتاری (15 هکتاری) شامل چندین مجتمع مسکونی نخبگان است و تحت سلطه معبد کوتزالکواتل نوعی هرم جناغی که با سرهای سنگی متعدد خدای مار پردار تزئین شده است.

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

چه کسی تئوتیئواکان را ساخت؟

معلوم نیست چه کسی شهر باستانی را ساخته است.

محققان زمانی بر این باور بودند که تمدن باستانی تولتک ممکن است این شهر عظیم را ساخته باشد. اما فرهنگ تولتک (900-1150 پس از میلاد) صدها سال پس از اوج گرفتن تئوتیئواکان شکوفا شد.

برخی دیگر از محققان معتقدند که توتوناک ها، قبیله ای از شرق، شهر را ساخته و در آن ساکن بوده اند.

نظریه دیگری معتقد است که مهاجران به دنبال فوران یک آتشفشان به دره تئوتیئواکان سرازیر شدند و آن مهاجران شهر را ساختند یا آن را تقویت کردند. به نظر می رسد تئوتیئواکان دارای ویژگی های فرهنگ های مختلف، از جمله مایا، میکستک و زاپوتک است.

در هر صورت، تئوتیئواکان در اوایل سال 400 قبل از میلاد تأسیس شد، اگرچه بزرگترین سازه های شهر تا حدود 300 پس از میلاد تکمیل نشدند.

تصور می شود که شهر حدود 100 سال بعد با جمعیتی بالغ بر 200000 نفر به اوج خود رسید.

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

مذهب تئوتیئواکان

اطلاعات کمی در مورد زبان، سیاست، فرهنگ و مذهب مردم تئوتیواکان وجود دارد. آنها زبان نوشتاری مبتنی بر گلیف داشتند، اما ممکن است به تاریخ و نام محدود شده باشد.

هنر و معماری شهر نشان می دهد که این شهر یک جامعه چند خدایی بوده است و خدای اصلی آن الهه بزرگ تئوتیئواکان است که به عنوان الهه عنکبوت به تصویر کشیده شده است.

خدایان دیگر عبارتند از کوتزالکواتل (یک خدای گیاهی که معنی آن در تمدن های بعدی تغییر کرد).

از نظر آزتک ها، کوتزالکواتل، همانطور که از نامش پیداست، یک مار پردار، یک خزنده پرنده (بیشتر شبیه اژدها) بود که مرزساز بین زمین و آسمان بود. او یک خدای خالق بود که اساساً در آفرینش بشر مشارکت داشت.

کاهنان تئوتیئواکان قربانی های آیینی حیوانات و مردم را برای این خدایان انجام می دادند.

در سال 1989، محققان 18 قربانی را کشف کردند که در یک گودال طولانی در جنوب معبد کوتزالکواتل دفن شده بودند. بعدها متوجه شدند که حدود 200 قربانی دیگر هنگام ساخت معبد در اوایل قرن 3 پس از میلاد قربانی شدند. بسیاری از این قربانیان جنگجویان مرد در لباس نظامی بودند، برخی دیگر زنان جوان و برخی دیگر هم مردانی بودند که احتمالاً از موقعیت اجتماعی نسبتاً بالایی برخوردار بودند.

در سال 2004، باستان شناسان شواهدی از قربانی ها در هرم ماه کشف کردند که نشان می دهد این مکان مکانی برای جشن گرفتن قدرت دولتی و نظامی گری بوده است.

این قربانی‌ها شامل 12 نفر بود که دست‌هایشان را از پشت بسته بودند، 10 نفر از آنها را جدا کردند و در طاق تدفین داخل هرم پرتاب کردند. دو قربانی دیگر دارای تزیینات فراوان بودند.

قربانی های دیگر در این هرم شامل پنج سگ (گرگ یا کایوت)، سه گربه سان (جگوار یا پوما) و 13 پرنده (بسیاری از آنها عقاب هستند) - حیواناتی که اعتقاد بر این است که نمادهای جنگجویان هستند.

عجایب گذشته: رازهای شهر باستانی تئوتیئواکان در مکزیک

نفوذ تئوتیئواکان

آثار باستانی یافت شده در شهر و مکان‌های سراسر مکزیک نشان می‌دهد که تئوتیئواکان در دوران اوج خود یک کلان شهر تجاری ثروتمند بوده است.

به ویژه، این شهر ابزارهای خوب ابسیدین، از جمله نیزه و سر دارت را صادر می کرد. تئوتیئواکان انحصار تجارت ابسیدین را در اختیار داشت - مهمترین ذخایر در میان آمریکا در نزدیکی شهر قرار داشت.

سرامیک ها، مانند سفال و سایر کالاهای لوکس، نیز به دلیل تزئینات دقیق، از کالاهای صادراتی بسیار ارزشمند بودند. کالاهای دیگری که به داخل و خارج از شهر می‌آمدند احتمالاً شامل پنبه، کاکائو و پرها و صدف‌های عجیب و غریب و چیزهای دیگر بود.

برداشت های محلی شامل لوبیا، آووکادو، فلفل و کدو بود و کشاورزان شهر مرغ و بوقلمون پرورش می دادند.

سبک‌های هنر و معماری تئوتیئواکان به‌طور گسترده در سراسر آمریکای شمالی یافت می‌شود که نشان می‌دهد این شهر تأثیر گسترده‌ای داشته است.

سقوط تئوتیئواکان

مشخص نیست چرا تئوتیئواکان سقوط کرد.

در حدود سال 600 پس از میلاد، ساختمان‌های اصلی عمدا سوزانده شدند و آثار هنری و مجسمه‌های مذهبی ویران شدند، که حکایت از قیام فقرا علیه نخبگان حاکم دارد.

نظریه دیگری بر این باور است که مهاجمان آن را غارت کردند و سوزاندند - اگرچه تئوتیئواکان قدرت نظامی خود را بر فرهنگ های دیگر اعمال کرد، اما شهر فاقد استحکامات و ساختارهای نظامی بود.

تا سال 750 پس از میلاد، ساکنان باقی مانده شهر همگی خانه های خود را برای پیوستن به فرهنگ های همسایه یا بازگشت به خانه های اجدادی خود رها کردند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید