امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277498
۴۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

علامت تجاری و دعوای الزام به ثبت و ابطال علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری و دعوای الزام به ثبت علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری چیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

هر کلمه، حرف، عدد، ترسیمات دستی یا هندسی، عکس، شکل، رنگ یا ترکیبی از اینها که توانایی معرفی یک مجموعه را داشته باشد و باعث تشخیص یک کالا از سایر کالا ها شود علامت تجاری محسوب می شود و قابل ثبت می باشد .

  • الف-متمایز کننده کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر
  • ب-خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه نباشد.
  • ج-عدم گمراهی مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها
  • د-عدم تقلید نشان نظامی،پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور،سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شد اند،مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  • ه – عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری نباشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است
  • و-عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف نشده باشد
  • ز-عین علامتی نباشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده است.

مراحل ثبت علامت تجاری

اداره مالکیت صنعتی، اظهارنامه و اسناد و مدارک ((نمونه علامت و فهرست کالاها و یا خدماتی که تقاضای ثبت آن ها مد نظر است)) را بررسی می نماید و چنانچه اسناد مزبور را واجد شرایط ثبت بداند، ملزم به ثبت علامت تجاری می باشد.

اما گاهی ممکن است اداره مالکیت صنعتی علامت مزبور را از موارد غیر قابل ثبت، مندرج در ماده ۳۲ قانون اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری بداند.از این رو چنانچه شرایط لازم را جهت ثبت علامت تجاری احراز ننماید ، اظهار نامه را رد نموده علامت مذبور ثبت نمی گردد .

اما چنانچه اداره مالکیت صنعتی شرایط لازم را جهت ثبت علامت تجاری احراز نماید اجازه انتشار آگهی ثبت علامت تجاری را جهت اطلاع عموم صادر می نماید.

الزام به ثبت علامت تجارتی

پس از ارسال اظهارنامه به جهت پذیرش تقاضای ثبت علامت تجارتی به اداره مالکیت صنعتی، مرجع ثبت در صورت احراز شرایط، ملزم به ثبت علامت تجارتی می‌باشد. در صورتی که مرجع ثبت علامت تجارتی را به هر دلیلی قابل ثبت نداند و یا شخص دیگری به موجب اینکه مدعی حق تقدم در ثبت می باشد و ادعای او پذیرفته شود و یا اینکه علامت تجارتی مورد نظر شرایط لازم برای ثبت را نداشته باشد، اقدام به رد تقاضای ثبت علامت تجارتی می کند که در این صورت، می‌تواند در مدت سی روز از تصمیم مرجع ثبت، مبنی بر رد تقاضای ثبت به مرجع کنوانسیون ماده ۱۷۰ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجارتی، الزام به ثبت علامت تجارتی را بخواهد. در صورت احراز صحت ادعای متقاضی ثبت و پذیرش ادله او و همچنین محق بودن وی در تقاضای ثبت، حکم به الزام به ثبت علامت تجارتی صادر می‌شود.

دعوای الزام به ثبت علامت تجاری

دعوای الزام به ثبت علامت تجاری در مواقعی مطرح می گردد که با تقاضای متقاضی ثبت ،که با ارسال اظهارنامه آغاز می گردد، مخالفت شود .دلیل این مخالفت در صورتی است که اظهارنامه فاقد شرایط لازم باشد یا اینکه علامت تجاری که تقاضای ثبت آن شده است از علامت های غیرقابل ثبت باشد. متقاضی ثبت می تواند به این امر معترض گردد و اعتراض خود را عنوان نماید .در این صورت چنانچه بتواند محق بودن خود را به اثبات برساند حکم به الزام به ثبت علامت تجاری وی داده می شود.

رسیدگی به دادخواست مذکور در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی است و دادخواست مذکور باید به دفاتر خدمات قضایی ارائه شود.

دعوای ابطال ثبت علامت تجاری

دعوای ابطال علامت تجاری، به این صورت است که اگر فردی برندی به نام و نشان برند شما یا مشابه آن به ثبت برساند، می‌توانید از این سوءاستفاده شکایت کنید. در این صورت می‌توانید ابطال ثبت علامت تجاری کپی‌شده را درخواست کنید.

شرایط دعوای ابطال ثبت علامت تجاری

واضح است که دعوای ابطال ثبت علامت تجاری، زمانی مطرح می‌شود که آن علامت به ثبت رسیده باشد. مهلت اعتراض و ابطال علامت تجاری ثبت شده، سه سال است پس اولین شرط ثبت آن علامت تجاری‌ست.

بر طبق  ماده ۱۶ قانون ثبت علائم و اختراعات ، این اشخاص می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است ، اعتراض کنند :

الف) کسانی که آن علامت را ، علامت تجاری خود می دانند.

ب) کسانی که آن علامت ، با علامت آن ها تا اندازه‌ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.

همچنین از آنجایی که ماده ۳۰ و ماده‌ ۳۲ قانون ثبت علائم تجاری، این علامت را در مواردی قابل ثبت ندانسته‌اند، می‌توان این موارد را به عنوان شروط دیگر دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نام برد. به علاوه در مطرح شدن این دعوا باید به ماده‌ ۴۵ قانون فوق‌الذکر نیز توجه کرد چرا که بر وفق این ماده چنانچه دو کالا در یک طبقه قرار داشته باشند و هردو علامت تجاری واحدی را ثبت کرده باشند‌، می‌توان علامت تجاری موخر را با رعایت موارد قانونی، ابطال نمود اما اگر در یک طبقه نباشند نمی‌توان آن را بر طبق این ماده ابطال نمود. طبقات این کالاها و محصولات به طور کامل در ماده ۴۵ ‌ ، بیان شده‌اند.

  • منبع
  • دادپویان حامی
  • وینداد
  • گروه وکلای مهر پارسیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید