امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287727
۳۰۷
۱
۰
نسخه چاپی
در هفتاد و پنجمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

فشار تحریم، نگاه روسیه و چین را به تجارت با آسیا و حوزه خلیج فارس تغییر داد

تحریم‌های آمریکا علیه چین و روسیه، باعث شده چین، بیش‌ازپیش به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس روی بیاورد روسیه نیز با اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر تجارت با کشورهای آسیایی، سهم آسیا در تجارت خود را به 70 درصد برساند.

فشار تحریم، نگاه روسیه و چین را به تجارت با آسیا و حوزه خلیج فارس تغییر داد

در هفتاد و پنجمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی»، مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه‌شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

تحریم چین از سوی آمریکا و ممنوعیت صادرات برخی تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به این کشور سبب شده تا چین با هدف تعمیق و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، اقتصاد دیجیتال، توسعه پایدار، زیرساخت‌ها و ...، بیش‌ازپیش به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس روی آورد.

همان‌طور که روسیه با اتخاذ سیاست به سمت آسیای خود، حجم تجارت با هند را از سال گذشته، چندین برابر کرده و سهم آسیا از تجارت خارجی خود را نیز به 70 درصد رسانده است؛ اما در مقابل، مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و استرالیا برای چندمین بار به در بسته خورد تا بتوان با تقریب بسیار خوبی پایان نافرجام این گفتگوها را پیش‌بینی کرد.

در سطح منطقه، خبر از رشد مبادلات تجاری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که این امکان را برای روسیه فراهم آورده تا با پویایی بیشتر، به دنبال افزایش موفقیت‌آمیز سهم ارزهای ملی، به‌ویژه یوان، در تجارت با این اتحادیه باشد.

 کره جنوبی نیز ضمن مشارکت در ساخت کارخانه فرآوری گاز در عربستان، اولین قرارداد تجارت آزاد خود با یک کشور خاورمیانه‌ای را با امارات متحده عربی منعقد کرد. عربستان علاوه بر تکاپو برای رهایی از وابستگی اقتصادی به نفت، به‌منظور توسعه خدمات لجستیکی مورد نیاز خود، به‌ویژه خدمات مورد نیاز در توسعه شهر نئوم که نمادی از آینده و پیشرفت تکنولوژی محسوب می‌شود، توافقی را با دانمارک به امضا رسانیده است.

جاه‌طلبی‌های این کشور در دستیابی به اهداف چشم‌انداز 2030 این کشور به همین‌جا ختم نشده و سودای توسعه چشمگیر صنعت توریسم سبب شده تا عربستان در کنار 4 نامزد دیگر، درخواست میزبانی نمایشگاه جهانی اکسپو را مطرح کند، امری که می‌تواند کاتالیزور تبدیل عربستان به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان در صنعت توریسم باشد.

در بخش پژوهش‌های تازه، فصل دوم از گزارش سالانه تجارت و توسعه آنکتاد به بررسی پیش‌بینی‌هایی از رشد تجارت جهانی، سرمایه‌گذاری و قیمت‌ها پرداخته و لزوم اصلاحات نهادی در ساختار مالی و رسیدگی به چالش‌های فعلی اقتصاد جهانی را یادآور می‌شود.

سازمان همکاری و توسعه نیز گزارشی را در مورد الزامات سازگاری کشاورزی با تغییرات آب و هوایی منتشر کرده که طی آن به اهمیت تضمین یک سیستم غذایی پایدار و انعطاف‌پذیر پرداخته‌شده است. گزارش اخیر موسسه جهانی مک‌کینزی نیز در این شماره پایش بررسی‌شده تا نگرشی عمومی در مورد رفع فقر و بالا بردن سطح رشد پایدار و فراگیر دست دهد.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

متن کامل هفتاد و پنجمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

  • منبع
  • اتاق ایران آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید