امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277320
۳۵۳۳
۲
۰
نسخه چاپی

موارد منع مصرف سیاه دانه | چه کسانی باید در خوردن سیاه دانه احتیاط کنند؟

موارد منع مصرف سیاه دانه | چه کسانی باید در خوردن سیاه دانه احتیاط کنند؟

موارد منع مصرف سیاه دانه که باید بدانید

با وجود فواید زیادی که برای سیاه دانه وجود دارد امروز می خواهیم به مضرات احتمالی گیاه سیاه دانه برای بعضی افراد اشاره نماییم :

بیماری کلیوی

آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان می دهد مصرف دوز بالایی از روغن سیاه دانه به کلیه ها آسیب می زند. همچنین افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند باید در مصرف آن دقت کنند.

مشکلات پوستی

روغن سیاه دانه با وجود خاصیت درمانی که برای پوست دارد. اما گاهی مصرف زیاد این روغن برای افرادی که آلرژی دارند عوارضی مثل قرمزی پوست ،التهاب ،تاول ،خارش و درد را درکل بدن به همراه دارد که با مصرف درست می توان عوارض را به حداقل رساند.

حساسیت و آلرژی

ایجاد خارش و حساسیت در نتیجه تماس با دانه های سیاه دانه وجود دارد. این حالت نوعی آلرژی است که به درماتیت تماسی معروف است .

کاهش شدید فشار خون

 سیاه دانه منجر به کنترل فشار خون و کاهش آن می شود. کاهش شدید فشار خون می تواند برای عده ای مفید نباشد. زیرا افت فشار خون مانع انتقال صحیح اکسیژن به مغز و قلب می شود و این مسئله باعث سردرد، تهوع و .. می شود.

هشدار به زنان باردار

مصرف سیاه دانه به زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا مصرف روغن سیاه دانه باعث انقباض ماهیچه های رحم می شود و احتمال سقط جنین و آسیب به آن را در پی دارد. بنابراین بهتر است در این دوران از سیاه دانه استفاده نشود.

تداخل دارویی

سیاه دانه با داروهای شیمی درمانی تداخل دارد و می تواند اثر درمان های متداول سرطان را خنثی و کاهش دهد. بهتر است قبل از استفاده از پزشک خود مشورت بگیرید .

 طبایع گرم 

افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف سیاه دانه زیاده روی نکنند.

درماتیت تماسی

برخی از افراد حتی با لمس سیاه دانه نیز جوشهای قرمز پوستی می زنند که با خارش همراه هستند. درماتیت تماسی نوعی واکنش آسیب زا در برابر آلرژن ها یا مواد تحریک کننده است.

مشکلات شکم

تحقیقات نشان می دهد پس از مصرف روغن سیاه دانه مانند هر روغن دیگری حالت هایی مانند تهوع ، استفراغ ،نفخ ، مشکلات معده و روده را تجربه می کنید که خیلی جای نگرانی نیست اما به پزشک برای تجویز داروی جایگزین مراجعه کنید.

اختلالات خون ریزی

در برخی موارد روغن سیاه دانه فرآیند لخته شدن خون را کند و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

  • منبع
  • گیاه دارویی
  • خبرگزاری دانا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید